Fixerat i Buenos Aires

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 06 Apr 2015 20:40

Bravo!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 07 Apr 2015 00:49

För den som har svintråkigt och behöver ha ihjäl tid, så finns alla bilder från resan här:
https://www.dropbox.com/sh/fnn50anqoa0s ... hcGZa?dl=0

Har inte sorterat så bra.

Hattisch - <3

RZ-1 - Tack! :)

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 08 Apr 2015 06:17

Har vart ute på en nattrunda igen. Den här gången på en tisdag med en annan mötesplats - en cykelverkstad. Det är inte huvudsakligen Pampa riders som arrangerar den här, utan folk från cykelverkstaden. Den börjar vid 20-tiden med öl och weed, avgång på cykel var idag 22-ish. Gissar att det är ungefär så det brukar gå till.

En soft runda runt på stan, med stopp på en skolgård där ett annat gäng spelade cykelpolo. Vissa av åskådarna hakade på oss när vi drog vidare. Sen, en runda till en stadsdel som har fin asfalt - Puerto Madero. En stad som är nybyggd och någon slags rikemanssatsning nära havet. Här finns en bana man kan kötta på rätt bra på, i cirklar. Vilket vi gjorde en stund i högt tempo. Efter det - öl och käk. De flesta var svinhungriga, eftersom argentinarna inte äter förräns typ 23 och klockan var 01-nånting. Jag hade dock ätit middag innan jag drog iväg.

Det känns som att man verkligen umgås runt cyklarna här och jag älskar det. Och jag är så sjukt tacksam över det mervärde mitt cykelintresse har skapat för mig. Utan cykeln hade mitt sociala liv varit bra mycket tråkigare. För helt ärligt, jag hade klarat mig utan att hoja under tiden vi är här, men allt som cykeln har skapat hade jag inte kunnat vara utan. Eller jo, men det hade inte vart en lika rolig resa. För min del så är jag så glad över det faktum att jag en gång råkade trilla in på fastnavscyklandet. För det är en jävligt liten men välkomnande subkultur. Och folk som pysslar med fixed är oftast roliga att ha att göra med. Det hade inte varit samma att komma hit med ett intresse för landsvägscykling. Tror jag.

God natt. Sorry för svammel.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 15 Apr 2015 05:40

Har varit ute inatt igen, och denna gång med tisdagsrundan som går från cykelverkstan som heter Born in garage. Det är rundan som alltid börjar med bärs och har lite softare tempo.

Finns inte supermycket spännande att berätta om just själva cyklingen, den pendlade mellan snabba sprintar och soft tempo. Det är mer stämningen på den här rundan som är intressant. Vi hojar runt tillsammans som ett mini critical mass, tar upp en hel fil eller flera och tjötar och skrattar. Det är som att vara 15 igen, på många plan. Och för mig ännu mer njutbart nu när jag är pappaledig på heltid och min enda egentid är cyklingen. Och de tar mig till ställen jag aldrig hade upptäckt på egen hand. I dag cyklade vi runt i en del av hamnen jag inte varit i, och framför allt ALDRIG hade tagit mig till på natten. På cykel, i grupp, är det hur lugnt som helst. Men jag hade inte känt mig så trygg att knata omkring där själv.

Stan är vacker på natten.

Rundan avslutas i en stadsdel som heter San Telmo, som är en stadsdel vi har blivit avrådda att gå omkring i på natten. Det är väl semi-safe för turister om man drar dit i taxi och lämnar i taxi. Dit cyklar vi i alla fall, till ett klassiskt hål-i-väggen. De har pratat om att vi ska besöka en "parrillita" det vill säga en liten "parrilla", vilket ni som tidigare läst posterna nu vet är en grill. Så, vi kommer till den här "lilla grillen" där det står en man och grillar med riktigt kol. Grillen är inte så liten, den är stor som fan i svenska mått mätt, men stället är litet och har cirka tio sittplatser runt bardisken därinne. Och några plaststolar utanför. En klassisk argentinsk rätt är Choripan. Det är en chorizo i bröd. Jag har fortfarande inte lyckats äta en sån än, trots att jag varit här sen januari. Men, tonight is the night. Och den är fantastisk. Brödet är en färsk baguette och korven är gudomlig. Han har också sina egna såser som är himmelska. Helt klart värt att vänta på. När jag berättar för grillmästaren att det är min första gång jag äter choripan så ger han mig kardan. Vi dricker läsk, öl, svettas och skrattar. Utanför står ett brokigt fyllegäng och kollar in på den gamla tjock-teven som visar fotboll. På gatan lite längre ner sitter två medelålders par, som dricker vin och hånglar.

I några timmar har jag fått vara ett med staden.

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by Motorcity » 15 Apr 2015 11:42

Ubåtar friskt här! Keep em coming. Bra jävla historier - det låter riktigt nice att ni är ute och kör på shady platser i grupp.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 15 Apr 2015 12:06

Mega

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 15 Apr 2015 13:37

^^ Ett förtydligande, typ San Telmo är inte shady på det sättet. Det är nog mest som turist man inte ska gå omkring där på nätterna. På dagarna en lugn stadsdel.

Däremot, hamnen och parkerna vi cyklar i tror jag att även en del locals hade passat sig för mitt i natten. Iaf ensamma.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 22 Apr 2015 06:18

Tisdag. 700 night riders.

Okej, vi har nog kommit förbi stadiet där jag har något intressant att säga om cyklingen. Och speciellt på dessa tisdagsrundor där cyklingen inte står i fokus riktigt. Och jag har inte kommit iväg på en riktig träningsrunda på ett tag, tyvärr. Lite grejer har kommit emellan. Ni får väl stå ut med att det är lika delar reseberättande som cykling, helt enkelt. Jag sitter i sadeln, åtminstone ;)

Idag cyklade vi ut lite längre. Till ett barrio som ligger utanför "Buenos aires districto federal". Det vill säga att vi lämnade kommungränsen för BA's stadsområde typ. När jag snackar lite med Santiago, som jag tror äger cykelaffären som vi utgår ifrån, och frågar honom var vi är så säger han att vi är i Villa Martelli, som ligger en bit utanför stadsgränsen. Kollar man på kartan känns det som att vi fortfarande är i stan. Han säger också att säkerheten i den här stadsdelen är "medel".
"Vi är inte i Palermo nu, kompis"

När han säger att vi inte är i Palermo så ligger det en massa underliggande betydelser i det. För det första är Palermo känt för att vara ett turistområde, för det andra är det känt för att vara tryggt. Det ringer i mina öron, på ett ganska behagligt och lite spännande sätt. "Vi är inte i Palermo nu, kompis". Jag svarar "jag har ju dig, kompis" och han replikerar "och ett helt gäng av vänner bakom dig". Vi skrattar.

Vi tappar bort oss en stund. Det diskuteras om gator hit och dit, och jag hänger inte med i konversationen alls. Som tidigare nämnt så pratade jag ingen spanska alls när jag kom hit, så det är fortfarande svårt, även om jag kan följa med någorlunda i de flesta samtal. Vi glider runt i området, till synes på måfå, och stämningen i gruppen förändras. Det blir tyst. Ett gäng som jag känner som högljudda och vräkiga blir plötsligt väldigt tysta. Jag spetsar öron och ögon, för det går att ta på stämningen. På gatan vi cyklar på står det ett gäng vid ett gathörn. En gata innan stod det en person och en gata efter står det ytterligare en person. Skulle jag gissa, alla fördomar inkluderat, så var det två personer utsatta att varna gathörnsgänget ifall polisen var på ingång. Det är konstig stämning och den bekräftas senare av de andra som pratar om just den där gatan.

Till slut hittar vi fram. Till en omärkt öppen dörr som leder till en gång mellan två hus. I gången parkerar vi våra cyklar och slår oss ner vid ett massivt träbord med gamla slitna plaststolar. Under bordet ligger högar av kablar och bråte. Det är ruffigt. I änden på gången ligger en pizzeria som serverar fantastisk pizza. Vi köper in flera stycken och delar. Jag pratar mer spanska än någonsin och är stolt som en tupp, och mätt, när vi lämnar för att återvända hem till tryggare områden.

Jag vet inte om de anstränger sig för att visa turisten något som är utöver det vanliga. I så fall har de verkligen lyckats. Eller om de ofta gör lite udda grejer? Hur som helst är jag så fantastiskt nöjd med kvällen och alla upplevelser.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Fixerat i Buenos Aires

Post by matsa » 26 Apr 2015 15:16

patrik wrote:
Rövflaska for life.
Behöver en rövflaska, med rätt vinkel som din som sitter tajt under sadeln. Vad är det för ställ?

Grym tråd i övrigt!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 26 Apr 2015 16:00

Matsa^
Vanligt ställ för ram, nåt billigt skit som jag har buntbandat fast i sadelstolpe och sadel. Har tappat några flaskor, men det tycker jag iofs att jag alltid gör, oavsett flaskställ. Är nog lite för våldsam på cykeln ibland.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 26 Apr 2015 16:02

Image

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Fixerat i Buenos Aires

Post by matsa » 26 Apr 2015 19:07

Kanon, tack för info :-)

gustafRM
Posts: 32
Joined: 03 Mar 2013 09:10
Location: GBG

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by gustafRM » 26 Apr 2015 19:23

Riktigt rolig läsning! Fortsätt så :)

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 27 Apr 2015 21:02

Fixerat på sengen af Lisa Ekdahl

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 07 May 2015 05:59

Gårdagens 700 nattrunda stannade kvar på restaurangen, så där var det mest fyllehistorier att berätta, men skönt häng med cyklister i alla fall.

Dagens nattrunda med Pampa Riders var lite mer actionfylld. Det har blivit så innihelvete jävla kallt här. Dagtid kanske runt 17 grader, men det känns som 10. Nattetid kanske 12-15 grader, men det känns som minusgrader. Jävla chock att vädret svänger så fort. Jag var dessutom psykiskt oförberedd.

Ikväll var vi många och rundan var snabb. Det var en hel del grabbar som ville mäta sig med varandra inför stundande alleycat som körs på lördag. När vi kom till första stoppet hade jag blodsmak i munnen och kände mig yr. Jag har vart lite halvkrasslig ett tag och kände mig svag som satan. När gruppen sen drog iväg la jag mig sist och när hetsen började orkade jag inte haka på i samma tempo. Dessutom fick jag massa otur med rödljusen. Röda vågen jobbade hårt på mig och på gator som var så trafikerade att jag inte kunde komma förbi. Så, för första gången tappade jag gruppen. Kanske också för att jag inte bryr mig lika mycket längre, hittar mycket bättre och är inte direkt orolig över att inte hitta hem. Det var jag ju i början. Jag stannar till slut och ringer en kompis som förklarar vilken väg de tagit. Efter återanslutningen har jag blivit varmare och snoret i näsan har släppt så jag hänger med bra. Ligger långt fram i gruppen hela tiden. Vi kör ju inte direkt klunga, utan är alltid mer eller mindre utspridda, men vi kör raka stora avenyer med många filer, så det brukar vara lätt att se varandra.

Som vanligt avslutas rundan med pizza, bärs och en del förolämpningar. Slangen här kallas "lomfardo" och de tycker att det är roligt att lära mig såna uttryck. De som aldrig träffat mig förut garvar rätt mycket åt att jag fattar så mycket lomfardo, även fast min spanska är rätt kass.

På söndag ska jag ha grillfest för de cyklisterna jag kommit närmast. Vi åker hem nästa vecka, så det blir en avskedsfest. Känns både tungt och roligt att komma hem.

På tisdag har grabbarna från 700 sagt att de ska ta mig på en nattrunda i en cirkel runt stadsgränsen till Buenos Aires districto federal. Blir runt 7 mil och mycket motorväg. Det blir avskedsrundan, tydligen. Jag är inte superförtjust i motorvägen, men det är så de vill säga hej då så jag krånglar inte.

Boone
Posts: 66
Joined: 03 Sep 2013 12:55
Location: Uppsala

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by Boone » 07 May 2015 13:37

Snart slut på uppdateringar i "Fixerat i Buenos Aires"? Då får man väl läsa ett i taget av de sista och spara på det goda så länge det går.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by ravelax » 07 May 2015 13:44

Du får åka tillbaka på semester för att kunna skriva fler uppdateringar!

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by JA-hatten » 07 May 2015 13:56

Carry on with fictive Buenos Aires stories from your fucked up imagination

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by blixtensixten » 07 May 2015 14:51

Härlig läsning, synd att det ska ta slut
K : dura ace 7600 49t svart

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Fixerat i Buenos Aires

Post by patrik » 07 May 2015 18:52

Ja, fan, det är mycket som suger med att åka hem såklart. Och jag är ju helt klart inställd på att nån gång komma tillbaks och hälsa på igen. En vecka kvar, idag. Det känns dock positivt att det går mot vinter här och hemma mot sommar.

Ja-hatten, yes better to be a fictive in BA than pretending to be a fixed gear rider from Copenhagen. As the polish whore you really are behind your screen, it is much cooler places than Copenhagen to pretend you are from. <3

Post Reply