Page 1 of 3

Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 07:55
by glenne
Under semesterns flitiga Blocketspan hittade jag till slut en Miyata One Thousand för en tusing 35 mil bort. Köpte den osynad och väl på plats visade den sig vara i ett bedrövligt skick.
Men som tur var så var i alla fall ramen helt okej att hitta på något med!

Receptet för denna är lite nytt, lite lånat i lådorna och span på beg och utförsäljningar.
Looken jag vill åt är en klassisk fransk randonneur för kortare turer nästa sommar!

Image

Ramen strippad och klar för lack.

Image

Lackad och monterat styrlager. Färgen är en gräddvit pulverlack gjord hos Guson i Klippan. Mycket bra jobb där av dom samt skönt att lämna bort skitjobbet med lack och blästring!
Innan montering är hela ramen invändigt behandlad med rostskyddsolja.

Edit: rätt fabrikat på ram

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 08:32
by kjellsnell
Kul! Blir det gammalt franskt komponentval eller nyproducerat?

Sv: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 08:37
by glenne
Framhjul uppekrat igår kväll (sent) efter ungarnas nattning och Amigo Grande. Klart för riktning!
Fälg Mavic A317, SP PV-8 dynamo nav 36h uppekrat med DT Swiss Competition ekrar.Image

Posted: 04 Oct 2014 08:48
by glenne
Strikt fransk.. noop. Ramen är ju japansk så det som styr val av prylar är det som finns i lådorna och hur mycket jag får gräva i plånboken utan frugan märker det.
Funktion, estetik och ekonomi styr detta bygge.

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 08:58
by grangeyard
Jättefint. Skam att säljaren tog så mycket betalt.

Posted: 04 Oct 2014 09:03
by glenne
Just det, precis som alla andra här inne! Säljesannonser = ockerpriser PM svar på annonser = skambud. Alltså precis som vanligt.

Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 09:35
by patrik
glenne wrote:Strikt fransk.. noop. Ramen är ju japansk så det som styr val av prylar är det som finns i lådorna och hur mycket jag får gräva i plånboken utan frugan märker det.
Funktion, estetik och ekonomi styr detta bygge.
Trots det förvirrande japansklingande namnet är ramen svensk.

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 09:39
by grangeyard
patrik wrote:
glenne wrote:Strikt fransk.. noop. Ramen är ju japansk så det som styr val av prylar är det som finns i lådorna och hur mycket jag får gräva i plånboken utan frugan märker det.
Funktion, estetik och ekonomi styr detta bygge.
Trots det förvirrande japansklingande namnet är ramen svensk.
"Nishiki är ett från början japanskt cykelmärke. Till Sverige importeras cyklar av märket Nishiki sedan ca 30 år tillbaka av Unicykel AB, som har sitt säte i Hisings Backa (Göteborg)." "http://sv.wikipedia.org/wiki/Nishiki"

"Nishiki is a brand of bicycles designed, specified, marketed and distributed by West Coast Cycle in the United States, initially manufactured by Kawamura Cycle Co. in Kobe, Japan and subsequently by Giant of Taiwan. The bicycles were first marketed under the American Eagle brand beginning in 1965[1] and later under the Nishiki brand until 2001." http://en.wikipedia.org/wiki/Nishiki_(bicycle)

Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 09:43
by patrik
Fast nej, det gör det inte till en japansk ram. Nishikis cyklar byggs i Göteborg. Var exakt rören till ramarna göra vet jag inte, men jag skulle inte kalla det en japansk ram.

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 10:01
by mille
Nishiki monteras numer ihop hos Unicycle Göteborg, tror inget tillverkas där.
En gammal Nishiki One Thousand är troligtvis Japansk med Tangerör.

http://www.cykelhobby.com/nishhist.htm

Men det är möjligt jag har fel... :?

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 10:10
by grangeyard
mille wrote:Nishiki monteras numer ihop hos Unicycle Göteborg, tror inget tillverkas där.
En gammal Nishiki One Thousand är troligtvis Japansk med Tangerör.

http://www.cykelhobby.com/nishhist.htm

Men det är möjligt jag har fel... :?
Jag kan också ha fel, de kanske svetsades (och svetsas) ihop i Göteborg, trots att det låter dyrt.

Posted: 04 Oct 2014 10:29
by glenne
Det blev fel. Det är en Miyata. Nishiki byggs på Hisingen. Känner till dom väl då jag haft dom som kunder!

Posted: 04 Oct 2014 10:42
by glenne
Dock så monteras finare cyklar inkl hjulbyggeri i gbg. Ramar kommer från länderna i Asien

Re:

Posted: 04 Oct 2014 10:49
by grangeyard
glenne wrote:Det blev fel. Det är en Miyata. Nishiki byggs på Hisingen. Känner till dom väl då jag haft dom sim kunder!
Ja det blev virrigt där, men fattade direkt vart det bar när man hörde svensk, tänkte inte ens på att kolla dekalen. Men det stod Nishiki i texten från början va?

Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 13:47
by Hampan
Nishiki är från början japanskt. Gamla Nishiki och det som nu skruvas ihop i Götet går inte att gämföra, det är helt enkelt bara ett namn som sålts vidare, har för mig att Giant har varit inblandade nånstans på vägen. Gamla Nishiki är ofta guld, men det som produceras nu är, tja... Men nu handlade det här ju om Miyatas tourer-flaggskepp vilket ska bli väldigt kul att se när den blir klar. Jag älskar dessa gamla långfärdshojar och har själv ett gäng olika gamla tourers (men tyvärr ingen Miyata 1000). Det där är en riktig klassiker så försök fixa rätt dekaler och sånt!

Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 14:28
by patrik
Ja, Miyata är en mkt roligare ram, mycket mer japansk :)

Och nej, ni som gärna velat - för mig är inte Nishiki varken en japansk cykel eller ram efter att det köptes. Som ni så fint stegat upp det likt wiki-ninjor så görs väl mkt i Asien och sen byggs det ihop här. Och Asien är inte = japan.

Sv: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 04 Oct 2014 22:07
by glenne
Sådär, bakhjulet uppekrat och klart!
Mavic A317 med Tiagra 36h nav. DT Swiss Alpine ekrar på drivsidan och Competition på andra sidan. God natt.

Image

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 05 Oct 2014 11:28
by Naugas
Miyata 1000 är en mycket fin cykel. I fint skick brukar de kosta en hel del, men de flesta har ju faktiskt använts till det de är tänkta till - långturer, och då blir det ju ganska dyrt att byta ut slitna delar på den. Tusen spänn var väl ganska rimligt ändå även om det bara var för ramen i praktiken. Det finns inte många ramar av den kalibern att hitta i Sverige.

Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 05 Oct 2014 12:50
by mille
Ursäkta, en dum fråga men är det inte ovanligt att ha "bromsfästerna" vända framåt på/i baktriangeln? Likaså "bromshöljestoppet"?
Jag frågar för jag har nog aldrig sett det på en Miata 1000 förr.
Ser fram emot att se bygget fortlöpa.
Med vänlig hälsning / m

Sv: Re: Randonneur vinterprojekt (byggtråd )

Posted: 05 Oct 2014 14:19
by glenne
mille wrote:Ursäkta, en dum fråga men är det inte ovanligt att ha "bromsfästerna" vända framåt på/i baktriangeln? Likaså "bromshöljestoppet"?
Jag frågar för jag har nog aldrig sett det på en Miata 1000 förr.
Ser fram emot att se bygget fortlöpa.

Med vänlig hälsning / m
Jag har tänkt det samma! Letat igenom de broschyrerna jag hittat men innan jag rev den så är lack inkl dekaler original. Så det är ingen tvekan om att det inte skulle vara en Miyata 1000.
Tror jag kollade serienummret att det är en sen 80-talare eller tidigt 90.