Long John - Bullitt inspirerad

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 18 Mar 2015 10:48

Hahaha.. Ja det stämmer! :oops:
Men vevarmarna är lösa så jag byter bara plats på dom.
För visst menar du att pedalerna kan gänga upp sig?

patchedkid
Posts: 331
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by patchedkid » 18 Mar 2015 11:12

verkligen fint bygge,
men det blir inte för flexigt med den tunna ramen versus flaket fram?
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 18 Mar 2015 11:27

Flexigt hur då menar du?
Ska dit med två stag mellan början på flaket till styrhuvudet, Likt bullit.

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by zef » 18 Mar 2015 12:43

var det inget stag där bakbromsen brukar sitta i baktrianglen på orginalramen? jag har kört på en conversion utan stag där och det var väldigt märkligt..
Image

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 18 Mar 2015 13:14

Stämmer bra att det varit ett stag där, tog bort det för att jag från början tänkte köra 26" med fälgbroms. sen ändra jag mig till att köra 28" med fotbroms och då tänkte jag att det behövs inte.
men nu när jag ska dit med skärmen så behövs det igen..... :roll:
så det ska dit ett stag där!

User avatar
nelp
Posts: 436
Joined: 31 Mar 2009 12:47
Location: Umeå

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by nelp » 18 Mar 2015 20:13

fredrikforsberg wrote:Hahaha.. Ja det stämmer! :oops:
Men vevarmarna är lösa så jag byter bara plats på dom.
För visst menar du att pedalerna kan gänga upp sig?
Ah, ja precis. jag som inte kollade ordentligt, helt fast i att veven annars sitter i vevarmen. :wink:

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 20 Mar 2015 15:07

Framsteg.
Kör premiären hem från jobbet idag 1,5mil, håll tummarna!
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja... :roll:

Image

Image

User avatar
Je85
Posts: 521
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Long John - Bullitt inspirerad

Post by Je85 » 20 Mar 2015 17:25

Lycka till! Hoppas de gick bra! ^

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 21 Mar 2015 07:14

Hem kom jag men fick en skaplig "to do list" med mig..

* byta till en kraftigare styrstam nu flexar styret.
* få dit förstärkningstagen till styrröret, nu vrider sig ramen.
* byta till större uniballs i länkaget, m8 är på tok för klent, krävs nog tio eller tolv för att få bort flexet.
* reparera baknavet eller växelboxen nu var det singelspeed på lågväxel.
* stöd och stänkskärm fram är ett måste!

Det var ett bakslag plus att snön som kom igår tog död på varenda vårkänsla som kommit....

Image

Trött, blöt och besviken.

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by Naugas » 21 Mar 2015 11:30

Är det verkligen i uniballsen det flexar? Borde vara i själva staget tycker jag?

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 21 Mar 2015 13:05

infästningen till själva unibalen om man ska vara exakt! alltså i gängan.
sen flexar vanskruven en del också..

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by Naugas » 21 Mar 2015 23:49

[quote="fredrikforsberg"]
/.../
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja... :roll:
/.../

Nej för fan! Den är inte bättre än vad du kan göra själv! Se den här du gjorde nu som en prototyp - ändra, svetsa om (80 grader styrhuvud, 40 mm trail...), bocka om och fixa tills den går bra och beter sig som du vill, sedan bygger du en ny om det behövs.

J-kligt inspirerande det här bygget! Tror jag sagt samma om chrobin:s olika projekt iofs, speciellt porteur-tråden, men nu måste jag banne mig sätta mig och pussla ihop den lastcykel jag tänkt på i ett par år. Utgångspunkt är Holländsk mjölkcykel möter Amerikansk öltransport...:

Image

Image

Image

Image

Image

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by patrik » 22 Mar 2015 00:37

Jag är avundsjuk och inspirerad. Köpa en Bullit kan vem som helst med pengar göra, men bygga den cykeln man vill ha kan inte alla.

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 22 Mar 2015 08:18

Naugas wrote:- ändra, svetsa om (80 grader styrhuvud, 40 mm trail...),
Tänker du på gaffeln nu? Tror inte den är problemet, skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..

Cool cykel! Ser fram emot en byggtråd.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by Q&D » 22 Mar 2015 10:35

fredrikforsberg wrote:.... skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..
du kan prova att sätta dit ett diagonalrör som på en vanlig cykel. tror det stabiliserar upp ramen.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by ArvidSvensson » 22 Mar 2015 11:07

Q&D wrote:
fredrikforsberg wrote:.... skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..
du kan prova att sätta dit ett diagonalrör som på en vanlig cykel. tror det stabiliserar upp ramen.
Ett diagonalrör stabiliserar bara fyrhörningen. Det är ingen slump att en Bullitt har rektangulära stående rör i sin bärande konstruktion, från styrhuvudet hela vägen till vevlagret.

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 22 Mar 2015 12:09

Problemet är att där flakrören går ihop så blir det bara ett rör där belastningen är som störst just nu (rakt nedanför styret)
När jag fått dit förstärkningarna från styrröret ner till varje ramben (likt bullitt) så kommer den bli gungfri.

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by fredrikforsberg » 22 Mar 2015 12:16

Tack Naugas och Patrik för erat pepptalk om egenbyggda ramar! fick ett sug nyss och var ute och kapa och svetsa som aldrig förr.

Nu är styrstaget ombyggt med kraftigare uniball till gaffeln. Hade bara en låg hemma så ska köpa en till styret med tillsammans med vantskruv. Känns redan betydligt bättre!

Kortade flaket med 15cm också så nu är det vettigare längd på ekipaget, passar bättre med lådan också som jag för övrigt gillar ganska mycket!

Vet inte hur jag löser växelproblemet dock, är det någon idé att lämna iväg till verkstad?
Eller finns det någon är som kan fixa mot lämplig ersättning? Vet inte vart felet ligger riktigt.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by Q&D » 22 Mar 2015 15:37

[quote=]
Ett diagonalrör stabiliserar bara fyrhörningen. Det är ingen slump att en Bullitt har rektangulära stående rör i sin bärande konstruktion, från styrhuvudet hela vägen till vevlagret.[/quote]

Fyrhörningen borde flexa ganska kännbart, mer än det stora bottenröret.(?)
Men diagonalrör ner till krökarna på flakrören kommer att stabilisera på samma sätt som ett diagonalrör från vevlagret.

I.o.m. att sidostagen inte ligger i samma plan som styrstolpen så blir det en stabilare och bättre konstruktion än på Bulliten. *Tumme up*

Ang. växel: Kör på fixed eller ss så slipper du krångel. Det har fungerat på lastcyklar i alla tider.

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Long John - Bullitt inspirerad

Post by abacaxi » 22 Mar 2015 16:40

Q&D wrote:Men diagonalrör ner till krökarna på flakrören kommer att stabilisera på samma sätt som ett diagonalrör från vevlagret.
Nä? Det är väl två olika flex i helt olika riktningar?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply