VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 10 May 2012 00:23

Det finns ju såklart 100 tals teorier och matematiska uträkningar på allt, jag har 3 st stålramar med bockade och kortade gafflar, och jag är inte den som är rädd att hoppa ut för höga kanter och annat när jag cyklar, det håller iaf för mig och det är ju jag som cyklar på mina cyklar. 8)

Och jag säger inte att det du säger är fel Ivo :), jag menar bara att det funkar i praktiken.

Jag upplever att mina 3 stålramar är otroligt mkt roligare att cykla på efter modifiering, jag har inte heller upplevt att det är ostabilt i höga farter.

Det finns dom som gillar att köpa dyra grejjer och det finns dom som gillar att skapa och bygga fräcka lågbudgetgrejjer.
....Och jag antar att det alltid kommer att vara så oavsett om det gäller mc, bilar, cyklar, konst eller andra "skapande subkulturer".

Jag vet iaf att jag har 3 tighta stålramar som jag älskar att cykla på till kostnaden av exakt 0 kronor.
@fistasthlm

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 10 May 2012 08:04

Freddes kritik är obefogad ifall det gäller cykeln som visas här i tråden.
Köregenskaperna ändras men att cykeln skulle ge upphov till wobbling sker inte så länge man använder korrekt längd på styrstammen. Man bör och en del fall måste ha bra med vikt framför navcentrum för att stabilisera styrningen. Att blott korta räta en gaffel är inte tillräcklig för att skapa kaos utan det gör man ifall man ändrar styrrörets vinkel. Så länge man rätar en gaffel och bibehåller ¨tryck¨ på framhjulet är det ingen fara.
Som ex. kan jag ta de linjecyklar man körde på förr som en del slängde på 650C gafflar på och det fungerade. Fast ¨bättre¨ var att montera 650C på en 700C gaffel.
Sen är jag inte så orolig för att böja en gaffel utan mer var och hur de kortas.
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

VISA DIN CYKEL !

Post by ArvidSvensson » 10 May 2012 09:29

K-dregg, håll i styret ordentligt på Szekeres runt 45 knyck. Den är extrem/rolig på många sätt. Styrvinkeln är det brantaste jag sett någonsin på en cykel. Försprånget är bara någon centimeter. Blanda inte ihop "rake"/uträtad gaffel med försprång. Styrvinkeln, hjulstorlek och hjulaxelns offset till styrröret (aka rake) ger tillsammans försprånget. Stort försprång, negativt eller positivt spelar ingen roll, ger en högfartstabil styrning. Styrning är en hel vetenskap. Speciellt på MC vid inbromsning i sväng då både hjulbasen och spåret ändras. Det finns framlänkage som bibehåller hjulbasen vid kompression. Häpp!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by K-dregg » 10 May 2012 10:30

Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den.. :D

..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by RZ-1 » 10 May 2012 11:20

Axelns offset = rake, försprång = trail?

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by K-dregg » 10 May 2012 13:03

Sorry... läste slarvigt. :D

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Jonatan F » 10 May 2012 17:48

ivo wrote:
abacaxi wrote:det är nog rätt säkert att gaffeln blir svagare av att man hamrar på den det behöver man inte så mycket teori för att vara med på, frågan är ju om detta kommer få gaffeln att gå av eller inte. ohipstrade gaffelben går ju aldrig någonsin av så belastningen kan väl inte vara sådär jätteenorm egentligen.
Håller helt med Fredde om att huvudsaken är hur cykeln beter sig och att nån har konstruerat den för ett syfte och oftast är den nån rätt bra på vad han/ hon gör. Men ville belysa en ytterligare sak gällande bocka gafflar.

Allt utmattas till slut av användning och sprickor bildas vissa tidigare än andra och detta uppstår av påverkande krafter och att det inte är enorma krafter på en gaffel? Börja bara med din egen vikt och addera sedan hastighet på det.
[img]spricka[/img]
Bild på en spricka av vanlig användning.
Som jag förstått det är det fina med stål att det tål vibrationer utan att utmattas. Det klarar en viss rörelse innan utmattningen börjar. Det skulle nämligen vara skillnaden mot aluminium som alltid mattas oavsett hur stor påverkan är. Det är också därför aluminium skulle göras tjockare och överdrivet tungt (fra. på barn och standardcyklar) för att de skulle hålla längre än cykelns uppskattade levnadslängd.

Sedan kan man fråga sig vad meningen är med att bygga cyklar i aluminium som blir tyngre, går sönder efter 70år och är tråkigare när den enda fördelen är att det inte rostar om den trashas (vilket å andra sidan allt annat på cykeln gör om den inte sköts om)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 10 May 2012 18:26

K-dregg wrote:Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den.. :D

..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
Finns det bild på cykeln?
Мясо это убийство

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

VISA DIN CYKEL !

Post by ArvidSvensson » 10 May 2012 18:56

Ronny wrote:
K-dregg wrote:Jäpp! Den är lite av ett busfrö, börjar vänja mig vid den.. :D

..Men "hjulaxelns offset till styrröret (aka rake)" Blandar inte du ihop rake med trail nu?
Finns det bild på cykeln?
I min ägo såg den ut så här.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fredde » 10 May 2012 19:45

Ronny wrote:Freddes kritik är obefogad ifall det gäller cykeln som visas här i tråden
Närå, jag tänkte mer i största allmänhet. Rätar man ut en gaffel (utan att korta den) får man både en flackare styrvinkel (längre gaffelben) och mer försprång (navet är ju bakre punkten och den flyttas bakåt).

Men det är ju inte rocket-science att ta fram tumstocken ibland. :)

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by RZ-1 » 10 May 2012 19:46

Image

:wink:

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by olle » 10 May 2012 21:28

Du kommer göra succé!
RZ-1 wrote:[img]polohoj[/img]
:wink:

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by freddis » 10 May 2012 22:17

Min första fixie blev klar i måndags, såhär blev den:Image

Lite grejer som ska fixas (kapa bromsvajern, kapa styret lite till och skaffa en kortare styrstam. nån som har en till salu?). Borde även vänt på cykeln innan jag fotade, så alla får se det fina vevpartiet, men jag var så jävla ivrig och uppspelt!
Last edited by freddis on 11 May 2012 08:31, edited 1 time in total.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Bratt » 11 May 2012 06:39

Ser go ut dendär. Om du ska ut på längre turer skulle jag vinkla upp sadeln lite. Annars kommer axlar och armar arbeta onödigt mycket. Finns en hel vetenskap om detdär.

Så vad är det för en hoj då under färgen?

freddis
Posts: 66
Joined: 03 Jun 2008 20:42
Location: Göteborg

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by freddis » 11 May 2012 08:29

Bratt wrote:Ser go ut dendär. Om du ska ut på längre turer skulle jag vinkla upp sadeln lite. Annars kommer axlar och armar arbeta onödigt mycket. Finns en hel vetenskap om detdär.

Så vad är det för en hoj då under färgen?
Tack och tack för tipset!

Det är en Crescent - http://i303.photobucket.com/albums/nn15 ... 3204_2.jpg

Lacken var inte i lika fin som på den ovan (minns inte vem på forumet den tillhör). Hjulen är några budget jag hitta på ebay (Quando-nav), likadant Campa-vevparti som på den ovan, Cinelli-styrstam (nån som vill köpa?), Biltema-riser, BLB-sadel, noname-sadelstolpe, Diatech Gold Finger-bromshandtag och Weinmann Carrera-broms

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by yerai » 11 May 2012 13:41

Image

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by j galland » 11 May 2012 13:51

Grym!

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by pse » 11 May 2012 16:13

Riktigt fin. Var det den du kromade om?

yerai
Posts: 469
Joined: 01 Sep 2010 00:18

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by yerai » 11 May 2012 16:35

Yes det ar den som blev om kromad :)

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by hagard » 11 May 2012 16:41

Fin! Vad fick du betala för kromeriet?

Post Reply