VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

VISA DIN CYKEL !

Post by oskarwallin » 23 Oct 2011 13:34

Läckert telefonplan!
Orwar wrote:
lugosi wrote:Har länge funderat på att konvertera min gammal barncykel, en GT Outpost Trail-mountainbike till fixed för budget vinterpendlingsyfte
Det är det här som gäller:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/10 ... sg-1149523
Finns det någon med ett tränat öga som ser om hjulen är 26 eller 28" (29?) på GT:n? Brukar det gå att få in så stora hjul på MTB's som är byggda för 26"?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by RZ-1 » 23 Oct 2011 14:10

Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by NKDMS » 23 Oct 2011 15:49

Testade några av bankirens hjul på bridgestonen.

Image

Image
FISTASTHLM

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

VISA DIN CYKEL !

Post by oskarwallin » 23 Oct 2011 17:36

RZ-1 wrote:Stor sannolikhet 26" fälgar. Jag mätte upp ett gäng gamla mtb-ramar inför vinterbygget, 25x622 var gränsfall, men då hade jag inte fått på skärmar.
Cool! Då får jag satsa på några feta däck istället, så jag fyller ut ramen :)

User avatar
Telefonplan
Posts: 448
Joined: 24 Jan 2008 08:50
Location: Hägerstensåsen

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Telefonplan » 23 Oct 2011 21:09

chrobin wrote:En fråga, varför magic gear?
/ ChRobin
Jo, min beställning var med horisontella dropouts. Men...

Lite bakgrund:

För att få en ram med bra egenskaper för snabb långåkning är det bra med en ram som flexar lagomt mycket. Därför att all kraft som används när man trampar ner inte kan överförs till drivlinan (materialens tröghet kanske man kan kalla det?), men med en ram som flexar lagomt mycket tas en viss mängd av den energin (som inte går till drivlinan) upp av ramen, när man trampar ner, och flexar tillbaka (överför enerign till drivlinan) när trampan är på väg upp, som en fjäder, typ.

För att uppnå rätt typ av flex skall man ha följande förhållande mellan rören: kedjestagen skall vara styvast, nederröret näst styvast och toppröret minst styvt (och rördimensionerna anpassade till ramstorlek och åkarens körstil).

...när rambyggaren har kommit en bit på vägen ringer han och berättar att det är platsbrist. Eftersom jag ville ha feta 42 mm däck och 60 mm breda stänkor och horisontella dropouts, så måste han göra kedjestagen längre än vad vi skissat på tidigare för att jag skall ha plats att föra in hjulet i dropoutsen. Men längre kedjestag påverkar förhållandet mellan rören för att uppnå rätt flex. Övriga vinklar och mått på ramen är väl beprövade och bra för snabb långcykling, så därför ville vi inte frångå dem.

En erfaren fransk rambyggare på 50-talet hade säkert kunnat få till önskade egenskaper på annat sätt, men i dagsläget är kunskaperna om randonneurcyklar låg eftersom det knappt funnits någon efterfrågan de senaste 50 åren, då fokus varit på racers som är optimerade för en annan typ av cykling.

...så efter mycket efterforskningar, dividerande, snackade med andra rambyggare, Jan Heine på Bicycle Quarterly, tittande på gamla bilder lyckades vi inte lösa problemet, då fattade jag beslutet att köregenskaperna var det viktigaste och att kedjespänningen nog skulle lösa sig :).

Lång svar, hoppas det är begripligt. Kan ta alla detaljer och turer över en juice och med ett skissblock :)

/Mattias

chrobin

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by chrobin » 23 Oct 2011 21:27

^ Misstänkte att det inte var en slump. Spännande och jag tar gärna en juice och skissar i en Moleskine :)

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Jonas.F » 23 Oct 2011 21:49

Telefonplan wrote:En bild på min måttbeställda 650B Randonneur:
Image
/Mattias
Kul att se något nytt, Effektiv och modern randonneur. Magic kan man ju leva med inte så svårt val om man annars får kompromissa ramen. Själv hade jag ju valt snäppet tanigare däck men det är jag det och jag är slö.
We are 138

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by pse » 23 Oct 2011 22:11

Riktigt fin Telefonplan. Själv halvvägs på ett liknande Randonneurbygge.

Jont
Posts: 136
Joined: 09 Aug 2009 10:27
Location: Charlstown

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Jont » 24 Oct 2011 23:18

ivo wrote:
wellpapp wrote:Image
Jäklar vad go den blev!
ujuj. Snyggt söm fän
SOLAFIX

vicnor
Posts: 24
Joined: 27 Oct 2011 17:34
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by vicnor » 27 Oct 2011 17:58

Image

Pista

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Fixen » 27 Oct 2011 19:29

Champagnekorkar till pluggar?

User avatar
Pirre The Trucker
Posts: 618
Joined: 17 Oct 2010 20:26
Location: Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Pirre The Trucker » 27 Oct 2011 19:44

vicnor wrote:Pista
Haha! Ja,den var lite udda. Jag gillade den, fick mig glad. :D
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------

vicnor
Posts: 24
Joined: 27 Oct 2011 17:34
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by vicnor » 27 Oct 2011 20:44

Yes, tappade pluggarna, tappade nu även korkarna =/ Får bli nåt annat nästa gång!

Ja den kanske är lite udda ! Det enda jag tänker på är de blå fälgarna

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Koyo » 28 Oct 2011 07:30

vicnor wrote:Image

Pista
Läcker! Vad är det för fälgar?

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by Entillandersson » 28 Oct 2011 12:21

Klistermärkena ska bort. Hälften har ju redan blivit stulna. Men annars så.

Image


Någon i götet som skulle vilja hjälpa mig med trackends?

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by fjonk » 30 Oct 2011 19:58

Image

Nytvättade

vicnor
Posts: 24
Joined: 27 Oct 2011 17:34
Location: Stockholm

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by vicnor » 30 Oct 2011 20:01

Koyo wrote:
vicnor wrote:Image

Pista
Läcker! Vad är det för fälgar?

Du det är en bra fråga!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by K-dregg » 31 Oct 2011 09:35

Ser lite ut som dom här fast utan klistermärken..

http://www.ebay.co.uk/itm/Brev-M-Single ... 595wt_1199

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by olebole » 31 Oct 2011 12:25

Frankensteins monster:

Image

the pat
Posts: 235
Joined: 08 Dec 2008 15:40
Location: Jönköping

Re: VISA DIN CYKEL !

Post by the pat » 31 Oct 2011 13:51

olebole wrote:Frankensteins monster:

Image
men erkännt snabb ;)

Post Reply