ECI's Bianchi Pista

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

ECI's Bianchi Pista

Post by mo » 22 Mar 2008 13:02

Eftersom jag saknar det brinnande intresset för att meka dagarna i ändå utan bara vill cykla, och det med så rena händer som möjligt har den Bianchi Pista, som ECI numera säljer, attraherat mig en tid.

Så min första fråga är: blir man hånad i fixiecommunityn med en sådan? Med tanke på hur Cycle Europe våldtagit det tidigare så respekterade märket kanske detta gäller även denna Pista. Ja, jag är fåfäng.

Sedan, är det någon som kört den och kan uttala ett omdöme?

And for my not so fixed gear friend 48x16pista, who's opinion matters to me, I'll provide a quick translation: Is this the fixed gear bicycles answer to greek aluminum frames, or is it actually worth considering?
The obvious answer is of course that I should buy the Gios Pista I dream about, but then we enter a whole new field of expenses. At least I think so.

Image

http://www.eci.nu/produkter/ramar/bianchi/pista.htm
http://www.eci.nu/

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 22 Mar 2008 13:09

For those who haven't seen the Gios I mentioned:

Image


Of the frames that are still manufactured, this one is by far the most beautiful, if you ask me. And even if you don't, I'll tell it to you anyway...

edit: material issue

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Post by j galland » 22 Mar 2008 14:43

Den här snubben kör väl på en Bianchi Pista?

och rent spontant känns det ju som han besitter viss viss status :wink:

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 22 Mar 2008 14:47

Jag tycker Bianchin känns lite trist. Du är ju tvungen att byta sadel, pedaler och styrtapp på den. Kanske även vevar och lager, har hör att de inte är av bästa sort. För samma slant får du t.ex. den här kompletta skönheten hos Sönke på Odd Number.
Image

Är du OK med alu så är det bra pris på dessa (2800 oskeppat). Inte Gios men ändå..
Image

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 22 Mar 2008 16:11

Jag tycker Bianchin verkar ganska trevlig, förutom vevpartiet som inte känns särskilt kul. Men annars så är det väl bara att slå till.
På andra sidan pölen är den riktigt vanlig.

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 22 Mar 2008 16:19

Mmmm. Den där Bertin-ramen var fin. Ser ut att vara i hyfsat skick i alla fall och säkert sjutusan mycket mer att köra med för pengarna än en ommålad och ihoplimmad Crescent
scand wrote:Jag tycker Bianchin verkar ganska trevlig, förutom vevpartiet som inte känns särskilt kul. Men annars så är det väl bara att slå till.
På andra sidan pölen är den riktigt vanlig.
Det avgör saken. Ingen Bianchi för mig.

Förstå mig rätt, jag gillar US of A på alla möjliga sätt, men de cyklar som är mainstream där är INTE clean.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 22 Mar 2008 16:33

scand wrote:Jag tycker Bianchin verkar ganska trevlig, förutom vevpartiet som inte känns särskilt kul. Men annars så är det väl bara att slå till.
På andra sidan pölen är den riktigt vanlig.
Jag håller med. Var och tittade på en när dom hade en inne på Jarla Cykel för 6 pistoler och den såg trevlig ut. Plast plattisarna kuna man dock klarat sig utan.
mo wrote:Det avgör saken. Ingen Bianchi för mig.

Förstå mig rätt, jag gillar US of A på alla möjliga sätt, men de cyklar som är mainstream där är INTE clean.
Då utgår vi från att du inte kommer komma rullandes med ett par Deep V i någon festlig kulör, ett riser-styre med Oury Grips, en Brooks lädersadel eller något i den stilen? :) Det blir vad man gör det till.

Men knalla förbi Sönke och titta, han har ruskigt mycket fint i sin shop.
Cogs 'n Kegs

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 22 Mar 2008 17:03

mo wrote:Det avgör saken. Ingen Bianchi för mig.

Förstå mig rätt, jag gillar US of A på alla möjliga sätt, men de cyklar som är mainstream där är INTE clean.
Då utgår vi från att du inte kommer komma rullandes med ett par Deep V i någon festlig kulör, ett riser-styre med Oury Grips, en Brooks lädersadel eller något i den stilen? :) Det blir vad man gör det till.

Men knalla förbi Sönke och titta, han har ruskigt mycket fint i sin shop.[/quote]

Hehmmm... Jag bortsåg från det faktum att när det kommer till stylish fixie så kanske man inte ska använda gemene amerikan som lågvattenmärke, eftersom landet, av många fixiefilmer att döma, verkar vara något av poinjärernas hemvist vad gäller att ta ut bancyklingen på gatan.

Annat är alla de medelålders orakade herrar som inspirerats av Lance att köpa en Shimanoutrustad Trek och cykla i teamkläder. Brrrr. Det var fel av mig att blanda ihop de två disciplinerna.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 25 Mar 2008 12:26

mo wrote:For those who haven't seen the Gios I mentioned:

Image


Of the frames that are still manufactured, this one is by far the most beautiful, if you ask me. And even if you don't, I'll tell it to you anyway...
Har du då ens sett Cinelli:s Supercorsa Pista?
Image
Image
Spöar Gios:en med hästlängder..

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 26 Mar 2008 22:11

janne a wrote:Den här snubben kör väl på en Bianchi Pista?

och rent spontant känns det ju som han besitter viss viss status :wink:
Ted hade en Pista Concept på VW i somras:

Image

frågan är väl ifall han bytt igen sen dess. =)

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 26 Mar 2008 23:43

Stackars cykel.
Amores bicis!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 27 May 2008 18:54

Jag tycker då att pistan verkar prisvärd. Snygg är den iaf och en bra början om man inte är en "hardcore" åkare. Sedan kan man ju byta trampor och sadel så är man halvvägs.

Kanske ett Nitto styre så är man ännu närmare...

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 29 May 2008 21:21

Tja,

Sadeln är helt ok, att formen ser skev ut på bilden är att det är silver på sidorna och i den utfräta bilden går det ihop med den vita bakgrunden.

Jag ska dock montera nya pedaler i morgon kväll, inga höjdare som följer med.

Annars tycker jag den går hur bra som helst, har inget att jämföra med, det är min första fixie.

Förmodar att du bor på Råsundavägen. Jag jobbar där så skicka ett pm om du vill kolla på den.

User avatar
vigorelli
Posts: 243
Joined: 07 Apr 2008 11:32
Location: linköping

Post by vigorelli » 30 May 2008 15:25

Var hittar man Nelson-ramen?

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 30 May 2008 19:31

vigorelli wrote:Var hittar man Nelson-ramen?
http://www.cyclebasket.com/products.php?plid=m4b0s213p0

Post Reply