VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Patch » 08 May 2012 23:15

+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
Image

richardo
Posts: 69
Joined: 18 Apr 2008 15:01
Location: Malmø

Sv: Re: VISA DIN CYKEL !

Post by richardo » 09 May 2012 08:57

Patch wrote:Image
hilsner fra Holbæk
Vad är detta för ram egentligen?

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by K-dregg » 09 May 2012 09:16

Fredde wrote:Fråga, det här med att "räta ut gaffeln" måste väl ändå vara en rätt märklig grej.

Vad skulle poängen vara mer än att förstöra den tänkta geometrin på cykeln?
Att man får en annan geometri? Vanligtvis med lite roligare egenskaper..

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Patch » 09 May 2012 09:21

taiwanesisk byggd 4130 singlespeed CX ram. Den får plats till 44 slicks tror jag… önskar att kojakdäcken var 35mm på riktigt i stället för 30mm.
Image

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fixen » 09 May 2012 10:10

j galland wrote:uppdaterad med fetare klinga å längre styrstamm(ar)

Image

Image
Är bytet till fetare klinga rent estetiskt?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fredde » 09 May 2012 16:23

Patch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gräns :D

MickeGustafsson
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2012 11:13

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by MickeGustafsson » 09 May 2012 17:20

K-dregg wrote:
Fredde wrote:Fråga, det här med att "räta ut gaffeln" måste väl ändå vara en rätt märklig grej.

Vad skulle poängen vara mer än att förstöra den tänkta geometrin på cykeln?
Att man får en annan geometri? Vanligtvis med lite roligare egenskaper..
"+1" på den, K-dregg. Det blev en roligare cykel.

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ivo » 09 May 2012 19:28

Fredde wrote:
Patch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gräns :D
Jag håller med, personligen skulle jag inte våga cykla på en cykel med gaffeln kallt bockad, deformationerna som sker i materialet sänker hållfastheten något kopiöst och med vibrationerna som uppkommer från vägbanan gör att det sker en utmattning som gör att gaffeln i värsta fall går av till slut. Utan att bli för ingenjör-nördig kan det krasst jämföras med ett gem som man böjer några gånger.
SOLAFIX

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by abacaxi » 09 May 2012 19:49

nog tål väl stål att kallböjas några mm utan att gå sönder? dessutom tror jag man märker ett gaffelbensbrott innan man drar i backen, inte lika farligt som brott på gaffelröret eller kronan.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 09 May 2012 20:33

ivo wrote:
Fredde wrote:
Patch wrote:+1. Att sitta ner med geometrin framför sig samt den nya tänkta däckstorleken och räkna ut mängden trail etc. är en sak. Det där är bara att göra den "tajtare" väl?
Missförstå mig rätt, jag gillar fulmeck i alla former men att räta ut en gaffel på måfå, där går till och med min gräns :D
Jag håller med, personligen skulle jag inte våga cykla på en cykel med gaffeln kallt bockad, deformationerna som sker i materialet sänker hållfastheten något kopiöst och med vibrationerna som uppkommer från vägbanan gör att det sker en utmattning som gör att gaffeln i värsta fall går av till slut. Utan att bli för ingenjör-nördig kan det krasst jämföras med ett gem som man böjer några gånger.
jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..
@fistasthlm

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by hagard » 09 May 2012 21:10

alla i stål med racergrovlek är garanterat det. jag tror inte att nedre delen av gaffeln är dimensionerad utifrån hållfasthetsöverväganden, utan huvudsakligen ifrån stabilitetsdito. Om jag har rätt kan man bära sig ganska illa åt med den delan av gaffeln utan att den kommer bli farlig. en ordentlig ditsättningen av dropoutsen skulle jag dock vara nogrann med.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fredde » 09 May 2012 21:12

Jo men själva poängen är att en cykel svänger/håller linjen i en sväng/självstabiliseras främst utifrån två parametrar, gaffelvinkel och försprång. Det är liksom inte så att en uträtad framgaffel automagiskt blir bättre för att den har ändrat försprång med bibehållen gaffelvinkel.

Även om den är roligare att svänga när det går i 25 är det inte lika kul att få wobbel och en fläskläpp i 45. :)
Last edited by Fredde on 09 May 2012 22:23, edited 1 time in total.

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ivo » 09 May 2012 21:29

jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..
Helt rätt och detta kallas deformationshärdning vilket gör stålet starkare pga att dislokationer i kristallgittret som uppstår vid mekanisk bearbetning, dislokationerna i sig själva förhindrar nya dislokationsrörelser och materialet härdas. Ska man böja tillbaka ett deformationshärdat stål ska det värmas upp så att kol-atomerna kan åter lokalisera sig och efter det ska den helst anlöpas. Nog med materialteknik nu, det jag vill ha sagt är att man ska vara försiktig när man ändrar en design på en gaffel då en gaffel påfrestas enormt.
SOLAFIX

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by abacaxi » 09 May 2012 22:03

det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fredde » 09 May 2012 22:04

Kruxet är inte om gaffeln går av eller inte utan i vilken hastighet hojen blir instabil.

MickeGustafsson
Posts: 10
Joined: 11 Apr 2012 11:13

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by MickeGustafsson » 09 May 2012 22:09

ivo wrote:
jag är rätt säker på att många stålgafflar är kallbockade från fabrik..
Helt rätt och detta kallas deformationshärdning vilket gör stålet starkare pga att dislokationer i kristallgittret som uppstår vid mekanisk bearbetning, dislokationerna i sig själva förhindrar nya dislokationsrörelser och materialet härdas. Ska man böja tillbaka ett deformationshärdat stål ska det värmas upp så att kol-atomerna kan åter lokalisera sig och efter det ska den helst anlöpas. Nog med materialteknik nu, det jag vill ha sagt är att man ska vara försiktig när man ändrar en design på en gaffel då en gaffel påfrestas enormt.
Image
Go on, I'm listening.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by K-dregg » 09 May 2012 22:50

Antingen kan mans sitta och göra massa antaganden och teoretisera om hur det förhåller sig med saker och ting eller så kan man pröva själv. Jag föredrar det senare.

User avatar
ivo
Posts: 369
Joined: 20 Aug 2009 00:46

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ivo » 09 May 2012 22:56

abacaxi wrote:det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
Håller helt med Fredde om att huvudsaken är hur cykeln beter sig och att nån har konstruerat den för ett syfte och oftast är den nån rätt bra på vad han/ hon gör. Men ville belysa en ytterligare sak gällande bocka gafflar.

Allt utmattas till slut av användning och sprickor bildas vissa tidigare än andra och detta uppstår av påverkande krafter och att det inte är enorma krafter på en gaffel? Börja bara med din egen vikt och addera sedan hastighet på det.
Image
Bild på en spricka av vanlig användning.
SOLAFIX

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by RZ-1 » 09 May 2012 22:58

Nej! Bokbål! ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by abacaxi » 09 May 2012 23:35

ivo wrote:Image
Bild på en spricka av vanlig användning.
där uppe är det väl ingen som bankar tillbaka sin gaffel?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply