Billiga verktyg som funkar!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Billiga verktyg som funkar!

Post by Fredde » 22 Mar 2009 13:16

Visst man kan köpa senaste parktools prylarna som ibland kostar skjortan men ibland hittar man guldklippar till bra priser på andra ställen som mest annars har sunkprylar.

Lite enligt principen att även en klocka som stannat visar rätt tid två gånger om dygnet.

Andye tipsade om en kedjebrytare som ser bra jävla biffig ut på classe.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=54416788

Passar ju mig bra eftersom min andra gick sönder igår - på en Nexus kedja... :(

En verklig favorit i min verktygslåda är denna:
ArtNr 27-024 finns på Templet.
Image

Smått genial för att ta bort vevarmarna, har allt, insexa till bulten, avdragare och fast nyckel - i ett! Femti spänn - köp!! Såg att det även finns haknyckel på templet, kanske läge att testa...

Fyll gärna på med era egna tips på bra snikverktyg!

/Fredde

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 22 Mar 2009 13:20

Jag kan bara säga att den där vevarmsavdragaren inte är något bra. Har dragit sönder gängorna på en sån där när jag skulle dra av ett vevparti. Idéen är genial, det är väl det som skulle vara bra med den om du frågar mig...

Nu var jag neggo men jag vaknade väl på fel sida eller något...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Mar 2009 13:24

Håkan wrote:Jag kan bara säga att den där vevarmsavdragaren inte är något bra. Har dragit sönder gängorna på en sån där när jag skulle dra av ett vevparti. Idéen är genial, det är väl det som skulle vara bra med den om du frågar mig...

Nu var jag neggo men jag vaknade väl på fel sida eller något...
Du är för stark! :)

Har inte testat den på några vevar som sitter ashårt (he he har en parktools oxå) :)

/Fredde

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 22 Mar 2009 13:32

fredde.se wrote: Har inte testat den på några vevar som sitter ashårt (he he har en parktools oxå) :)
Jag visste det! Du feglirar och kompletterar Classes grejer med ParkTools! :)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 22 Mar 2009 14:02

Grejen är väl att dyra verktyg även fixar dom riktigt jobbiga arbeten där vevarmen sitter som berget och inte ens hulken borde kunna flytta på skiten. Sitter man där med en avdragare från Biltema och skiten går sönder så sabbar det ju hela dagen eftersom man inte kommer längre. Jag har själv en sådan och den har hittils funkat för det mesta, men snart kommer det en dag :D

PS. Jag tror att den som fredde länkade till är exakt samma som Biltema säljer...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Mar 2009 14:28

andersmedluvan wrote:Grejen är väl att dyra verktyg även fixar dom riktigt jobbiga arbeten där vevarmen sitter som berget och inte ens hulken borde kunna flytta på skiten. Sitter man där med en avdragare från Biltema och skiten går sönder så sabbar det ju hela dagen eftersom man inte kommer längre. Jag har själv en sådan och den har hittils funkat för det mesta, men snart kommer det en dag :D

PS. Jag tror att den som fredde länkade till är exakt samma som Biltema säljer...
Mmmm och poängen med tråden var ju att sålla lite i djungeln av billiga skitverktyg och plocka fram de som funkar. :)

Shimanos låsringsverktyg kostar 450 spänn och den är ju väldigt bra, men är biltemas haknyckel för en tiondel användbar eller är den skit?

/Fredde

alltmojligt
Posts: 353
Joined: 16 Jul 2008 13:34
Location: Stockholm

Post by alltmojligt » 22 Mar 2009 14:36

Jag hade också en vevarmsavdragare från Biltema. Gängorna gick sönder på första försöket (gamla vevarmar som satt rätt hårt).

chrobin

Post by chrobin » 22 Mar 2009 15:05

inget fel på Biltemas kassetavdragera och vevlageravdragare för Shimano. Funkar perfekt

/ ChR

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 22 Mar 2009 15:15

alltmojligt wrote:Jag hade också en vevarmsavdragare från Biltema. Gängorna gick sönder på första försöket (gamla vevarmar som satt rätt hårt).
+1
Biltema säljer skit i princip. Lika wellgo pedalerna köpta i cykelringen blev mycke bättre, och cykelringen säljer skit också.. Jag köper på Biltema bara om jag vet vad jag gör (och jag kan välja mellan tio par då).
Last edited by mojhoj on 22 Mar 2009 16:10, edited 1 time in total.

User avatar
carlm
Posts: 360
Joined: 13 Aug 2008 22:51
Location: Göteborg

Post by carlm » 22 Mar 2009 15:29

Verkar tydligen som det är olika i olika leveranser från biltema för min vevarmsavdragare, den som fredde visade har fungerat klockrent hur länge som helst och då har jag använt den till en hel del riktigt jävliga vevar. När vi ändå är inne på biltema så tycker jag deras lilla ha-i-väskan-set fungerat långt över förväntan. Minus däckavkrängarna då, de är ju skit.
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 22 Mar 2009 18:01

mojhoj wrote:
alltmojligt wrote:Jag hade också en vevarmsavdragare från Biltema. Gängorna gick sönder på första försöket (gamla vevarmar som satt rätt hårt).
+1
Biltema säljer skit i princip. Lika wellgo pedalerna köpta i cykelringen blev mycke bättre, och cykelringen säljer skit också.. Jag köper på Biltema bara om jag vet vad jag gör (och jag kan välja mellan tio par då).
Ja asså - lugn i kojjan... Jag är en verktygs-fetechist (?) men ibland kan man göra bra fynd även i lågpris-landet.

/Fredde

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 27 Mar 2009 22:56

Tacx T3175 Exact rikställ i CykelCity, 550:-
Image
Billigt, men funkar det?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 29 Mar 2009 09:43

mojhoj wrote:Tacx T3175 Exact rikställ i CykelCity, 550:-
Image
Billigt, men funkar det?
Jag har ett sådant och det funkar ganska bra tycker jag. Inget man vill bygga 4 hjul om dagen i men något hjul i månaden står man ut med. Det är för rangligt för att det ska gå att fixa centrering i sidled så komplettera med en "dish guage".
Image

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 29 Mar 2009 13:10

Hur är det med Biltemas olika reparationsställ? De är väldigt billiga. Fungerar de bra?

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 05 Apr 2009 10:49

Tyckte vevarmsavdragaren från Biltema funkade bra, men jag drog sönder gängorna igår kväll när jag skulle mecka lite. Det är alltså gängorna på verktyget som går sönder inte själva vevarmar vilket iofs är tur...

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 05 Apr 2009 12:11

andersmedluvan wrote:Tyckte vevarmsavdragaren från Biltema funkade bra, men jag drog sönder gängorna igår kväll när jag skulle mecka lite. Det är alltså gängorna på verktyget som går sönder inte själva vevarmar vilket iofs är tur...
Ajdå, när gick det sönder var verktyget välanvänt?

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Post by andersmedluvan » 05 Apr 2009 12:15

Hägg wrote:
andersmedluvan wrote:Tyckte vevarmsavdragaren från Biltema funkade bra, men jag drog sönder gängorna igår kväll när jag skulle mecka lite. Det är alltså gängorna på verktyget som går sönder inte själva vevarmar vilket iofs är tur...
Ajdå, när gick det sönder var verktyget välanvänt?
Jag hade gjort tre stycken avdragningar i dess livstid så knappast ett äventyrsfyllt liv. Verktyget var kanske ett halvår gammalt.

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 05 Apr 2009 19:51

Vänta lite nu!
Går gängorna på VERKTYGET sönder före gängorna i vevarmarna!?
Bra verktyg brukar vara gjorda i nån sorts härdat "verktygsstål", ofta krom-molybden-* eller krom-vanadin-legeringar. Dåliga brukar också vara det, fast sämre härdade och klenare dimensionerade.
Menar ni alltså att aluminium-gängorna i vevarmarna håller bättre? Vad är den där avdragaren gjord av? Sån där mjukost som vissa låsringar uppges bestå av?


* "CroMo"

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 05 Apr 2009 20:06

vader wrote:Vänta lite nu!
Går gängorna på VERKTYGET sönder före gängorna i vevarmarna!?
Bra verktyg brukar vara gjorda i nån sorts härdat "verktygsstål", ofta krom-molybden-* eller krom-vanadin-legeringar. Dåliga brukar också vara det, fast sämre härdade och klenare dimensionerade.
Menar ni alltså att aluminium-gängorna i vevarmarna håller bättre? Vad är den där avdragaren gjord av? Sån där mjukost som vissa låsringar uppges bestå av?


* "CroMo"
Det där låter ju skumt!

Hur långt in har ni gängat?
Använder ni någon förlängare när ni drar?

/Fredde

Victor2
Posts: 268
Joined: 23 Aug 2008 10:18
Location: Jönköping

Post by Victor2 » 05 Apr 2009 21:15

mojhoj wrote:Tacx T3175 Exact rikställ i CykelCity, 550:-
Image
Billigt, men funkar det?

Funkar bra tycker jag, ingen erfarenhet av så många andra dock. Finns att köpa ännu billigare på cyclecomponents tror jag.

Post Reply