Long John - Bullitt inspirerad

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
RZ-1
Posts:1498
Joined:27 Jul 2011 01:45
Location:Uppsala

Post by RZ-1 » 01 Oct 2014 11:34

Jäkla fint! Men... hur blir det att kliva över en "fullhög" ram med 450 kg matjord på flaket?

fredrikforsberg
Posts:64
Joined:14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 01 Oct 2014 11:48

450kg blir nog inte tal om :p mest troligt dottern till dagis och nån väska med matlåda och kläder.
Men jag vet inte, Har inte tänkt på det! Tror inte det blir nått större problem då tyngdpunkten blir hyfsat låg.

User avatar
From
Posts:90
Joined:21 Apr 2010 10:42

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by From » 08 Oct 2014 12:19

Stöd, modell kraftigare som när man kliver på fälls upp automatiskt (fjäder historia?)

Grymt bygge :P

User avatar
viggowimnell
Posts:260
Joined:20 Mar 2009 15:54
Location:Göteborg

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by viggowimnell » 08 Oct 2014 20:04

Blir sjukt imponerad. Tycker fackverket blev ett häftigt tillskott till framgaffeln, den ser riktigt bruksig ut.

Hur skall trälådan se ut? Om du hade tänkt sidorna av trä tycker jag det hade passat bättre med något mer "high tech" ihop med den nya framgaffeln. Kanske metallstag som kapslar in lastutrymmet med samma diameter som fackverket på framgaffeln? Samma princip som denna pakethållaren på velo orange som kan skruvas på vinkeljärnen.

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -rack.html

Det kanske finns någon förklaring till att en trälåda är det logiska valet, då tar jag tillbaka det jag skrev haha.

Följer med spänning, så jävla bra!

fredrikforsberg
Posts:64
Joined:14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 08 Oct 2014 20:48

Bra idé med stödet, blir något sånt!

Trälåda var det tänkt mest för vikten men även utseendet.
Bullitt har en trälåda som tillbehör och jag gillar brytningen mellan modernt och äldre.
Helt enkelt så var det trälåda på bilden jag fick i huvudet innan projektstarten :wink:

Har inte hänt så mycket, mest svetsade och slipande.

User avatar
ArvidSvensson
Posts:3244
Joined:08 Nov 2007 20:20
Location:Stockholm
Contact:

Long John - Bullit inspirerad

Post by ArvidSvensson » 08 Oct 2014 22:25

Tips angående trälådan: Se till att kunna fälla sidorna. Då och då är lådan för smal. Inga jäkla stag på sidorna som begränsar lastbredden.

User avatar
viggowimnell
Posts:260
Joined:20 Mar 2009 15:54
Location:Göteborg

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by viggowimnell » 09 Oct 2014 07:09

Funderade också på det och det verkar ju fiffigt. Bara för att man använder stag behöver väl inte möjligheten att ta bort sidostycken försvinna i och för sig men det kanske blir för krångligt att få det nätt och styvt.

Man skulle också kunna tänka sig lodräta "spår" på båda sidor där man skjuter ner lådsidorna i. Då kan man dra upp dem blixtsnabbt nästa gång man skall köra ett vindkraftverksblad eller dylikt.

fredrikforsberg
Posts:64
Joined:14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 13 Nov 2014 11:24

Efter lite uppehåll så fortsätter bygget.
Cykel ska som jag tror jag nämnt bli eldriven.
Här kommer bilder.

En motor letades upp, borstlös 1300w och en vinkelväxel monterades på denna, en remskiva svarvades och svetsades fast.
Även ett motorfäste tillverkades.
Image
Image

För motorn senare ska kunna driva cykeln framåt så var jag tvungen ha en remskiva på framdrevet, en sån med rabbatt kostat ca 1200:- så jag tillverkade en egen. Valsade en bit plattjärn till rätt mått. Svetsa fast den på drevet och svarva remspåren precis som jag gjorde på motorskivan.
Image

Tyvärr så blev offsetet helt fel så drev och skiva ska flyttas över till denna vevaxel som fått en krans ditsvetsad för att få drevet rakt.
Image

En remspännare tillverkades också, den kommer bli fjäderbelastad med fäste i ramen. Kanske svarvar ett nytt hjul i aluminium istället.
Image


Näst på tur är att blästra ramen, svetsa fäste för stöd och remspännare.

Kan även säga att barn nummer två kommer till våren så jag får användning av det större lastutrymmet! :)

User avatar
Bratt
Posts:2955
Joined:25 Feb 2009 11:20
Location:Stockholm

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Bratt » 13 Nov 2014 12:49

sjukt kul projekt att följa

patrik
Posts:635
Joined:06 Jun 2008 20:35
Location:Göteborg

Long John - Bullit inspirerad

Post by patrik » 13 Nov 2014 18:33

^ +1. Fan vilka skills. Helt underbart att få se någon genomföra ett sånt projekt en annan bara drömmer om.

frojtan
Posts:61
Joined:20 Apr 2010 22:18
Location:Stockholm

Sv: Long John - Bullit inspirerad

Post by frojtan » 13 Nov 2014 19:16

Jag undrar vart man kan beställa en ?;)

abacaxi
Posts:5638
Joined:19 Jul 2011 09:28
Location:Falun

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by abacaxi » 13 Nov 2014 19:42

mad skillz men mitt intresse dog när motorn kom dit. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
detsamma
Posts:163
Joined:20 Oct 2012 08:56
Location:Malmö

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by detsamma » 13 Nov 2014 20:23

Riktigt roligt bygge! Jag är mäkta imponerad av dina byggkunskaper. Och grattis till växande familj :)

User avatar
UBW
Posts:36
Joined:09 Jul 2013 23:11
Location:Stockholm
Contact:

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by UBW » 16 Jan 2015 11:39

Hur går det med bygget?
http://www.urbanbikewear.com
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM

"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"

User avatar
russ_meyer
Posts:1755
Joined:11 Dec 2011 15:41
Location:Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 16 Jan 2015 12:25

Ja, det här hade jag glömt men kom igen och ge oss en uppdatering nu!

fredrikforsberg
Posts:64
Joined:14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 16 Jan 2015 13:39

Det har stått lite still tyvärr men till våren ska den vara klar!
Ska lämna ramen på blästring sen lacka i en lämplig färg,
Bakhjul ska handlas mest troligt ett sjuväxlat från biltema.
Lovar att uppdatera så fort det händer nått :)

HasseTT
Posts:34
Joined:18 Jun 2013 21:28
Location:Stockholm

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by HasseTT » 16 Jan 2015 15:04

fredrikforsberg wrote:Det har stått lite still tyvärr men till våren ska den vara klar!
Ska lämna ramen på blästring sen lacka i en lämplig färg,
Bakhjul ska handlas mest troligt ett sjuväxlat från biltema.
Lovar att uppdatera så fort det händer nått :)
1300w rakt in i en sån bakväxel blir tufft. Då gäller det att ha fin motorstyrning.
Grönt vobbelstaket.

fredrikforsberg
Posts:64
Joined:14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 16 Jan 2015 16:16

Så sant, det blir en utväxling för högre hastigheter, tanken är att trampa med hjälp för högre hastigheter, i låga hastigheter kommer motorn användas mindre. Har 52t drev fram och bak vet jag inte än.
Motorstyrningen är steglös med tumgasreglage på styret om det var det du tänkte på

HasseTT
Posts:34
Joined:18 Jun 2013 21:28
Location:Stockholm

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by HasseTT » 16 Jan 2015 17:07

fredrikforsberg wrote:Så sant, det blir en utväxling för högre hastigheter, tanken är att trampa med hjälp för högre hastigheter, i låga hastigheter kommer motorn användas mindre. Har 52t drev fram och bak vet jag inte än.
Motorstyrningen är steglös med tumgasreglage på styret om det var det du tänkte på
Det låter bra! Så du kan släppa av helt vid växling, till skillnad från system man köper.
Btw, imponerad av bygget!
Grönt vobbelstaket.

User avatar
Jonatan F
Posts:2584
Joined:23 Sep 2009 15:35
Location:GBG

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Jonatan F » 16 Jan 2015 22:21

Hittade denna, vet inte om den är till intresse men tyckte den var så trevlig så jag ville lägga den någon stans (moderatorer får gärna flytta om det upplevs fel)

http://imgur.com/a/DAijq

Med det sagt: jävla imponerande bygge!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply