VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Ronny » 13 Aug 2010 17:35

NKDMS wrote:
Ronny wrote:Min nya Moser AX Leader som fick sig en 16mila premiär omgång. Bra styvhet med en gaffel som var rejält stötig. obs sadelstolpsklämman som blev den alt. lösningen.
[img]Nice![/img]
Men är det där verkligen en OK sadelinställning? :wink:
jo jag brukar köra med en lätt bakåtvinklad sadel. Fast på fotot har det blivit lite förstärkt.
Мясо это убийство

Manfred

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Manfred » 14 Aug 2010 00:28

Image
Image

Min första fixie:

Crescent årgång: 1987

Alla delar är orginal delar, det jag har gjort är att jag konverterat bakhjulet. ekrade om det själv :) lite småläskigt o lita på sitt eget "hantverk"

Men o bygga hjul var roligt, o kan rekomenderas! o man behöver inte ngn fancy equipment, gick med hjulet till cykelhandlaren lånade kedjepisk o kassettavdragare.

med en ekernyckel kommer man långt... Har dock stelnat till något rejällt i nacken o ljungfru färden kunde varit ngt bekvämare, men det gick!

Lärdom: skulle inte byggt hjulet på en o samma dag även om det gick, min rygg o nacke för sota för det nu pga av den sköna ställning man jobbar i. Jag hade cykeln som riktställ, använde böcker för att hålla styret på plats, tejpade fast en skiftnyckel som hjulet snurrade mellan för centreringen och satt o läste Sheldon Browns anvisningar ett antal ggr! bygger jag fler hjul, vilket jag kommer göra, så blir det till o köpa ett riktställ!

Sist: ÄLSKAR O CYKLA FIXED
Det tog inte lång tid att inse det, känsla man får är att man blir ett med cykeln, inte riktigt den känslan man får när man cyklar singelspeed eller landsvägshoj. Sen trodde jag aldrig jag skulle komma upp för bakarna i Karlskrona(vilket jag inte gjorde alla gånger) Men det gick, man får en helt annan kontakt med bakhjulet...

Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fv02 » 14 Aug 2010 00:45

_axel wrote:Tyskt 80-tals banstål

Image

Väldigt snygg, vilka hjul kör du på den?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Viggen » 14 Aug 2010 08:41

Manfred wrote:
Min första fixie:

Crescent årgång: 1987

Alla delar är orginal delar, det jag har gjort är att jag konverterat bakhjulet. ekrade om det själv :) lite småläskigt o lita på sitt eget "hantverk"

Men o bygga hjul var roligt, o kan rekomenderas! o man behöver inte ngn fancy equipment, gick med hjulet till cykelhandlaren lånade kedjepisk o kassettavdragare.

med en ekernyckel kommer man långt... Har dock stelnat till något rejällt i nacken o ljungfru färden kunde varit ngt bekvämare, men det gick!

Lärdom: skulle inte byggt hjulet på en o samma dag även om det gick, min rygg o nacke för sota för det nu pga av den sköna ställning man jobbar i. Jag hade cykeln som riktställ, använde böcker för att hålla styret på plats, tejpade fast en skiftnyckel som hjulet snurrade mellan för centreringen och satt o läste Sheldon Browns anvisningar ett antal ggr! bygger jag fler hjul, vilket jag kommer göra, så blir det till o köpa ett riktställ!

Sist: ÄLSKAR O CYKLA FIXED
Det tog inte lång tid att inse det, känsla man får är att man blir ett med cykeln, inte riktigt den känslan man får när man cyklar singelspeed eller landsvägshoj. Sen trodde jag aldrig jag skulle komma upp för bakarna i Karlskrona(vilket jag inte gjorde alla gånger) Men det gick, man får en helt annan kontakt med bakhjulet...
Trevligt med en nyfrälst! Och en trevlig conversion för all del, en liten sak bara. Om du inte planerar att köra clipless-pedaler, typ SPD eller annat system, SKA du skaffa dig ett par korgar+straps så du sitter fast i pedalerna ordentligt! Nu har du ju frambroms som nödhjälp men om du någon gång vill slippa hänga på den för att sakta ner och vara säkrare på din cykel. Kostar dig inte många kronor och dessutom blir åket ganska stiligt efteråt. Köpes lite överallt hos cykelhandlare och på nätet. Här är ett ställe:
http://velosolo.co.uk/shoppedal.html

Ha fortsatta trevliga turer och lycka till med hjulbyggandet!

Axel: Föredömligt snygg bantysk!

Manfred

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Manfred » 14 Aug 2010 09:04

Viggen wrote:
Trevligt med en nyfrälst! Och en trevlig conversion för all del, en liten sak bara. Om du inte planerar att köra clipless-pedaler, typ SPD eller annat system, SKA du skaffa dig ett par korgar+straps så du sitter fast i pedalerna ordentligt! Nu har du ju frambroms som nödhjälp men om du någon gång vill slippa hänga på den för att sakta ner och vara säkrare på din cykel. Kostar dig inte många kronor och dessutom blir åket ganska stiligt efteråt. Köpes lite överallt hos cykelhandlare och på nätet. Här är ett ställe:
http://velosolo.co.uk/shoppedal.html

Ha fortsatta trevliga turer och lycka till med hjulbyggandet!

Axel: Föredömligt snygg bantysk!
Tack :) redan varit en morgonrunda! Asgött! Nu blir det till att dra ihop en fixiklubb i kna o se om vi några, några är vi men vi känner inte till varandra...

Pedaler, instämmer helt, antingen spd/eller korgar. har kollat på alla möjliga, från racer till mexxar pedaler! sedan har jag ett par gamla campa korgpedaler, men sabbade en dammkapsel när jag missbedömde en sväng och en vägkant:) så väntar på dammkapslar från velo i gbg... misstänker att de glömt bort o skicka så jag för höra av mig igen. men jag tror(?) nog at jag letar efter en annan lösning, de sliter mkt på skorna... o det är tänkt att jag ska cykla på fixin alltid.. så lite funderar jag på bmx pedaler o straps(vet inte om de heter så) hört mkt gott om de. sen tycker jag personligen att de är fula som stryk:) vet att många inte håller med men så tycker jag! ibland kommer function before style!

Viggan visst har ni ett lopp som går i sept med pista mamlö? hade varit trevligt o åka ner o va med på det!

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by snusmumriken » 14 Aug 2010 09:57

Fv02 wrote:Väldigt snygg, vilka hjul kör du på den?

det ser ut som
Mavic CXP 14 på formula hub fram, bak ser jag inte vad det är för hub

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Linkert » 15 Aug 2010 18:09

Har nu lånat kinesens kamera och bakgård för att ta foto på Apollonia med vita däck.

Här har ni henne i dagens läge. :)

Image
Image

User avatar
linush
Posts: 111
Joined: 13 Apr 2010 16:28
Location: Malmö

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by linush » 15 Aug 2010 18:34

linkert: Fint! Vad är det för korgskydd du har?

phobie
Posts: 112
Joined: 01 Feb 2008 19:45
Location: Göteborg / Sannegårdshamnen

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by phobie » 15 Aug 2010 19:29

linkert ska du behålla den styrstammen?

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Linkert » 15 Aug 2010 19:35

linush wrote:linkert: Fint! Vad är det för korgskydd du har?
Tackar! De kom med på cykeln, det är någon sorts falskt läder. Gör sitt jobb :)
phobie wrote:linkert ska du behålla den styrstammen?
Njae, har funderat på att skaffa något med mera "räservinkel" och inte pekar upp mot himmeln.

phobie
Posts: 112
Joined: 01 Feb 2008 19:45
Location: Göteborg / Sannegårdshamnen

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by phobie » 15 Aug 2010 19:38

+1

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by boon » 15 Aug 2010 19:40

Går väl att vända den, så blir det mindre vinkel???
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Linkert » 15 Aug 2010 19:45

boon wrote:Går väl att vända den, så blir det mindre vinkel???
Va fan, där sa du något :) Hade inte tänkt så långt, ska kollas. Fan va gött, mer racer åt folket.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by perp » 15 Aug 2010 19:59

boon wrote:Går väl att vända den, så blir det mindre vinkel???
är du verkligen säker, jag menar helt säker på att du inte vill ändra detta inlägget? :D
linkert klart du ska ha en vit sadel på det där aset sen är hon ju klar, vad betyder apollina?
/per

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Linkert » 15 Aug 2010 20:08

perp wrote:
boon wrote:Går väl att vända den, så blir det mindre vinkel???
är du verkligen säker, jag menar helt säker på att du inte vill ändra detta inlägget? :D
linkert klart du ska ha en vit sadel på det där aset sen är hon ju klar, vad betyder apollina?
/per
Apollonia är hennes namn (varning för tönt). Döpt efter Michael Corleones sicilianska fru från The Godfather pt. 1, den frun som dog i en bilbomb. :oops:

Hm, ser inte ut som att det blir mycket skillnad om jag vänder denna styrstam, blir en vääldigt liten skillnad.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by fjonk » 15 Aug 2010 20:24

Riktigt snyggt linkert! Man blir nästan lite sugen. Men som boon säger så borde du vända på styrstammen! Det var det första jag gjorde. Blir lite aggressivare vinkel då. Annars tummen upp för vita lindan också!

Sen ett litet säkerhetstips. Kör remmarna genom hålen i pedalerna så sitter de lite säkrare och minskar risken för att remmarna följer med på skon när man hoppar ur. Är lite trångt men man får typ ta en tång och trycka ihop remmarna för att få igenom dem.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Linkert » 15 Aug 2010 20:34

fjonk wrote:Riktigt snyggt linkert! Man blir nästan lite sugen. Men som boon säger så borde du vända på styrstammen! Det var det första jag gjorde. Blir lite aggressivare vinkel då. Annars tummen upp för vita lindan också!

Sen ett litet säkerhetstips. Kör remmarna genom hålen i pedalerna så sitter de lite säkrare och minskar risken för att remmarna följer med på skon när man hoppar ur. Är lite trångt men man får typ ta en tång och trycka ihop remmarna för att få igenom dem.
Tackar!

Woot, sprang nyss ut för att kolla närmre på det hela med att vända styrstammen. Tyckte inte det såg ut som att det kommer bli något direkt skillnad? Får kolla noga när jag kommer hem :)

Tyckte hålen i pedalerna var för små så jag satte remmarna under pedalen och drog vita buntband för att hålla kvar dem, men jag har velat ändra det då buntband känns lite lamt :P

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ArvidSvensson » 15 Aug 2010 20:36

fjonk wrote:...
Sen ett litet säkerhetstips. Kör remmarna genom hålen i pedalerna så sitter de lite säkrare och minskar risken för att remmarna följer med på skon när man hoppar ur. Är lite trångt men man får typ ta en tång och trycka ihop remmarna för att få igenom dem.
Image
...och med en tvist på remmen vill den inte glida i sidled när man drar åt den.

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by perp » 15 Aug 2010 21:20

det jag menade var givetvis att vinkeln kommer vara precis densamma, men om du vänder på den så motsvarar det kanske en sänkning av styret med: 2*sin(15')*11 [cm]
förutsatt att din stamm är 110mm och 15 grader
men hur dun än vrider och vänder på den så kommer dess vinkel vara 15 grader :)

apelqvist
Posts: 12
Joined: 13 Jul 2010 10:55

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by apelqvist » 15 Aug 2010 22:56

Image

Börjar få ordning på min NELSON Pista.
Den rullar mellan 5-10 mil i veckan.

Post Reply