Long John - Bullitt inspirerad

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by el_gabri » 23 Sep 2014 13:21

Grymt!

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 26 Sep 2014 22:46

Fortsättning följer.
Framdelen svetsad och slipad:
Image
Image

Provmonterad på resten av ramen:
Image

Helsvetsat:
Image

Har även svetsat vinkeljärn till den framtida trälådan som ska bygga:
Image

User avatar
Merfy
Posts: 115
Joined: 15 Jan 2010 18:52

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Merfy » 27 Sep 2014 09:10

Riktigt fint!
Instagram.com/rasmus.olofs
Audiophilia, ex-bike mechanic, racing drone pilot.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 27 Sep 2014 21:07

Asgrymt!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by grangeyard » 28 Sep 2014 09:19

Mycket coolt.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Naugas » 28 Sep 2014 10:32

Jäklar vad coolt! Smart med att använda avgasrör, det har jag aldrig haft en tanke på att det skulle gå att använda. 51 mm "borde" ju vara tillräcklig diameter...

Vad menar du med "riktiga lager" i styrhuvudet? Lager till moped/mc?

(Var i helskotta finns tråden med ett "identiskt" bygge??? edit: hittade till slut http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=4024 . Skulle själv inte på något vis använda ordet "identiskt" här, men jag kanske är språkfascist.)

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 28 Sep 2014 19:06

Tack så mycket!
51mm bör räcka, testade att palla upp gaffel och infästning för bakhjul och mina 100kg klara den galant mitt på ramen :-)

Med "riktiga" lager menar jag kraftigare vinkellager. Originallagren till cyklar bygger egentligen på samma princip men dessa är betydligt kraftigare och innetdiamentern är 12mm vilket jag behövde till min gaffel.
Nä inte identisk kanske, lite olika byggteknik bara :-)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Naugas » 28 Sep 2014 19:36

En 12 mm axel (antar att du gjort den massiv så det inte är ett styrrör) för framgaffeln? En 12 mm solid stång är bara en femtedel så stark som ett motsvarande 25,4 mm styrrör med 2,5 mm godstjocklek... och sådana har jag sett många böjda.

I de flesta framgafflar har du dessutom ett starkt krom-molybdenstål, har du inte det i din är den ändå svagare jämförelsevis.

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 28 Sep 2014 20:12

Förstod inte riktigt vad du menade?
Jag har använt mig av en vanlig 12:9 bult, mycket möjligt att det skulle vara starkare med en vanlig gaffel, men min gaffel är inte klar än, lovar att den blir starkare när det är klart :-)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Naugas » 28 Sep 2014 21:02

Jag menade att det låter väldigt klent med en 12 mm infästning av framgaffeln, det borde inte hålla ens med en 12,9-bult och kort framgaffel. Men när du säger att du inte är klar än så kan jag bara gissa på att du kommer göra någon fackverkskonstruktion till övre delen av styrhuvudet, så inte alla brytkrafter hamnar på bulten...? Då kommer det nog att hålla.


Styrröret på en vanlig framgaffel är just en tum, 25,4 mm och har en godstjocklek på ca. 2,5 mm. Säg att det styrröret tål (jag bara gissar nu) 300 kilos belastning av framgaffeln innan styrröret böjs. Då behövs bara 60 kg för att böja styrröret på en framgaffel med ett 12 mm massivt styrrör.

Framgaffel med fackverk:

Image

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 28 Sep 2014 21:51

Det var en smart lösning!
Är ganska säker på att min gaffel skulle hålla men är gärna helt säker!
Det gaffeln jag kapade för huvudstyrningen hade bara ca 1mm gods, men det är en gammal cykel.
Hade tänkt göra förstärkning mellan botten och toppen på röret men kan lika gärna bygga ner till infästning för att vara extra säker! Tack för tipset! :-)

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Q&D » 28 Sep 2014 22:17

Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Naugas » 28 Sep 2014 22:44

Nästan alla styrrör har mycket tjockare väggar i nederändan, eller så är en kortare bit förstärkningsrör inlött längst nere. Även med en kort framgaffel är det en lång hävstång som bryter just vid nedre lagret. Chansa inte på det där - man vill inte framgaffeln ska riskera lossna helt enkelt. Det är ju inte lika illa på den där cykeln som på en vanlig genom att lastflaket tar emot marken långt innan ditt ansikte gör det om gaffeln går av, men ändå...

Faktiskt skulle det också i praktiken kunna vara farligare med en infästning med en 12,9-bult än en vanlig. En 12,9-bult går av direkt med ett snäpp utan förvarning, medans en 8,8-bult böjs men fortfarande håller ihop.

Och allt ser ju bara jättebra ut annars, jag blev bara lite fundersam över just framgaffeln.

Du har väl redan svetsat allt med de mått och geometri som du tänkt, men hade jag bara hunnit hade jag annars tipsat om att göra den så att det inte blir så mycket trail som på en standardcykel, och med brantare styrhuvud också. Detta för att bli stadigare och mer lättcyklad med last. 80 graders styrhuvudsvinkel, och trail på 30-40 mm hade nog varit lagom. Men det funkar annars också.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Naugas » 28 Sep 2014 22:45

Q&D wrote:
Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?
Exklusiv mountainbike i titan. Googla "Jones bikes".
Last edited by Naugas on 28 Sep 2014 22:48, edited 1 time in total.

Terror
Posts: 29
Joined: 29 May 2012 11:48

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by Terror » 28 Sep 2014 22:45

Q&D wrote:
Naugas wrote: Bild på Framgaffel med fackverk:
Var/vad är denna framgaffel tänkt för, modern cargobike i Kina?
http://www.jonesbikes.com/framesets/

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 30 Sep 2014 12:21

Framgaffel förstärkt! Håller det inte nu så börjar jag promenera istället! Hemska tanke...
Image

Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by grangeyard » 30 Sep 2014 12:31

Jättekul att följa det här. Har drömt om en cargobike sedan länge. Kul också med Naugas input här och där, verkar mycket kunnig. Mvh.

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 01 Oct 2014 05:43

Såhär blev det monterat, styre och sadel för lite illustration men kommer inte använda det styret sen.
Image

Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by klasolsson » 01 Oct 2014 10:01

Så jäkla bra!

Vad gissar du att den kommer väga in på?

fredrikforsberg
Posts: 64
Joined: 14 Sep 2014 11:05

Re: Long John - Bullit inspirerad

Post by fredrikforsberg » 01 Oct 2014 10:52

Tack. Har ingen aning faktiskt, avgasrören väger inte så mycket som det kanske ser ut, framgaffeln blev lite tyngre såklart men inte helt åt skogen. Får väga vid nästa tillfälle!

Post Reply