VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
Sv: Re: VISA DIN CYKEL !
Vad är detta för ram egentligen?Patch wrote:
hilsner fra Holbæk
Re: VISA DIN CYKEL !
Att man får en annan geometri? Vanligtvis med lite roligare egenskaper..Fredde wrote:Fråga, det här med att "räta ut gaffeln" måste väl ändå vara en rätt märklig grej.
Vad skulle poängen vara mer än att förstöra den tänkta geometrin på cykeln?
Re: VISA DIN CYKEL !
taiwanesisk byggd 4130 singlespeed CX ram. Den får plats till 44 slicks tror jag… önskar att kojakdäcken var 35mm på riktigt i stället för 30mm.
Re: VISA DIN CYKEL !
Är bytet till fetare klinga rent estetiskt?j galland wrote:uppdaterad med fetare klinga å längre styrstamm(ar)
Re: VISA DIN CYKEL !
Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gränsPatch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
-
- Posts: 10
- Joined: 11 Apr 2012 11:13
Re: VISA DIN CYKEL !
"+1" på den, K-dregg. Det blev en roligare cykel.K-dregg wrote:Att man får en annan geometri? Vanligtvis med lite roligare egenskaper..Fredde wrote:Fråga, det här med att "räta ut gaffeln" måste väl ändå vara en rätt märklig grej.
Vad skulle poängen vara mer än att förstöra den tänkta geometrin på cykeln?
Re: VISA DIN CYKEL !
Jag håller med, personligen skulle jag inte våga cykla på en cykel med gaffeln kallt bockad, deformationerna som sker i materialet sänker hållfastheten något kopiöst och med vibrationerna som uppkommer från vägbanan gör att det sker en utmattning som gör att gaffeln i värsta fall går av till slut. Utan att bli för ingenjör-nördig kan det krasst jämföras med ett gem som man böjer några gånger.Fredde wrote:Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gränsPatch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
SOLAFIX
Re: VISA DIN CYKEL !
nog tål väl stål att kallböjas några mm utan att gå sönder? dessutom tror jag man märker ett gaffelbensbrott innan man drar i backen, inte lika farligt som brott på gaffelröret eller kronan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: VISA DIN CYKEL !
jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..ivo wrote:Jag håller med, personligen skulle jag inte våga cykla på en cykel med gaffeln kallt bockad, deformationerna som sker i materialet sänker hållfastheten något kopiöst och med vibrationerna som uppkommer från vägbanan gör att det sker en utmattning som gör att gaffeln i värsta fall går av till slut. Utan att bli för ingenjör-nördig kan det krasst jämföras med ett gem som man böjer några gånger.Fredde wrote:Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gränsPatch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
@fistasthlm
Re: VISA DIN CYKEL !
alla i stål med racergrovlek är garanterat det. jag tror inte att nedre delen av gaffeln är dimensionerad utifrån hållfasthetsöverväganden, utan huvudsakligen ifrån stabilitetsdito. Om jag har rätt kan man bära sig ganska illa åt med den delan av gaffeln utan att den kommer bli farlig. en ordentlig ditsättningen av dropoutsen skulle jag dock vara nogrann med.
Re: VISA DIN CYKEL !
Jo men själva poängen är att en cykel svänger/håller linjen i en sväng/självstabiliseras främst utifrån två parametrar, gaffelvinkel och försprång. Det är liksom inte så att en uträtad framgaffel automagiskt blir bättre för att den har ändrat försprång med bibehållen gaffelvinkel.
Även om den är roligare att svänga när det går i 25 är det inte lika kul att få wobbel och en fläskläpp i 45.
Även om den är roligare att svänga när det går i 25 är det inte lika kul att få wobbel och en fläskläpp i 45.
Last edited by Fredde on 09 May 2012 22:23, edited 1 time in total.
Re: VISA DIN CYKEL !
Helt rätt och detta kallas deformationshärdning vilket gör stålet starkare pga att dislokationer i kristallgittret som uppstår vid mekanisk bearbetning, dislokationerna i sig själva förhindrar nya dislokationsrörelser och materialet härdas. Ska man böja tillbaka ett deformationshärdat stål ska det värmas upp så att kol-atomerna kan åter lokalisera sig och efter det ska den helst anlöpas. Nog med materialteknik nu, det jag vill ha sagt är att man ska vara försiktig när man ändrar en design på en gaffel då en gaffel påfrestas enormt.jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..
SOLAFIX
Re: VISA DIN CYKEL !
det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: VISA DIN CYKEL !
Kruxet är inte om gaffeln går av eller inte utan i vilken hastighet hojen blir instabil.
-
- Posts: 10
- Joined: 11 Apr 2012 11:13
Re: VISA DIN CYKEL !
ivo wrote:Helt rätt och detta kallas deformationshärdning vilket gör stålet starkare pga att dislokationer i kristallgittret som uppstår vid mekanisk bearbetning, dislokationerna i sig själva förhindrar nya dislokationsrörelser och materialet härdas. Ska man böja tillbaka ett deformationshärdat stål ska det värmas upp så att kol-atomerna kan åter lokalisera sig och efter det ska den helst anlöpas. Nog med materialteknik nu, det jag vill ha sagt är att man ska vara försiktig när man ändrar en design på en gaffel då en gaffel påfrestas enormt.jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..
Go on, I'm listening.
Re: VISA DIN CYKEL !
Antingen kan mans sitta och göra massa antaganden och teoretisera om hur det förhåller sig med saker och ting eller så kan man pröva själv. Jag föredrar det senare.
Re: VISA DIN CYKEL !
Håller helt med Fredde om att huvudsaken är hur cykeln beter sig och att nån har konstruerat den för ett syfte och oftast är den nån rätt bra på vad han/ hon gör. Men ville belysa en ytterligare sak gällande bocka gafflar.abacaxi wrote:det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
Allt utmattas till slut av användning och sprickor bildas vissa tidigare än andra och detta uppstår av påverkande krafter och att det inte är enorma krafter på en gaffel? Börja bara med din egen vikt och addera sedan hastighet på det.
Bild på en spricka av vanlig användning.
SOLAFIX
Re: VISA DIN CYKEL !
där uppe är det väl ingen som bankar tillbaka sin gaffel?ivo wrote:
Bild på en spricka av vanlig användning.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128