tack!rich wrote:Sweet^, riktigt bra bankiren!
VISA DIN CYKEL !
Re: VISA DIN CYKEL !
Grymt!bankiren wrote:Mitt lilla steamroller projekt blev klart igår.
Re: VISA DIN CYKEL !
+1el_gabri wrote:Grymt!bankiren wrote:Mitt lilla steamroller projekt blev klart igår.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: VISA DIN CYKEL !
Längesen man såg nån bygga med Suntour! Men lite väl lång kedja va?
VISA DIN CYKEL !
Snöråttan redo för vintern. Men det blir nog riktiga skärmar snart. Har redan tröttnat på blöta fötter.
VISA DIN CYKEL !
Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
VISA DIN CYKEL !
Tack! Köpt på forumet för några veckor sen.h.wallin wrote:Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Japp, det är 135 bak. Men jag kör vanligt Fixed 120 nav samt spacers på varje sida om axeln. Fick trycka ihop den någon mm också, men det är ju inga problem att göra men en stålram.
Re: VISA DIN CYKEL !
Både jag och polare kör Pompetamine med Surly-nav. Finns i 135 och 130, passat prima och man slipper modda ramen. Helt klart värt!h.wallin wrote:Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
VISA DIN CYKEL !
Ok! Bra att veta, almlof! Men spacers är väl typ samma sak om man har tillräckligt lång axel.
Mats, Är det hydrauliskt fram på den där?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mats, Är det hydrauliskt fram på den där?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re:
tack! olika, just surlyn är sprayad med en multona burk och camo ramarna är sprayad med montana 94 burkarruss_meyer wrote:Vad använder du för färg, bankiren? Håller det? Du har ju gjort flera feta lackjobb de senaste åren!
@fistasthlm
Re: VISA DIN CYKEL !
Nej, det är olika skal på surlys nav.. tror jag.h.wallin wrote:Ok! Bra att veta, almlof! Men spacers är väl typ samma sak om man har tillräckligt lång axel.
Mats, Är det hydrauliskt fram på den där?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
När jag satte på mina vevar med 107lager slog de i ramen. Så jag behövde länge axel till vevlagret och det fuckade kedjelinjen, såg ett snett ut på min hoj.. 130 och 135mm fixednav från Surly flyttar kedjelinjen ytterligare, över 10mm i mitt fall vilket passade mina vevar och axeln bättre. Beror nog på vilka komponenter du sätter på. http://surlybikes.com/info_hole/faqs/wh ... b_shell_sp
VISA DIN CYKEL !
Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: VISA DIN CYKEL !
Jo, jag stötte också på patrull med att vevarna som slog i ramen. Men jag ville absolut ha Omnium vevar på denna och fick hjälp av A-T-R. En spacer på nondriveside samt lite filande på ena vevarmen löste uppgiften. Jag tror vi landade på 43mm kedjelinje fram.h.wallin wrote:Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bak har jag Halo 120mm Fix-G Bolt-On nav. Fördelen med den navet är att det går utmärkt att sätta medföljande spacers på insidan av drevet. Så min kedjelinje är spikrak nu. Men det var ju inte helt problemfritt att få till
@h.wallin: Yes, det hydralisk broms fram.
Re: VISA DIN CYKEL !
Bra jobb!matsa wrote:Jo, jag stötte också på patrull med att vevarna som slog i ramen. Men jag ville absolut ha Omnium vevar på denna och fick hjälp av A-T-R. En spacer på nondriveside samt lite filande på ena vevarmen löste uppgiften. Jag tror vi landade på 43mm kedjelinje fram.h.wallin wrote:Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bak har jag Halo 120mm Fix-G Bolt-On nav. Fördelen med den navet är att det går utmärkt att sätta medföljande spacers på insidan av drevet. Så min kedjelinje är spikrak nu. Men det var ju inte helt problemfritt att få till
@h.wallin: Yes, det hydralisk broms fram.
Ett billigt sätt, om man kör fyrkantsvevar, är att köpa typ 113-117mm vevlager och sen smäcka på ett bolt-on drev på klassisk 135-baknav. Högre q-faktor dock..typ 52-53mm kedjelinje..
Men då kan man inte ha Omnium vilket jag förstår kan vara en deal breaker.
Tänkte också sätta på skärmar, typ 45mm om man ramlar över några sådana..
VISA DIN CYKEL !
^Bra att känna till framåt. Har hört att man kan göra något liknande med ett *Shimano deore disc framhjul. Alltså sätta på ett bolt on drev i fästena för skivan och därefter köra fixed.
Edit: *Shimano XT med konverteringskit
Vad kör du för setup på din Pompetamine @almlof? Släng gärna in en bild
Edit: *Shimano XT med konverteringskit
Vad kör du för setup på din Pompetamine @almlof? Släng gärna in en bild
Re: VISA DIN CYKEL !
Ja, mitt hack-tips funkar bara på 135spaceade ramar, typ pompetaminen.matsa wrote:^Bra att känna till framåt. Har hört att man kan göra något liknande med ett *Shimano deore disc framhjul. Alltså sätta på ett bolt on drev i fästena för skivan och därefter köra fixed.
Edit: *Shimano XT med konverteringskit
Vad kör du för setup på din Pompetamine @almlof? Släng gärna in en bild
Skivbromsfästet sitter väl typ på samma ställe oavsett nav, eller? Så det hacker att använda ett framhjul till 120-spaceade ramar borde väl funka oavsett framhjulsnav?
Nä f-it, nu släpper jag detta
Här är min förra Pompetamine, där jag envisades med att jag visst kunde cykla en storlek L och blev kung af sadelstolpe..
Numera får min Pompetamine XL inte visas i detta forum då den skaffat sig frihjul och bakbroms, aka Singlespeed.