Vad vet ni om denna Världsmästare?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by malmborg » 13 Aug 2014 17:27

Image

Köpt på Blocket i våras. Kallas gubbracer tror jag.
Plockat av pakethållare och stänkskärmar.

Någon som vet ålder, modell etc?
Vad byggdes den för? Stadsmiljö eller landsväg? Ja allt ni vet helt enkelt?

Sugen på att göra om en Världsmästarcykel till en Porteur/Caferacer med bruna läderdetaljer, mustaschstyre med barend shifters, porteur rack fram etc.
Men skulle nog vilja ha en ram som är lite mindre lacksliten. Eller vad tycker ni?

Läst nånstans att man ska hålla sig borta från att bygga om svenska cyklar då de kan ha andra håldimensioner/hålbilder. Stämmer detta?

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by zef » 13 Aug 2014 19:58

Det är väl vardagsversionen av världsmästaren? Den andra hade inte stänkskärmar samt tightare geometri? Inte helt 100 dock.

edit: Byt INTE styrstammen!
min åsikt: På med stänkor och kör porteurstuk! :D
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by Otto » 13 Aug 2014 20:13

Hela Crescent grej med att kalla alla sin cyklar för "världsmästarcykeln" har fått folk att tro att alla Crescents är supercyklar. Visst de hade en modell som vann VM 1948, men sen dess har den ju inte varit så att den kammat hem mängder av segrar. Efter det kallades alla modeller för världsmästarcykeln. Allt från toppmodellen till "cykel på köpet"-standarden. Så stirra dig inte blind på världsmästarränderna utan kolla på komponenterna och geometrin. Troligtvis är det dåtidens pendlarcykel som va tänkt att köras till och från skola/jobb. Bockstyret kan förvirra, då det va en modegrej som satt på alla cyklar från den tiden.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by ravelax » 13 Aug 2014 21:11

Bakväxeln är utbytt, styret verkar lite knasigt inställt och växelreglagen har hamnat alldeles för långt ner.

Som konstaterats en ganska simpel cykel, men kan bli en fin porteur/glidare.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by malmborg » 13 Aug 2014 21:45

ravelax wrote:Bakväxeln är utbytt, styret verkar lite knasigt inställt och växelreglagen har hamnat alldeles för långt ner.

Som konstaterats en ganska simpel cykel, men kan bli en fin porteur/glidare.

Tack för info. Men vad baserar du allt detta på? Vill lära mig se dessa saker :)

Att den är simpel och vanlig förstår jag. Och jag förstår oxå att bara för det står "världsmästarcykel" på den så betyder inte det ngt.

Tycker mest den klassiska oranga ramen är fin och kan bli väldigt bra med cromat framrack och lite läderdetaljer.

Dock så håller jag på att bestämma mig om jag aka sälja denna och försöka hitta en ny med en ram i lite bättre skick.

Växlarna skulle jag vilja göra ngt åt. Dem flyter inte i när man växlar så där jättebra. Ibland svårt att hitta växlarna. Stora kugghjulet fram använde jag aldrig så skulle kubba plocka bort det. Alt byta till ett annat nav. Kollat lite på Sram automatix 2vxl och sturmey archer 3 vxl med barends shifters i sådana fall. Eller något annat smidigt nav. Utanpåliggande funkar men helst "inbyggt".

Bromsarna nyper inte så bra. Trots bytta klossar på verkstad.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by malmborg » 13 Aug 2014 21:47

zef wrote:Det är väl vardagsversionen av världsmästaren? Den andra hade inte stänkskärmar samt tightare geometri? Inte helt 100 dock.

edit: Byt INTE styrstammen!
min åsikt: På med stänkor och kör porteurstuk! :D
Varför inte då om man får fråga? :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by herr_brun » 13 Aug 2014 23:36

Kan tillägga att cykeln ser rätt gammal ut, en höftning på sent 60, tidigt 70 tal med tanke på den krökta styrstsammen och sadelinfästningen. veven ser 70 ut resten 60. kan ha fel.

Tror det gör sig bäst för det den är byggd för från början. dvs stänkor etc. Att strippa den på allt den är byggd för gör att den ser naken ut. Det är min personliga åsikt då :wink:

kolla lite här så får du ett hum om hur årsmodellerna ser ut
http://www.cykelhistoriska.se/cyklarc1.htm

kanske inte så värst stor artrikedom men man får en känsla.

sen finns den här sidan som är riktigt bra källa info om cyklar man kan hitta i sverige
http://www.cykelhobby.com/svenska.htm

cykelhistoriska har ju lite mer blandat och cykelhobby mer räser

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by zef » 14 Aug 2014 11:19

malmborg wrote:
zef wrote:Det är väl vardagsversionen av världsmästaren? Den andra hade inte stänkskärmar samt tightare geometri? Inte helt 100 dock.

edit: Byt INTE styrstammen!
min åsikt: På med stänkor och kör porteurstuk! :D
Varför inte då om man får fråga? :)
Jag tycker dem ser kul ut och man ser inte dem så ofta. :)
Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Vad vet ni om denna Världsmästare?

Post by Alex » 16 Aug 2014 00:55

zef wrote:
malmborg wrote:
zef wrote:Det är väl vardagsversionen av världsmästaren? Den andra hade inte stänkskärmar samt tightare geometri? Inte helt 100 dock.

edit: Byt INTE styrstammen!
min åsikt: På med stänkor och kör porteurstuk! :D
Varför inte då om man får fråga? :)
Jag tycker dem ser kul ut och man ser inte dem så ofta. :)
Och den för ju en nörds tankar åt Textimas "vinballe" stammar som ju är härliga.
om man har lite fantasi dvs..

Post Reply