VISA DIN CYKEL !

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Bad Boy

Post by Bubblan » 03 Oct 2008 11:51

fredde.se wrote:...
Image
Jag gillar att du grävt upp en markplatta som stöd. Kollade folk konstigt när du lirkade upp den?
Cogs 'n Kegs

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bianchi

Post by Ronny » 03 Oct 2008 21:50

antone wrote:
Ronny wrote:
Nu kanske jag låter så där gnällig igen men testa med att flytta tillbaka sadeln som verkar sitta lite långt fram. Men som du sa den är kort och till ett bock ska man ha ¨längre¨. Ett riser styre skulle den väl passa bättre till.
Vem har bestämt regeln att man ska ha längre till bock? :shock:
Beror inte det på hur lång man är osv?
Den regeln bestämde jag :wink: Jag måste förklara mig ty jag talar utifrån ett räjsputteperspektiv vilket färgar mina tankegångar allt för mycket! Bockstyre för mig är ett aerodynamisk styre som fungerar utmärkt med bromshandtag monterade. En fixie som med sitt rena utseende och ifall med bockstyre är tilltalande men lever under lite andra förhållande än en velodrom cykel. Jag själv som trodde att du fann din styrstam för kort kanske trodde fel när jag anar att du rent estetisk tycker den är för kort? Jag vet inte om det är en fördel eller nödvändighet med en kort styrstam för hantera cykeln för skidding? Jag själv kommer att ha bromshandtag monterade som attrapper men ingen broms på min fixe. Utan de är bara för jag vill ha bättre kontroll och position på cykeln. Skulle jag köra blott inom stadstrafik skulle jag satsa på ett riser för bättre kontroll över cykeln när ett rent bockstyre för mig är blott för velodrom när jag inte skulle kunna dra nytta av styret mer än hänga i bocken och glo folk i arslet. Uppförsåkning skulle bli lidande ganska rejält men som sagt jag talar som ett lycrasvetto så ursäkta mig. Längden på styrstammen är så klart individuellt men många cyklister har katastrofala positioner på sina cyklar oavsett vad de cyklar på och fler har för kort styrstam och högt monterade styren än tvärtom. En ihopkruppen ställning kan vara bra för spurt men hur många spurtar? Mycket snack här nu :lol:

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bianchi

Post by Speedman » 04 Oct 2008 02:26

Ronny wrote: Jag själv kommer att ha bromshandtag monterade som attrapper men ingen broms på min fixe. Utan de är bara för jag vill ha bättre kontroll och position på cykeln.

Varför inte detta? Om du gillar positionen att hänga på bromshandtagen, men också gillar att hålla uppe på bocken.

Image

Pavoni
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2008 22:37

Post by Pavoni » 04 Oct 2008 17:24

syra wrote:
tjejens hoj, även den självmordskonverterad och omlackad.
Image
Vad är det för ram? 50-tal?
Med den höjden på veven kunde man ha en kortare gaffel och få ganska läckert framåststuk ...och mindre luft mellan framhjul och gaffelkrona.

...eller är det 26'' hjul?

Hur som helst, läcker ram. Vill ha!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bianchi

Post by Ronny » 04 Oct 2008 20:11

Speedman wrote:
Ronny wrote: Jag själv kommer att ha bromshandtag monterade som attrapper men ingen broms på min fixe. Utan de är bara för jag vill ha bättre kontroll och position på cykeln.

Varför inte detta? Om du gillar positionen att hänga på bromshandtagen, men också gillar att hålla uppe på bocken.

Image
Ditt förslag ett jäkla bra ett som gör att man slipper det djupa droppet och hamnar någonstans mitt emellan! Nackdelarna försvinner och fördelarna består :wink:

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Re: Bianchi

Post by mr fredo » 05 Oct 2008 13:31

Speedman wrote:Varför inte detta? Om du gillar positionen att hänga på bromshandtagen, men också gillar att hålla uppe på bocken.

Image
tjena petter! nåt du vill/kan sälja? :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 05 Oct 2008 14:14

Nitto rb 19
Image
Nitto rb021
Image

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 05 Oct 2008 14:46

Image

Jag testade UFO-hjulet i vinden idag. Ursäkta växlarna.

User avatar
mr fredo
Posts: 200
Joined: 17 May 2008 10:18
Location: Stockholm

Post by mr fredo » 05 Oct 2008 14:59

Indurain wrote:
[img]bild%20på%20Nitto%20RB019[/img]

[img]bild%20på%20Nitto%20RB0212[/img]
tack, har kollat på de där ett par gånger, men föredrar att plocka upp lokalt :wink:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 05 Oct 2008 18:24

Jonatan S wrote:[img]UFO[/img]

Jag testade UFO-hjulet i vinden idag. Ursäkta växlarna.
Du behöver inte ursäkta växlarna för det är hjulet du måste förklara :wink: Var det vingligare än vanligt med UFO hjulet? :) Vad är det för Colnago ram du har, rör m.m.?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 05 Oct 2008 18:34

Indurain wrote:Nitto rb 19

Nitto rb021
Nittos bullhorn är inget annat än rena plagiat av Modolos styre från 80-talet. Modolo tillverkade även det betydligt mer kända Mavic ¨bullhorn¨!

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 05 Oct 2008 18:55

Ronny wrote:
Jonatan S wrote:[img]UFO[/img]

Jag testade UFO-hjulet i vinden idag. Ursäkta växlarna.
Du behöver inte ursäkta växlarna för det är hjulet du måste förklara :wink: Var det vingligare än vanligt med UFO hjulet? :) Vad är det för Colnago ram du har, rör m.m.?
Jag trodde aldrig att du skulle fråga. ;)

Cykeln är en variant av Colnago Mexico. Den har ingen rördekal men bör enligt uppgift vara gjord i Columbus Record. Jag har skickat bilder på cykeln till Colnagofabriken och fick det här svaret:
Dear Mr Sahlin,
I'm sorry to reply to you only now.
I have asked about the bike showed in the photos directly to Mr Colnago:
He told me that it's a 25 years old bike, there was not a particular name..it was a model produced in few pieces, just for friends,

Something special...

Best regards,
Silvia

COLNAGO ERNESTO E C. SRL
Telefono: 02 95308082 - Fax: 02 95067379
Gissa om jag blev en lycklig cyklist av det svaret.

UFO-hjulet funkade fint och tog vinden förvånansvärt bra. Men jag hade hoppats att det skulle låta tuffare. UFO-hjulen är ju inga riktiga dischjul utan ekrade hjul med plastskivor utanpå. Petterssons lådindustri köpte specialbyggda nav från Mavic med en liten gänga även på ickedrivsidan där en låsring håller fast skivan. Under är det solekrat på bägge sidor med platta ekrar.

I övrigt sitter det numera Mavicväxlar fram och bak och snart kommer SSC-hjulen att monteras.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 05 Oct 2008 19:17

Intressant med lite historik.
Brukar besöka mitt lokala cykel musem och få lära mig om gamla delar och cyklar av en expert.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 05 Oct 2008 19:39

Jonatan S wrote:
Jag trodde aldrig att du skulle fråga. ;)

Cykeln är en variant av Colnago Mexico. Den har ingen rördekal men bör enligt uppgift vara gjord i Columbus Record. Jag har skickat bilder på cykeln till Colnagofabriken och fick det här svaret:
Dear Mr Sahlin,
I'm sorry to reply to you only now.
I have asked about the bike showed in the photos directly to Mr Colnago:
He told me that it's a 25 years old bike, there was not a particular name..it was a model produced in few pieces, just for friends,

Something special...

Best regards,
Silvia

COLNAGO ERNESTO E C. SRL
Telefono: 02 95308082 - Fax: 02 95067379
Gissa om jag blev en lycklig cyklist av det svaret.
Sannerligen intressant och gör den unik! Mexico ramarna är väldigt eftertraktade och din bör vara mer het.
UFO-hjulet funkade fint och tog vinden förvånansvärt bra. Men jag hade hoppats att det skulle låta tuffare. UFO-hjulen är ju inga riktiga dischjul utan ekrade hjul med plastskivor utanpå. Petterssons lådindustri köpte specialbyggda nav från Mavic med en liten gänga även på ickedrivsidan där en låsring håller fast skivan. Under är det solekrat på bägge sidor med platta ekrar.

I övrigt sitter det numera Mavicväxlar fram och bak och snart kommer SSC-hjulen att monteras.
Du ska veta hur de behandlades förr de som vågade komma med UFO diskar :wink: Körde man på rejäla grejer så psykade man UFO cyklisterna med ¨fattigmans hjul¨ m.m. UFO tillverkade väl även riktiga diskhjul eller var det någon annan Svensk firma? Eller vad hette det företag som tillverkade svenskarnas OS cyklar en gång i tiden med de löjligt små diskhjulen som floppade så? De tillverkade väl både ramar och hjul.
Vill du har riktigt med tufft ljud så skaffa ett alu disk.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 06 Oct 2008 20:07

Knight Ridern uppdaterad med nytt fram- och bakhjul:
Image

Får agera vintercykel.
Cogs 'n Kegs

hejdå

Post by hejdå » 06 Oct 2008 20:59

Bubblan wrote:Knight Ridern uppdaterad med nytt fram- och bakhjul:
[img]kill%20em%20all%20i%20cykelform[/img]

Får agera vintercykel.
bubblan, vilken jävla best till cykel du har där, får mig att tänka på flykten i från new york och terminator 2.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 06 Oct 2008 21:36

Bubblan wrote:Knight Ridern uppdaterad med nytt fram- och bakhjul:
Image

Får agera vintercykel.
Jäkligt fin den där!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 07 Oct 2008 00:36

Bubblan wrote:Knight Ridern uppdaterad med nytt fram- och bakhjul:
Image

Får agera vintercykel.
Jävligt rå!! (bra)
Hur e framhjulet?

snajgel
Posts: 134
Joined: 26 Jun 2008 16:00
Location: sthlm

Post by snajgel » 07 Oct 2008 07:57

Bubblan wrote:Knight Ridern uppdaterad med nytt fram- och bakhjul:
[img]...[/img]

Får agera vintercykel.
Håller på och letar svarta hjul till ett projekt för vintern, var köpte du bakhjulet?

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 07 Oct 2008 10:40

SimonBusk wrote:...
bubblan, vilken jävla best till cykel du har där, får mig att tänka på flykten i från new york och terminator 2.
Nu har jag inte sett Terminator, men folk snackar ju om den filmen ibland, så "best" tar jag helt klart som en komplimang, tack!
Jonas.F wrote:...
Jäkligt fin den där!
Tackar, tackar!
J_P wrote:...
Jävligt rå!! (bra)
Hur e framhjulet?
Tack! Framhjulet rullar på bra, första turen var jag inte riktigt beredd på att vinden skulle ta tag i det så pass som det gjorde, men nu har jag vant mig.
snajgel wrote:...
Håller på och letar svarta hjul till ett projekt för vintern, var köpte du bakhjulet?
Bakhjulet köpte jag från IRO Cycles

Dom är grymma att ha att göra med om man ringer dem, deras mailrespons är det lite sisådär med:
http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... hlight=iro
Cogs 'n Kegs

Post Reply