Vad ska man tänka på vid ramköp?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Lobel
Posts: 1
Joined: 12 Aug 2014 13:11

Vad ska man tänka på vid ramköp?

Post by Lobel » 12 Aug 2014 13:21

Tjena!

Har tänkt ta mig an ett single speed projekt och undrar lite på vad jag ska tänka på (förutom att den ska ha horisontella dropouts) när jag letar efter en gammal racer att utgå ifrån.
Tanken är att jag endast ska återanvända ramen och därefter köpa nya övriga delar.

Finns det tex. vissa ramar/märken jag ska undvika?

Tack på förhand!

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Vad ska man tänka på vid ramköp?

Post by russ_meyer » 16 Aug 2014 22:14

Finns många trådar om detta om du söker runt lite, men nr 1 är att ramen ska passa dig - här är ett klassiskt tips på en s.k. fit calculator där du matar in lite olika mått och får ut ett förslag på hur en lagom ram kan se ut för dig: Competitive Cyclist

Sen rent allmänt så är det enklare om det är engelsk eller åtminstone italiensk gänga i vevlagerhuset och ramen är såpass ung att den är byggd för 28"/622 hjul. Sen antar jag att du är ute efter nåt som ser snabbt och snyggt ut och bra tips är då att se hur ramen ser ut med hjul i så det inte är otajt med mycket mellanrum mellan hjul och sadelrör/gaffelkrona/diagonalrör. Lycka till!

chrkes
Posts: 43
Joined: 16 Jul 2012 13:35
Location: Stockholm

Re: Vad ska man tänka på vid ramköp?

Post by chrkes » 02 Sep 2014 22:01

Italiensk gänga i vevlagerhuset är inga problem om du vill bygga med lite italienska komponenter. Köpte nyligen en gammal bianchiram med lite medföljande delar. Om du vill slippa blod och svett kollar du så att sadelstolpe och styrstam (gängad) inte sitter fast. Blir en massa sågande om man har otur. Vevlagret är ännu mer kritiskt om det rostat fast, då konsekvensen kan bli förstörda gängor. Köp ett projekt du gillar och tror kan fullfölja är mitt mer övergripande råd.

Post Reply