Long John - Bullitt inspirerad
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
450kg blir nog inte tal om :p mest troligt dottern till dagis och nån väska med matlåda och kläder.
Men jag vet inte, Har inte tänkt på det! Tror inte det blir nått större problem då tyngdpunkten blir hyfsat låg.
Men jag vet inte, Har inte tänkt på det! Tror inte det blir nått större problem då tyngdpunkten blir hyfsat låg.
Re: Long John - Bullit inspirerad
Stöd, modell kraftigare som när man kliver på fälls upp automatiskt (fjäder historia?)
Grymt bygge
Grymt bygge
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Re: Long John - Bullit inspirerad
Blir sjukt imponerad. Tycker fackverket blev ett häftigt tillskott till framgaffeln, den ser riktigt bruksig ut.
Hur skall trälådan se ut? Om du hade tänkt sidorna av trä tycker jag det hade passat bättre med något mer "high tech" ihop med den nya framgaffeln. Kanske metallstag som kapslar in lastutrymmet med samma diameter som fackverket på framgaffeln? Samma princip som denna pakethållaren på velo orange som kan skruvas på vinkeljärnen.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -rack.html
Det kanske finns någon förklaring till att en trälåda är det logiska valet, då tar jag tillbaka det jag skrev haha.
Följer med spänning, så jävla bra!
Hur skall trälådan se ut? Om du hade tänkt sidorna av trä tycker jag det hade passat bättre med något mer "high tech" ihop med den nya framgaffeln. Kanske metallstag som kapslar in lastutrymmet med samma diameter som fackverket på framgaffeln? Samma princip som denna pakethållaren på velo orange som kan skruvas på vinkeljärnen.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -rack.html
Det kanske finns någon förklaring till att en trälåda är det logiska valet, då tar jag tillbaka det jag skrev haha.
Följer med spänning, så jävla bra!
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Bra idé med stödet, blir något sånt!
Trälåda var det tänkt mest för vikten men även utseendet.
Bullitt har en trälåda som tillbehör och jag gillar brytningen mellan modernt och äldre.
Helt enkelt så var det trälåda på bilden jag fick i huvudet innan projektstarten
Har inte hänt så mycket, mest svetsade och slipande.
Trälåda var det tänkt mest för vikten men även utseendet.
Bullitt har en trälåda som tillbehör och jag gillar brytningen mellan modernt och äldre.
Helt enkelt så var det trälåda på bilden jag fick i huvudet innan projektstarten
Har inte hänt så mycket, mest svetsade och slipande.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Long John - Bullit inspirerad
Tips angående trälådan: Se till att kunna fälla sidorna. Då och då är lådan för smal. Inga jäkla stag på sidorna som begränsar lastbredden.
- viggowimnell
- Posts: 260
- Joined: 20 Mar 2009 15:54
- Location: Göteborg
Re: Long John - Bullit inspirerad
Funderade också på det och det verkar ju fiffigt. Bara för att man använder stag behöver väl inte möjligheten att ta bort sidostycken försvinna i och för sig men det kanske blir för krångligt att få det nätt och styvt.
Man skulle också kunna tänka sig lodräta "spår" på båda sidor där man skjuter ner lådsidorna i. Då kan man dra upp dem blixtsnabbt nästa gång man skall köra ett vindkraftverksblad eller dylikt.
Man skulle också kunna tänka sig lodräta "spår" på båda sidor där man skjuter ner lådsidorna i. Då kan man dra upp dem blixtsnabbt nästa gång man skall köra ett vindkraftverksblad eller dylikt.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Efter lite uppehåll så fortsätter bygget.
Cykel ska som jag tror jag nämnt bli eldriven.
Här kommer bilder.
En motor letades upp, borstlös 1300w och en vinkelväxel monterades på denna, en remskiva svarvades och svetsades fast.
Även ett motorfäste tillverkades.
För motorn senare ska kunna driva cykeln framåt så var jag tvungen ha en remskiva på framdrevet, en sån med rabbatt kostat ca 1200:- så jag tillverkade en egen. Valsade en bit plattjärn till rätt mått. Svetsa fast den på drevet och svarva remspåren precis som jag gjorde på motorskivan.
Tyvärr så blev offsetet helt fel så drev och skiva ska flyttas över till denna vevaxel som fått en krans ditsvetsad för att få drevet rakt.
En remspännare tillverkades också, den kommer bli fjäderbelastad med fäste i ramen. Kanske svarvar ett nytt hjul i aluminium istället.
Näst på tur är att blästra ramen, svetsa fäste för stöd och remspännare.
Kan även säga att barn nummer två kommer till våren så jag får användning av det större lastutrymmet!
Cykel ska som jag tror jag nämnt bli eldriven.
Här kommer bilder.
En motor letades upp, borstlös 1300w och en vinkelväxel monterades på denna, en remskiva svarvades och svetsades fast.
Även ett motorfäste tillverkades.
För motorn senare ska kunna driva cykeln framåt så var jag tvungen ha en remskiva på framdrevet, en sån med rabbatt kostat ca 1200:- så jag tillverkade en egen. Valsade en bit plattjärn till rätt mått. Svetsa fast den på drevet och svarva remspåren precis som jag gjorde på motorskivan.
Tyvärr så blev offsetet helt fel så drev och skiva ska flyttas över till denna vevaxel som fått en krans ditsvetsad för att få drevet rakt.
En remspännare tillverkades också, den kommer bli fjäderbelastad med fäste i ramen. Kanske svarvar ett nytt hjul i aluminium istället.
Näst på tur är att blästra ramen, svetsa fäste för stöd och remspännare.
Kan även säga att barn nummer två kommer till våren så jag får användning av det större lastutrymmet!
Re: Long John - Bullit inspirerad
sjukt kul projekt att följa
Long John - Bullit inspirerad
^ +1. Fan vilka skills. Helt underbart att få se någon genomföra ett sånt projekt en annan bara drömmer om.
Sv: Long John - Bullit inspirerad
Jag undrar vart man kan beställa en ?;)
Re: Long John - Bullit inspirerad
mad skillz men mitt intresse dog när motorn kom dit.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Long John - Bullit inspirerad
Riktigt roligt bygge! Jag är mäkta imponerad av dina byggkunskaper. Och grattis till växande familj
Re: Long John - Bullit inspirerad
Hur går det med bygget?
http://www.urbanbikewear.com
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM
"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM
"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Det har stått lite still tyvärr men till våren ska den vara klar!
Ska lämna ramen på blästring sen lacka i en lämplig färg,
Bakhjul ska handlas mest troligt ett sjuväxlat från biltema.
Lovar att uppdatera så fort det händer nått
Ska lämna ramen på blästring sen lacka i en lämplig färg,
Bakhjul ska handlas mest troligt ett sjuväxlat från biltema.
Lovar att uppdatera så fort det händer nått
Re: Long John - Bullit inspirerad
1300w rakt in i en sån bakväxel blir tufft. Då gäller det att ha fin motorstyrning.fredrikforsberg wrote:Det har stått lite still tyvärr men till våren ska den vara klar!
Ska lämna ramen på blästring sen lacka i en lämplig färg,
Bakhjul ska handlas mest troligt ett sjuväxlat från biltema.
Lovar att uppdatera så fort det händer nått
Grönt vobbelstaket.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullit inspirerad
Så sant, det blir en utväxling för högre hastigheter, tanken är att trampa med hjälp för högre hastigheter, i låga hastigheter kommer motorn användas mindre. Har 52t drev fram och bak vet jag inte än.
Motorstyrningen är steglös med tumgasreglage på styret om det var det du tänkte på
Motorstyrningen är steglös med tumgasreglage på styret om det var det du tänkte på
Re: Long John - Bullit inspirerad
Det låter bra! Så du kan släppa av helt vid växling, till skillnad från system man köper.fredrikforsberg wrote:Så sant, det blir en utväxling för högre hastigheter, tanken är att trampa med hjälp för högre hastigheter, i låga hastigheter kommer motorn användas mindre. Har 52t drev fram och bak vet jag inte än.
Motorstyrningen är steglös med tumgasreglage på styret om det var det du tänkte på
Btw, imponerad av bygget!
Grönt vobbelstaket.
Re: Long John - Bullit inspirerad
Hittade denna, vet inte om den är till intresse men tyckte den var så trevlig så jag ville lägga den någon stans (moderatorer får gärna flytta om det upplevs fel)
http://imgur.com/a/DAijq
Med det sagt: jävla imponerande bygge!
http://imgur.com/a/DAijq
Med det sagt: jävla imponerande bygge!
Har man inget projekt har man inget liv