VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 29 Sep 2017 12:44

rich wrote:Sweet^, :mrgreen: riktigt bra bankiren!
tack!
@fistasthlm

megafix
Posts: 14
Joined: 30 May 2017 12:17

VISA DIN CYKEL !

Post by megafix » 29 Sep 2017 21:51

Image


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by bankiren » 11 Oct 2017 13:04

Mitt lilla steamroller projekt blev klart igår.

Image

Image

innan.

Image
@fistasthlm

el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by el_gabri » 11 Oct 2017 19:54

bankiren wrote:Mitt lilla steamroller projekt blev klart igår.
Grymt!

xshzu
Posts: 318
Joined: 28 Aug 2015 12:23
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by xshzu » 11 Oct 2017 20:01

el_gabri wrote:
bankiren wrote:Mitt lilla steamroller projekt blev klart igår.
Grymt!
+1 :!:

User avatar
russ_meyer
Posts: 1754
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 11 Oct 2017 21:33

Vad använder du för färg, bankiren? Håller det? Du har ju gjort flera feta lackjobb de senaste åren!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Viggen » 12 Oct 2017 13:16

"Äntligen" klar. #vinerpistaressurection
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3927
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by ravelax » 12 Oct 2017 21:37

Längesen man såg nån bygga med Suntour! Men lite väl lång kedja va?

User avatar
matsa
Posts: 475
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA DIN CYKEL !

Post by matsa » 14 Oct 2017 09:23

Snöråttan redo för vintern. Men det blir nog riktiga skärmar snart. Har redan tröttnat på blöta fötter.

Image

h.wallin
Posts: 644
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

VISA DIN CYKEL !

Post by h.wallin » 14 Oct 2017 22:42

Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
matsa
Posts: 475
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA DIN CYKEL !

Post by matsa » 15 Oct 2017 11:42

h.wallin wrote:Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack! Köpt på forumet för några veckor sen.

Japp, det är 135 bak. Men jag kör vanligt Fixed 120 nav samt spacers på varje sida om axeln. Fick trycka ihop den någon mm också, men det är ju inga problem att göra men en stålram.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 392
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by almlof » 15 Oct 2017 22:04

h.wallin wrote:Riktigt fin! Visst är det 130 eller 135 mm rear spacing på den där? Vad kör du för nav?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Både jag och polare kör Pompetamine med Surly-nav. Finns i 135 och 130, passat prima och man slipper modda ramen. Helt klart värt!

h.wallin
Posts: 644
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

VISA DIN CYKEL !

Post by h.wallin » 15 Oct 2017 23:41

Ok! Bra att veta, almlof! Men spacers är väl typ samma sak om man har tillräckligt lång axel.
Mats, Är det hydrauliskt fram på den där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re:

Post by bankiren » 16 Oct 2017 01:46

russ_meyer wrote:Vad använder du för färg, bankiren? Håller det? Du har ju gjort flera feta lackjobb de senaste åren!
tack! olika, just surlyn är sprayad med en multona burk och camo ramarna är sprayad med montana 94 burkar :)
@fistasthlm

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 392
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by almlof » 16 Oct 2017 07:52

h.wallin wrote:Ok! Bra att veta, almlof! Men spacers är väl typ samma sak om man har tillräckligt lång axel.
Mats, Är det hydrauliskt fram på den där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det är olika skal på surlys nav.. tror jag.
När jag satte på mina vevar med 107lager slog de i ramen. Så jag behövde länge axel till vevlagret och det fuckade kedjelinjen, såg ett snett ut på min hoj.. 130 och 135mm fixednav från Surly flyttar kedjelinjen ytterligare, över 10mm i mitt fall vilket passade mina vevar och axeln bättre. Beror nog på vilka komponenter du sätter på. http://surlybikes.com/info_hole/faqs/wh ... b_shell_sp

h.wallin
Posts: 644
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Norrmalm

VISA DIN CYKEL !

Post by h.wallin » 16 Oct 2017 09:06

Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
matsa
Posts: 475
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by matsa » 16 Oct 2017 09:32

h.wallin wrote:Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, jag stötte också på patrull med att vevarna som slog i ramen. Men jag ville absolut ha Omnium vevar på denna och fick hjälp av A-T-R. En spacer på nondriveside samt lite filande på ena vevarmen löste uppgiften. Jag tror vi landade på 43mm kedjelinje fram.

Bak har jag Halo 120mm Fix-G Bolt-On nav. Fördelen med den navet är att det går utmärkt att sätta medföljande spacers på insidan av drevet. Så min kedjelinje är spikrak nu. Men det var ju inte helt problemfritt att få till :-)

@h.wallin: Yes, det hydralisk broms fram.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 392
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by almlof » 16 Oct 2017 13:39

matsa wrote:
h.wallin wrote:Ja, såklart kedjelinjen kan påverkas.. borde jag kunnat räkna ut själv. Hur blev kedjelinjen för dig Mats?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, jag stötte också på patrull med att vevarna som slog i ramen. Men jag ville absolut ha Omnium vevar på denna och fick hjälp av A-T-R. En spacer på nondriveside samt lite filande på ena vevarmen löste uppgiften. Jag tror vi landade på 43mm kedjelinje fram.

Bak har jag Halo 120mm Fix-G Bolt-On nav. Fördelen med den navet är att det går utmärkt att sätta medföljande spacers på insidan av drevet. Så min kedjelinje är spikrak nu. Men det var ju inte helt problemfritt att få till :-)

@h.wallin: Yes, det hydralisk broms fram.
Bra jobb! :)

Ett billigt sätt, om man kör fyrkantsvevar, är att köpa typ 113-117mm vevlager och sen smäcka på ett bolt-on drev på klassisk 135-baknav. Högre q-faktor dock..typ 52-53mm kedjelinje..
Men då kan man inte ha Omnium vilket jag förstår kan vara en deal breaker.
Tänkte också sätta på skärmar, typ 45mm om man ramlar över några sådana..

User avatar
matsa
Posts: 475
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

VISA DIN CYKEL !

Post by matsa » 16 Oct 2017 14:55

^Bra att känna till framåt. Har hört att man kan göra något liknande med ett *Shimano deore disc framhjul. Alltså sätta på ett bolt on drev i fästena för skivan och därefter köra fixed.

Edit: *Shimano XT med konverteringskit

Vad kör du för setup på din Pompetamine @almlof? Släng gärna in en bild

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 392
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by almlof » 16 Oct 2017 20:11

matsa wrote:^Bra att känna till framåt. Har hört att man kan göra något liknande med ett *Shimano deore disc framhjul. Alltså sätta på ett bolt on drev i fästena för skivan och därefter köra fixed.

Edit: *Shimano XT med konverteringskit

Vad kör du för setup på din Pompetamine @almlof? Släng gärna in en bild
Ja, mitt hack-tips funkar bara på 135spaceade ramar, typ pompetaminen.
Skivbromsfästet sitter väl typ på samma ställe oavsett nav, eller? Så det hacker att använda ett framhjul till 120-spaceade ramar borde väl funka oavsett framhjulsnav?
Nä f-it, nu släpper jag detta :)

Här är min förra Pompetamine, där jag envisades med att jag visst kunde cykla en storlek L och blev kung af sadelstolpe..
Image
Numera får min Pompetamine XL inte visas i detta forum då den skaffat sig frihjul och bakbroms, aka Singlespeed.

Post Reply