Page 254 of 502

VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 13:34
by oskarwallin
Läckert telefonplan!
Orwar wrote:
lugosi wrote:Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte
Det är det här som gäller:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1149523
Finns det någon med ett tränat öga som ser om hjulen är 26 eller 28" (29?) på GT:n? Brukar det gå att få in så stora hjul på MTB's som är byggda för 26"?

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 14:10
by RZ-1
Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 15:49
by NKDMS
Testade några av bankirens hjul på bridgestonen.

Image

Image

VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 17:36
by oskarwallin
RZ-1 wrote:Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.
Cool! Då får jag satsa på några feta däck istället, så jag fyller ut ramen :)

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 21:09
by Telefonplan
chrobin wrote:En fråga, varför magic gear?
/ ChRobin
Jo, min beställning var med horisontella dropouts. Men...

Lite bakgrund:

För att få en ram med bra egenskaper för snabb långåkning är det bra med en ram som flexar lagomt mycket. Därför att all kraft som används när man trampar ner inte kan överförs till drivlinan (materialens tröghet kanske man kan kalla det?), men med en ram som flexar lagomt mycket tas en viss mängd av den energin (som inte går till drivlinan) upp av ramen, när man trampar ner, och flexar tillbaka (överför enerign till drivlinan) när trampan är på väg upp, som en fjäder, typ.

För att uppnå rätt typ av flex skall man ha följande förhållande mellan rören: kedjestagen skall vara styvast, nederröret näst styvast och toppröret minst styvt (och rördimensionerna anpassade till ramstorlek och åkarens körstil).

...när rambyggaren har kommit en bit på vägen ringer han och berättar att det är platsbrist. Eftersom jag ville ha feta 42 mm däck och 60 mm breda stänkor och horisontella dropouts, så måste han göra kedjestagen längre än vad vi skissat på tidigare för att jag skall ha plats att föra in hjulet i dropoutsen. Men längre kedjestag påverkar förhållandet mellan rören för att uppnå rätt flex. Övriga vinklar och mått på ramen är väl beprövade och bra för snabb långcykling, så därför ville vi inte frångå dem.

En erfaren fransk rambyggare på 50-talet hade säkert kunnat få till önskade egenskaper på annat sätt, men i dagsläget är kunskaperna om randonneurcyklar låg eftersom det knappt funnits någon efterfrågan de senaste 50 åren, då fokus varit på racers som är optimerade för en annan typ av cykling.

...så efter mycket efterforskningar, dividerande, snackade med andra rambyggare, Jan Heine på Bicycle Quarterly, tittande på gamla bilder lyckades vi inte lösa problemet, då fattade jag beslutet att köregenskaperna var det viktigaste och att kedjespänningen nog skulle lösa sig :).

Lång svar, hoppas det är begripligt. Kan ta alla detaljer och turer över en juice och med ett skissblock :)

/Mattias

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 21:27
by chrobin
^ Misstänkte att det inte var en slump. Spännande och jag tar gärna en juice och skissar i en Moleskine :)

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 21:49
by Jonas.F
Telefonplan wrote:En bild på min måttbeställda 650B Randonneur:
Image
/Mattias
Kul att se något nytt, Effektiv och modern randonneur. Magic kan man ju leva med inte så svårt val om man annars får kompromissa ramen. Själv hade jag ju valt snäppet tanigare däck men det är jag det och jag är slö.

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 23 Oct 2011 22:11
by pse
Riktigt fin Telefonplan. Själv halvvägs på ett liknande Randonneurbygge.

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 24 Oct 2011 23:18
by Jont
ivo wrote:
wellpapp wrote:Image
Jäklar vad go den blev!
ujuj. Snyggt söm fän

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 27 Oct 2011 17:58
by vicnor
Image

Pista

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 27 Oct 2011 19:29
by Fixen
Champagnekorkar till pluggar?

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 27 Oct 2011 19:44
by Pirre The Trucker
vicnor wrote:Pista
Haha! Ja,den var lite udda. Jag gillade den, fick mig glad. :D

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 27 Oct 2011 20:44
by vicnor
Yes, tappade pluggarna, tappade nu även korkarna =/ Får bli nåt annat nästa gång!

Ja den kanske är lite udda ! Det enda jag tänker på är de blå fälgarna

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 28 Oct 2011 07:30
by Koyo
vicnor wrote:Image

Pista
Läcker! Vad är det för fälgar?

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 28 Oct 2011 12:21
by Entillandersson
Klistermärkena ska bort. Hälften har ju redan blivit stulna. Men annars så.

Image


Någon i götet som skulle vilja hjälpa mig med trackends?

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 30 Oct 2011 19:58
by fjonk
Image

Nytvättade

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 30 Oct 2011 20:01
by vicnor
Koyo wrote:
vicnor wrote:Image

Pista
Läcker! Vad är det för fälgar?

Du det är en bra fråga!

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 31 Oct 2011 09:35
by K-dregg
Ser lite ut som dom här fast utan klistermärken..

http://www.ebay.co.uk/itm/Brev-M-Single ... 595wt_1199

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 31 Oct 2011 12:25
by olebole
Frankensteins monster:

Image

Re: VISA DIN CYKEL !

Posted: 31 Oct 2011 13:51
by the pat
olebole wrote:Frankensteins monster:

Image
men erkännt snabb ;)