Fixerat i Buenos Aires

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 12 Mar 2015 03:52

Jag är i Buenos Aires, och har varit det sen i Januari. Eftersom jag reser med familj och ska vara här till mitten på maj så ansåg jag det omöjligt att ta med min cykel. All jävla packning. Jag tog beslutet att cykeln fick stanna, men att jag skulle försöka köpa en cykel att ha här. Ett beslut jag bittert ångrade, typ andra dagen efter jag kom hit. Det är svindyrt att köpa en vettig cykel här, pga alla import-restriktioner och pålagda skatter. Så, det visade sig vara för jobbigt och för dyrt.

Men, jag fick en andra chans. Svärmor kom på besök och tog med sig cykeln. Underbara underbara kvinna. Och en kompis fick i uppgift att packa cykeln i kartong. Underbara underbara kompis. Alla tyckte jag var galen och undrade hur jävla viktigt det kunde vara med en cykel. Mycket viktigt.

Jag är här på pappaledighet, min tjej pluggar en utbytestermin. Jag träffar inte så mycket likasinnade. Mest andra föräldrar i lekparken. Andra föräldrar i all sin ära, men det är få som är sugna på att köra bromslöst i sexfilig trafik och ta en bärs efteråt.

När cykeln var på ingång började jag leta efter andra åkare. Först via den argentinska motsvarigheten till fixedgear.se, med hjälp av TalliDan tog jag mig förbi botfrågan för att bli medlem. Men, det var.. dött där. Jag såg några fastnavshojar på distans, men pratar ingen spanska och visste inte hur jag skulle få deras uppmärksamhet. När jag började gå i cykelaffärer och leta efter en frambroms till min cykel som skulle anlända så fick jag tipset att gå in på Argentina fixed gear på Facebook.

När cykeln kom hit så la jag upp en liten presentation av mig själv och hojen. Jag cyklar en vanlig Dolan PC, men älskar den till döds. Efter två timmar hade jag typ 55 likes och fyra nya friend requests. Ingen annan än jag har en Dolan i BA. Och en av dessa nya digitala vänner bjöd in mig till en nattrunda, väldigt nära där jag bor. Sagt och gjort så drog jag dit på avtalad tid. Alla hälsade vänligt och det var bra stämning. Själva cyklingen var jag dock lite oroad för. Jag hade fortfarande inte hittat någon broms att köpa, och mina SPD's var kvar hemma. Första gången med straps och stora platta pedaler. Jag har kört SPD's så länge nu att jag tycker det är svårt att få in fötterna i skiten. Och trafiken här.. den är sjuk. Men, skit samma, det är bara att köra.

Vi drog iväg, kryssade mellan taxi-bilar och bussar som byter filer hela tiden utan att blinka. Högt tempo för mig, men jag lyckade hänga med ändå. Det här gänget drar rödljus utan att tveka en sekund och adrenalinet sprängde rätt bra i öronen några gånger. Men, helt klart en av de häftigaste stadskörningarna jag någonsin gjort. Så mäktigt att vara ca 15 cyklister tillsammans i en riktigt stor stad med tung trafik. Efter två roliga timmar avslutade vi med pizza tillsammans.

De som arrangerar den här rundan är en "klubb" som heter Pampa Riders. De första jag såg var deras team jersey och jag frågade om den, om jag fick köpa med mig en sån hem. Tyvärr inte, de är alla slut. Jag lovar att om vi gör fler så får du köpa..

På ride nr två, som var ikväll fick jag min egen jersey :). De snackade om initiationsriterna och skrattade lite innan vi drog en sväng på motorvägen.

Hur som helst. Det är råmäktigt att resa med cykel, och den lilla subkulturen med fastnav lyckas än en gång leverera ett varmt välkomnande. Jag kommer aldrig mer resa utan cykel.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 12 Mar 2015 04:03

Image

Sorry för apstor bild. Tapatalk verkar ha fimpat frågan om vilken storlek man vill använda? Eller så är jag bara kass.

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by Motorcity » 12 Mar 2015 06:50

Riktigt go morgonläsning! Skön grej att göra på sin föräldraledighet.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by Krok » 12 Mar 2015 09:49

Låter hur fett som helst! Ta gopron med dig nästa gång också !

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by Bankmannen » 12 Mar 2015 10:04

Krok wrote:Låter hur fett som helst! Ta gopron med dig nästa gång också !
+Gopro! Kul story och kul att du delar med dig!

papplo
Posts: 373
Joined: 25 Feb 2010 10:29
Location: Stockholm/ Santiago
Contact:

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by papplo » 12 Mar 2015 12:28

Vilken story! Låter riktigt roligt! Känns som jag varit med om samma sak här i grannlandet.

Saludos och hoppas fastnavanarna rycker upp sig!
https://www.facebook.com/UrbanosEnLaPista


Image

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 12 Mar 2015 13:07

#teamdolan

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 12 Mar 2015 13:55

Äger tyvärr ingen goPro..

Tack för hejjaropen!

Papplo - jag har följt din resa lite, ni verkar ha fått igång en cool grej. Finns en chans att vi gör ett besök i Chile innan vi åker hem!

#teamdolan for life.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 12 Mar 2015 14:13

Papplo, är det Santiago du befinner dig i?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by klasolsson » 12 Mar 2015 15:02

JA-hatten wrote:#teamdolan
#teamdolan hell yeah

User avatar
detsamma
Posts: 165
Joined: 20 Oct 2012 08:56
Location: Malmö

Post by detsamma » 12 Mar 2015 16:59

Ännu ett tack för att du delar med dig, rolig läsning! Fortsätt gärna berätta om ditt halvår i BA nu under våren.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 15 Mar 2015 05:56

Klockan är 01.34 argentinsk tid. Jag sitter hemma i lägenheten och eftersvettas som en galning. Vår AC i vardagsrummet har pajat så det är typ 150 grader härinne. Och ja, jag vet att det fortfarande är någon slags vårig vinter hemma.. Skälet till att jag svettas så mycket är att jag varit ute och cyklat inatt.

Jag blev inbjuden till "Muzza & Faina Criterium". Muzza tror jag är slang för Mozzarella och Faina är en typ av bröd man äter till pizza. Det var alltså inget lopp på något sätt utan bara att cykla ihop till olika pizzerior för att äta och dricka tillsammans. Ett jävligt härligt upplägg.

Vid mötesplatsen hälsar jag på de jag lärt känna litegrann och sen står vi där och hänger och snackar skit i typ en timme. Här är klockan flytande. Och för mig är det grymt att alla kommer lite olika tider för det ger mig en chans att hälsa ordentligt på alla och kanske byta ett par ord. Det är många som inte pratar engelska, men det är också många som kan engelska men inte vågar prata. Men, vi löser ut det mesta med lite kropp och känsla. Min spanska är ju typ icke-existerande, men jag har börjat förstå en del på de två månaderna jag har varit här. Kan beställa på en restaurang eller fråga lite enklare saker. När jag kom hit kunde jag inget alls. Hur som helst, vi blir många till slut - runt 25-30 pers.

Så, i alla fall, vi drar iväg och helt plötsligt går det väldigt fort. Det som enligt alla skulle vara väldigt "tranqui" (lugnt).. Men, skit samma, jag hänger på och det är riktigt roligt. Adresserna till pizzeriorna är utlagda sen länge och de flesta vet vart vi ska, så eftersläntrarna får haka på. Jag vet inte om det beror på att vi är många, eller om det beror på att det är andra människor med än de jag brukar cykla med men.. cyklingen idag är HELT hänsynslös. De drar vartenda rödljus de ser och tar lite onödigt mycket risker. Jag hänger på, av flera skäl. Det ena är att det är roligt och det andra är att jag är rädd att bli avhängd och inte hitta till pizzerian då jag inte har kollat upp några adresser och inte alls hittar i stan. Jag blir inte avhängd. Vi drog runt till totalt fyra pizzerior och jag hade en helt fantastisk kväll. Folk här är riktigt välkomnande och varma. Och jag har knappt varit ute sen vi kom hit, eftersom jag är pappaledig och hänger med familjen när vi är samlade. Så, jag är peppad som fan på att träffa lite folk.

Vi har några mindre krascher under kvällen, men inget allvarligt. Jag kör fortfarande bromslöst, vilket jag visserligen är van vid sen länge, men inte i den här trafiken. Och hemma cyklar jag inte på det här sättet. Jag utsätter mig för mer risker i grupp. Det värsta är nog att jag känner att jag kan hantera det, det finns en risk att den känslan blir mitt fall :)

Postar bilder en annan dag.

Nu är klockan 01.54 och jag ska dricka mitt förbannade ljumna vatten och gå och lägga mig.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 15 Mar 2015 10:17

patrik wrote:fyra pizzerior
Image

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by julle » 15 Mar 2015 14:07

trevlig läsning
Onykter cyklist

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by russ_meyer » 15 Mar 2015 19:16

julle wrote:trevlig läsning
Yes, gillar't

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 16 Mar 2015 17:48

ImageImageImageImageImageImage

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 16 Mar 2015 17:51

Just ja, häromdagen såg jag den här killen. Han visslar i sin pipa för att folk ska veta att han är där, sen kommer folk ner för få sina knivar slipade. Allt drivs av ren benkraft. Så gammalt, men ändå så nytt.

Image

Hade också några timmar av upptäckande på egen hand. Hojade runt och njöt mest.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 16 Mar 2015 17:54

Shit vad rövflaska känns varmt land direkt
Last edited by abacaxi on 16 Mar 2015 23:00, edited 1 time in total.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 16 Mar 2015 22:19

Kul att det är tjejer med i gänget också. ^Även kul med begreppet "rövflaska".

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 17 Mar 2015 01:24

Angående tjejer..

Ja, det har faktiskt kommit tjejer till varenda runda jag varit på, men de har försvunnit rätt tidigt tyvärr. Första gången blev gruppen uppsplittrad helt ett tag och då försvann tjejen. Andra gången, annan tjej, var det ett aktivt val för att hon tyckte vi cyklade som idioter.

Pizzakvällen stannade alla kvinnor till slutet!

Rövflaska for life.

Post Reply