Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
PPersson
Posts: 42
Joined: 28 May 2013 16:47

Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by PPersson » 06 Jan 2015 21:40

Är det värt det? En noname fiberram borde ju ändå vara bättre än hi-ten ramarna som dom billiga feta hojarna från USA å England har.

Pris med frakt till Sverige blir ca 5500 å det känns inte värt det när jag tror jag kan få ihop en kokoshoj för kanske dubbla priset?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 06 Jan 2015 23:25

Sorry kanske har missat något men vill bara påpeka att förtullning på cyklar och cykeldelar från Kina blir ca. 100% av priset och frakten.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by Eskiboi » 07 Jan 2015 08:09

Du har missat något.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by klasolsson » 07 Jan 2015 09:39

grangeyard wrote:Sorry kanske har missat något men vill bara påpeka att förtullning på cyklar och cykeldelar från Kina blir ca. 100% av priset och frakten.
Jag har ALDRIG tullat 100% på cykeldelar från Asien. Var har du fått den infon ifrån?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by Eskiboi » 07 Jan 2015 10:15

Det är 48,5% antidumpningstull på kompletta cyklar från Kina. Dock inte på delar. Sedan tillkommer 25% moms på varor utanför EU.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by Bratt » 07 Jan 2015 10:52

Har köpt ramar och delar från kina i flera år och har aldrig åkt på mer än 25% tull. Oftast ingen alls. Gäller bara att vara lite slug...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 11:26

klasolsson wrote:
grangeyard wrote:Sorry kanske har missat något men vill bara påpeka att förtullning på cyklar och cykeldelar från Kina blir ca. 100% av priset och frakten.
Jag har ALDRIG tullat 100% på cykeldelar från Asien. Var har du fått den infon ifrån?
Ringde tullen och gick igenom det flera gånger. Man kan ha tur att sakerna slinker igenom (som från andra länder utanför EU) men just Kina har antidumping. Det gäller även delar blev jag informerad om. Kan bli en otrevlig överraskning. Det tog tid innan jag hittade någon som verkade veta vad som gäller.

Kanske dålig källa:
"I enlighet med rådets förordning (EG) nr 171/2008(1) tillämpar EU antidumpningstullar på cyklar och på vissa cykeldelar från Kina."
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... XML+V0//SV
Det vore alltså konstigt om det inte gällde just ramar.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 11:31

Eskiboi wrote:Det är 48,5% antidumpningstull på kompletta cyklar från Kina. Dock inte på delar. Sedan tillkommer 25% moms på varor utanför EU.
Jaha?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by klasolsson » 07 Jan 2015 11:55

Har du någonsin beställt någon cykelrelaterad pryl från Kina? Har du i så fall fått betala 100% tull?

Jag har, och många med mig, beställt kolfiberdelar (ramar/hjul/styren/sadlar) och jag vet inte ETT fall där tullen var mer än 25% på värdet+fraktkostnad. De gånger paketet fastnat hos tullen vill säga. Många säljare från Kina skriver ned värdet vilket som oftast tvingar dig som köpare att deklarera värdet och styrka detta genom kvitto direkt till tullen. Hur du sen gör det är upp till dig och ditt samvete.

OT: ramar håller lite olika kvalitet, har hört historier om knäckta ramar mm men jag har kört på min lvg-ram i snart 2 år utan problem.
grangeyard wrote:
klasolsson wrote:
grangeyard wrote:Sorry kanske har missat något men vill bara påpeka att förtullning på cyklar och cykeldelar från Kina blir ca. 100% av priset och frakten.
Jag har ALDRIG tullat 100% på cykeldelar från Asien. Var har du fått den infon ifrån?
Ringde tullen och gick igenom det flera gånger. Man kan ha tur att sakerna slinker igenom (som från andra länder utanför EU) men just Kina har antidumping. Det gäller även delar blev jag informerad om. Kan bli en otrevlig överraskning. Det tog tid innan jag hittade någon som verkade veta vad som gäller.

Kanske dålig källa:
"I enlighet med rådets förordning (EG) nr 171/2008(1) tillämpar EU antidumpningstullar på cyklar och på vissa cykeldelar från Kina."
http://www.europarl.europa.eu/sides/get ... XML+V0//SV
Det vore alltså konstigt om det inte gällde just ramar.

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by Prince of the rodeo » 07 Jan 2015 11:58

Om du inte ringer tullen i förväg och säger att ditt paket kommer så slipper du kanske tulla 100% grangeyard :wink:

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 12:48

Prince of the rodeo wrote:Om du inte ringer tullen i förväg och säger att ditt paket kommer så slipper du kanske tulla 100% grangeyard :wink:
Kul med lite humor som omväxling. Jag har endast informerat mig där, gillar att veta vad som gäller. Statistik är en sak, men när man kanske för en gångs skull beställer något custom som är dyrt och just den gången åker dit på höga avgifter och är helt förvånad, ja då kanske bättre info hade hjälpt från början.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 12:52

Eskiboi wrote:Det är 48,5% antidumpningstull på kompletta cyklar från Kina. Dock inte på delar. Sedan tillkommer 25% moms på varor utanför EU.
Btw så trodde jag också att det var 48,5+25 men beräkningen tullen lade fram landade på ganska knappt 100% i slutänden.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by wastegård » 07 Jan 2015 13:04

Om tullen nu har en uträkning som du uppenbart står fast vid, Hur lyder den uträkningen?

Har aldrig vart med om något av det du nämner!
För oss dödliga gäller nog fortfarande 25%, Men vad du har otalat med tullen det får du nog stå för själv.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 14:13

wastegård wrote:Om tullen nu har en uträkning som du uppenbart står fast vid, Hur lyder den uträkningen?

Har aldrig vart med om något av det du nämner!
För oss dödliga gäller nog fortfarande 25%, Men vad du har otalat med tullen det får du nog stå för själv.
Behöver inte stå för någonting, utan det var i all välmening som jag delade information, har tyvärr inte spelat in samtalet eller sparat någon beräkning. Det går att ringa tullen och försöka informera sig om man har intresse. Jag har inte heller varit med om påslagen i praktiken, dock förminskar det inte eventuell fakta.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by wastegård » 07 Jan 2015 14:26

grangeyard wrote:
wastegård wrote:Om tullen nu har en uträkning som du uppenbart står fast vid, Hur lyder den uträkningen?

Har aldrig vart med om något av det du nämner!
För oss dödliga gäller nog fortfarande 25%, Men vad du har otalat med tullen det får du nog stå för själv.
Behöver inte stå för någonting, utan det var i all välmening som jag delade information, har tyvärr inte spelat in samtalet eller sparat någon beräkning. Det går att ringa tullen och försöka informera sig om man har intresse. Jag har inte heller varit med om påslagen i praktiken, dock förminskar det inte eventuell fakta.

Men din information är ju fortfarande helt oförstålig.

Det enda du har informerat om är:
"100% av priset och frakten."
"beräkningen tullen lade fram landade på ganska knappt 100% i slutänden."

Samt enligt citat: "Kanske dålig källa"
"gillar att veta vad som gäller"

Så min fråga är då, Vad är det som gäller?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 14:36

wastegård wrote:
grangeyard wrote:
wastegård wrote:Om tullen nu har en uträkning som du uppenbart står fast vid, Hur lyder den uträkningen?

Har aldrig vart med om något av det du nämner!
För oss dödliga gäller nog fortfarande 25%, Men vad du har otalat med tullen det får du nog stå för själv.
Behöver inte stå för någonting, utan det var i all välmening som jag delade information, har tyvärr inte spelat in samtalet eller sparat någon beräkning. Det går att ringa tullen och försöka informera sig om man har intresse. Jag har inte heller varit med om påslagen i praktiken, dock förminskar det inte eventuell fakta.

Men din information är ju fortfarande helt oförstålig.

Det enda du har informerat om är:
"100% av priset och frakten."
"beräkningen tullen lade fram landade på ganska knappt 100% i slutänden."

Samt enligt citat: "Kanske dålig källa"
"gillar att veta vad som gäller"

Så min fråga är då, Vad är det som gäller?
"
RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 171/2008
av den 25 februari 2008
om bibehållande av förordning (EG) nr 71/97 om utvidgning av antidumpningstullen på cyklar som har sitt ursprung i Folkrepubliken Kina till att även omfatta import av vissa cykeldelar från Folkrepubliken Kina

[...]
Rådet införde i september 1993 genom förordning (EEG) nr 2474/93 (2) en slutgiltig antidumpningstull på 30,6 % på import av cyklar med ursprung i Folkrepubliken Kina. Denna tull höjdes vid den senaste översynen till 48,5 % genom rådets förordning (EG) nr 1095/2005 (3) (nedan kallad huvudåtgärden).
(2) Efter en undersökning av om ovannämnda antidump- ningstull verkligen kringgicks som det hävdades, genom att cyklar monterades i gemenskapen av cykeldelar från Folkrepubliken Kina, utvidgade rådet den 1 januari 1997 genom förordning (EG) nr 71/97 (4) antidumpningstullen på cyklar från det landet till att även gälla import av essentiella cykeldelar därifrån...

[...] Denna förordning är till alla delar bindande och direkt tillämplig i alla medlemsstater. Utfärdad i Bryssel den 25 februari 2008."

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 005:SV:PDF

+ ev avgift så blir det snäppet högre än endast antidumping + moms, så motiveras kanske det jag fick höra.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by atomlab » 07 Jan 2015 14:43

Image
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by klasolsson » 07 Jan 2015 14:49

Ok, lite fakta.

Jag köpte ett framhjul i coolfiber som jag ska hämta ut idag (väntar på mitt lokala Ica) som jag köpte från Kina innan jul. Kostade i runda slängar 1000 pix inkl frakt.

Tullverket vill att jag ska betala 160kr inkl någon serviceavgift.

Sen är inte 48% tull och 25% moms 100% extra hur du än räknar.

OT: tycker ändå att det inte är någon fara att beställa från Kina-landet. Kolla upp säljare såsom Carbonzone och Flyxii, båda tar PayPal och kommunicerar snabbt.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by wastegård » 07 Jan 2015 14:55

grangeyard wrote:
wastegård wrote:
grangeyard wrote:
wastegård wrote:Om tullen nu har en uträkning som du uppenbart står fast vid, Hur lyder den uträkningen?

Har aldrig vart med om något av det du nämner!
För oss dödliga gäller nog fortfarande 25%, Men vad du har otalat med tullen det får du nog stå för själv.
Behöver inte stå för någonting, utan det var i all välmening som jag delade information, har tyvärr inte spelat in samtalet eller sparat någon beräkning. Det går att ringa tullen och försöka informera sig om man har intresse. Jag har inte heller varit med om påslagen i praktiken, dock förminskar det inte eventuell fakta.

Men din information är ju fortfarande helt oförstålig.

Det enda du har informerat om är:
"100% av priset och frakten."
"beräkningen tullen lade fram landade på ganska knappt 100% i slutänden."

Samt enligt citat: "Kanske dålig källa"
"gillar att veta vad som gäller"

Så min fråga är då, Vad är det som gäller?
"
RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 171/2008
av den 25 februari 2008
om bibehållande av förordning....blablablabla

+ ev avgift så blir det snäppet högre än endast antidumping + moms, så motiveras kanske det jag fick höra.

Det där klargör fortfarande inte vart du fått 100% av priset ifrån.
Tullverket säger följande ang cyklar:

Tullsats 14-15%
Moms 25 %
Varukod 8712. (Antidumpningstull från Kina 48,5 %)

Du kan få kasta bristande bevis på oss hela dagen om du vill det, men allt du skrivit i denna tråden är i min mening bara rappakalja...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bygga SS/fixed kinakokos fatbike?

Post by klasolsson » 07 Jan 2015 14:56

Image

Post Reply