VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
Det finns ju såklart 100 tals teorier och matematiska uträkningar på allt, jag har 3 st stålramar med bockade och kortade gafflar, och jag är inte den som är rädd att hoppa ut för höga kanter och annat när jag cyklar, det håller iaf för mig och det är ju jag som cyklar på mina cyklar.
Och jag säger inte att det du säger är fel Ivo , jag menar bara att det funkar i praktiken.
Jag upplever att mina 3 stålramar är otroligt mkt roligare att cykla på efter modifiering, jag har inte heller upplevt att det är ostabilt i höga farter.
Det finns dom som gillar att köpa dyra grejjer och det finns dom som gillar att skapa och bygga fräcka lågbudgetgrejjer.
....Och jag antar att det alltid kommer att vara så oavsett om det gäller mc, bilar, cyklar, konst eller andra "skapande subkulturer".
Jag vet iaf att jag har 3 tighta stålramar som jag älskar att cykla på till kostnaden av exakt 0 kronor.
Och jag säger inte att det du säger är fel Ivo , jag menar bara att det funkar i praktiken.
Jag upplever att mina 3 stålramar är otroligt mkt roligare att cykla på efter modifiering, jag har inte heller upplevt att det är ostabilt i höga farter.
Det finns dom som gillar att köpa dyra grejjer och det finns dom som gillar att skapa och bygga fräcka lågbudgetgrejjer.
....Och jag antar att det alltid kommer att vara så oavsett om det gäller mc, bilar, cyklar, konst eller andra "skapande subkulturer".
Jag vet iaf att jag har 3 tighta stålramar som jag älskar att cykla på till kostnaden av exakt 0 kronor.
@fistasthlm
Re: VISA DIN CYKEL !
Freddes kritik är obefogad ifall det gäller cykeln som visas här i tråden.
Köregenskaperna ändras men att cykeln skulle ge upphov till wobbling sker inte så länge man använder korrekt längd på styrstammen. Man bör och en del fall måste ha bra med vikt framför navcentrum för att stabilisera styrningen. Att blott korta räta en gaffel är inte tillräcklig för att skapa kaos utan det gör man ifall man ändrar styrrörets vinkel. Så länge man rätar en gaffel och bibehåller ¨tryck¨ på framhjulet är det ingen fara.
Som ex. kan jag ta de linjecyklar man körde på förr som en del slängde på 650C gafflar på och det fungerade. Fast ¨bättre¨ var att montera 650C på en 700C gaffel.
Sen är jag inte så orolig för att böja en gaffel utan mer var och hur de kortas.
Köregenskaperna ändras men att cykeln skulle ge upphov till wobbling sker inte så länge man använder korrekt längd på styrstammen. Man bör och en del fall måste ha bra med vikt framför navcentrum för att stabilisera styrningen. Att blott korta räta en gaffel är inte tillräcklig för att skapa kaos utan det gör man ifall man ändrar styrrörets vinkel. Så länge man rätar en gaffel och bibehåller ¨tryck¨ på framhjulet är det ingen fara.
Som ex. kan jag ta de linjecyklar man körde på förr som en del slängde på 650C gafflar på och det fungerade. Fast ¨bättre¨ var att montera 650C på en 700C gaffel.
Sen är jag inte så orolig för att böja en gaffel utan mer var och hur de kortas.
Мясо это убийство
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
VISA DIN CYKEL !
K-dregg, håll i styret ordentligt på Szekeres runt 45 knyck. Den är extrem/rolig på många sätt. Styrvinkeln är det brantaste jag sett någonsin på en cykel. Försprånget är bara någon centimeter. Blanda inte ihop "rake"/uträtad gaffel med försprång. Styrvinkeln, hjulstorlek och hjulaxelns offset till styrröret (aka rake) ger tillsammans försprånget. Stort försprång, negativt eller positivt spelar ingen roll, ger en högfartstabil styrning. Styrning är en hel vetenskap. Speciellt på MC vid inbromsning i sväng då både hjulbasen och spåret ändras. Det finns framlänkage som bibehåller hjulbasen vid kompression. Häpp!
Re: VISA DIN CYKEL !
Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den..
..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
Re: VISA DIN CYKEL !
Axelns offset = rake, försprång = trail?
Re: VISA DIN CYKEL !
Som jag förstått det är det fina med stål att det tål vibrationer utan att utmattas. Det klarar en viss rörelse innan utmattningen börjar. Det skulle nämligen vara skillnaden mot aluminium som alltid mattas oavsett hur stor påverkan är. Det är också därför aluminium skulle göras tjockare och överdrivet tungt (fra. på barn och standardcyklar) för att de skulle hålla längre än cykelns uppskattade levnadslängd.ivo wrote:Håller helt med Fredde om att huvudsaken är hur cykeln beter sig och att nån har konstruerat den för ett syfte och oftast är den nån rätt bra på vad han/ hon gör. Men ville belysa en ytterligare sak gällande bocka gafflar.abacaxi wrote:det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
Allt utmattas till slut av användning och sprickor bildas vissa tidigare än andra och detta uppstår av påverkande krafter och att det inte är enorma krafter på en gaffel? Börja bara med din egen vikt och addera sedan hastighet på det.
[img]spricka[/img]
Bild på en spricka av vanlig användning.
Sedan kan man fråga sig vad meningen är med att bygga cyklar i aluminium som blir tyngre, går sönder efter 70år och är tråkigare när den enda fördelen är att det inte rostar om den trashas (vilket å andra sidan allt annat på cykeln gör om den inte sköts om)
Har man inget projekt har man inget liv
Re: VISA DIN CYKEL !
Finns det bild på cykeln?K-dregg wrote:Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den..
..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
Мясо это убийство
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
VISA DIN CYKEL !
I min ägo såg den ut så här.Ronny wrote:Finns det bild på cykeln?K-dregg wrote:Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den..
..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
Re: VISA DIN CYKEL !
Närå, jag tänkte mer i största allmänhet. Rätar man ut en gaffel (utan att korta den) får man både en flackare styrvinkel (längre gaffelben) och mer försprång (navet är ju bakre punkten och den flyttas bakåt).Ronny wrote:Freddes kritik är obefogad ifall det gäller cykeln som visas här i tråden
Men det är ju inte rocket-science att ta fram tumstocken ibland.
Re: VISA DIN CYKEL !
Du kommer göra succé!
RZ-1 wrote:[img]polohoj[/img]
Re: VISA DIN CYKEL !
Min första fixie blev klar i måndags, såhär blev den:
Lite grejer som ska fixas (kapa bromsvajern, kapa styret lite till och skaffa en kortare styrstam. nån som har en till salu?). Borde även vänt på cykeln innan jag fotade, så alla får se det fina vevpartiet, men jag var så jävla ivrig och uppspelt!
Lite grejer som ska fixas (kapa bromsvajern, kapa styret lite till och skaffa en kortare styrstam. nån som har en till salu?). Borde även vänt på cykeln innan jag fotade, så alla får se det fina vevpartiet, men jag var så jävla ivrig och uppspelt!
Last edited by freddis on 11 May 2012 08:31, edited 1 time in total.
Re: VISA DIN CYKEL !
Ser go ut dendär. Om du ska ut på längre turer skulle jag vinkla upp sadeln lite. Annars kommer axlar och armar arbeta onödigt mycket. Finns en hel vetenskap om detdär.
Så vad är det för en hoj då under färgen?
Så vad är det för en hoj då under färgen?
Re: VISA DIN CYKEL !
Tack och tack för tipset!Bratt wrote:Ser go ut dendär. Om du ska ut på längre turer skulle jag vinkla upp sadeln lite. Annars kommer axlar och armar arbeta onödigt mycket. Finns en hel vetenskap om detdär.
Så vad är det för en hoj då under färgen?
Det är en Crescent - http://i303.photobucket.com/albums/nn15 ... 3204_2.jpg
Lacken var inte i lika fin som på den ovan (minns inte vem på forumet den tillhör). Hjulen är några budget jag hitta på ebay (Quando-nav), likadant Campa-vevparti som på den ovan, Cinelli-styrstam (nån som vill köpa?), Biltema-riser, BLB-sadel, noname-sadelstolpe, Diatech Gold Finger-bromshandtag och Weinmann Carrera-broms
Re: VISA DIN CYKEL !
Grym!
Re: VISA DIN CYKEL !
Riktigt fin. Var det den du kromade om?
Re: VISA DIN CYKEL !
Yes det ar den som blev om kromad
Re: VISA DIN CYKEL !
Fin! Vad fick du betala för kromeriet?