Ett paket kom på posten idag.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 26 Feb 2011 20:15

TJ Mackey wrote:
Viggen wrote:Änteligen!
[img]arbetshäst.jpg[/img]
Goa grejer. Är möjligtvis storlek M?
Visst är det en M, rymmer massvis med fina saker!

User avatar
TJ Mackey
Posts: 750
Joined: 20 Apr 2010 17:39
Location: Gbg

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by TJ Mackey » 26 Feb 2011 21:35

Viggen wrote:
TJ Mackey wrote:
Viggen wrote:Änteligen!
[img]arbetshäst.jpg[/img]
Goa grejer. Är möjligtvis storlek M?
Visst är det en M, rymmer massvis med fina saker!
Fin. Jag har en L, känns ibland aningen för stor.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by pjocke » 27 Feb 2011 23:44

Inte på posten och egentligen inte idag, men den högra av de två nedan fick jag i 30-årspresent av min fru:

Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by snarkus » 27 Feb 2011 23:52

pjocke wrote:Inte på posten och egentligen inte idag, men den högra av de två nedan fick jag i 30-årspresent av min fru:

Image
NAAAW! :D :D :D :D :shock: :shock: :shock: :D :D :D 8) 8) 8)

Men...tipsade inte jag dig om att köpa en likadan till henne i present?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by pjocke » 27 Feb 2011 23:55

snarkus wrote:Men...tipsade inte jag dig om att köpa en likadan till henne i present?
Jo, jag vill minnas någonting om det :) Men vi skulle ju inte... men så blev det en över som saknade två tänder i underkäken, så jag tjatade mig till henne till slut. Hade väntat mig att hon skulle vara inslagen i presentpapper i morse, men det enda jag fick var att gå upp och gå ut med henne i svinottan... :lol:

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by euskadi » 28 Feb 2011 15:23

fina hundar. Grattis i efterskott önskar jag på samma gång!
/Rickard

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by klasolsson » 28 Feb 2011 17:28

Image

Members only

jaghatarsnigel
Posts: 27
Joined: 14 Aug 2010 19:29

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by jaghatarsnigel » 28 Feb 2011 20:27

Image
Fick ramen idag, Inväntar ett Lasco vevparti också

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Hommus » 28 Feb 2011 20:56

Efter fyra veckors väntan på kejsarens nya italienskamerikanska kläder kom de till slut. Orginaldekaler till Pinarello Gavian. Dock inverterade, orginalen var vita med svart outline men jag gillade dessa bättre.
Image
Image
Image
Image
Mums, fin kvalitet på fin vinyl. Kommer att bli bra det här. Fler pics: http://www.flickr.com/photos/hisingenho ... 168545286/

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by perp » 28 Feb 2011 22:50

är jag korkad om jag tycker du skulle ha svarta/kokosflaskhållare och strunta i silverpinnarna på styret för att få den att se ännu hårdare ut?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 28 Feb 2011 22:57

Stiligt Hommus! Vad tycker du om Athena 11-delat än så länge? Förstår att du inte hunnit köra så mycket på den än. Funderar att sätta gruppen på mina "nya" ram, vore kul med lite input :)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Hommus » 01 Mar 2011 08:44

perp wrote:är jag korkad om jag tycker du skulle ha svarta/kokosflaskhållare och strunta i silverpinnarna på styret för att få den att se ännu hårdare ut?
JA!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Hommus » 01 Mar 2011 08:59

Viggen wrote:Stiligt Hommus! Vad tycker du om Athena 11-delat än så länge? Förstår att du inte hunnit köra så mycket på den än. Funderar att sätta gruppen på mina "nya" ram, vore kul med lite input :)
OK, lite input. Snygg, bra pris, fungerar fint i bak och framväxel, samma distinkta växlande som Chorus, har en 11sp Chorus på LOOKen som jag kört med ett år. Dock är jag besviken på handtagen. Vet inte om jag fått ett måndagsex. men de är för slappa i mekaniken. Bakväxelns uppväxling sker först när jag fört växelföraren kanske 15-20 mm, på min Chorus behövs det 5-6 mm. Sen är växelförarna, de som sköter uppväxlinarna i aluminium, om du inte väljer de kolfiberdraperade, och varje gång jag bromsar låter det klonk, inte premium. Det sitter iofs en lite gummidämpning men den sitter fel. Sen behöver du en 15mm insex för att montera vevarna (enkel montering) men vem har en 15 mm insex, inte en av de 4 cykelbutiker jag var inne i iaf. Sen börjar Campa byta ut alla skruvar till torx, bara att köpa ett set. Kanske det går att åtgärda om några månader när cykelbutikerna börjar få ruljans och erfarenhet. Gick till Cykelcity för hjälp men det var första gången de såg 2011 Athena 11sp. Det jag stör mig på mest är 11sp kedjan, den jag fick till var för lång och då behöver du ett campaverktyg för att justera pinen. Inte ens cykelcity "får" justera 11sp kedjor. Nu har BBB tagit fram ett kedjelås som löser problemet, det sitter på nu, får se om det funkar. Jag ser det som ett problem att man inte längre kan fulmecka campa vilket man måste kunna om man hojjar långt som jag. Efter 36 mil nån stans i Dalsland är du strandsatt om kedjan bråkar eller du behöver spänna vevlagerbulten, eller får du ha med dig en enkilos 15mms insex i fickan. Trist att mekaniken blir så förfinad att du måste in på en helt uppdaterad cykelbutik för att åtgärda eller scerva. Samma sak som hände med bilar, inger hemmameck (om du inte köper Campa verktyg ör 2000:- då de gamla campaverktygen inte fungerar längre. Jag ska hoja mer för att testa. Köp om du är sugen och hoppas att allt håller och att din LBC har uppdaterat sina verktyg.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 01 Mar 2011 10:33

Hommus wrote: OK, lite input. Snygg, bra pris, fungerar fint i bak och framväxel, samma distinkta växlande som Chorus, har en 11sp Chorus på LOOKen som jag kört med ett år. Dock är jag besviken på handtagen. Vet inte om jag fått ett måndagsex. men de är för slappa i mekaniken. Bakväxelns uppväxling sker först när jag fört växelföraren kanske 15-20 mm, på min Chorus behövs det 5-6 mm. Sen är växelförarna, de som sköter uppväxlinarna i aluminium, om du inte väljer de kolfiberdraperade, och varje gång jag bromsar låter det klonk, inte premium. Det sitter iofs en lite gummidämpning men den sitter fel. Sen behöver du en 15mm insex för att montera vevarna (enkel montering) men vem har en 15 mm insex, inte en av de 4 cykelbutiker jag var inne i iaf. Sen börjar Campa byta ut alla skruvar till torx, bara att köpa ett set. Kanske det går att åtgärda om några månader när cykelbutikerna börjar få ruljans och erfarenhet. Gick till Cykelcity för hjälp men det var första gången de såg 2011 Athena 11sp. Det jag stör mig på mest är 11sp kedjan, den jag fick till var för lång och då behöver du ett campaverktyg för att justera pinen. Inte ens cykelcity "får" justera 11sp kedjor. Nu har BBB tagit fram ett kedjelås som löser problemet, det sitter på nu, får se om det funkar. Jag ser det som ett problem att man inte längre kan fulmecka campa vilket man måste kunna om man hojjar långt som jag. Efter 36 mil nån stans i Dalsland är du strandsatt om kedjan bråkar eller du behöver spänna vevlagerbulten, eller får du ha med dig en enkilos 15mms insex i fickan. Trist att mekaniken blir så förfinad att du måste in på en helt uppdaterad cykelbutik för att åtgärda eller serva. Samma sak som hände med bilar, inger hemmameck (om du inte köper Campa verktyg för 2000:- då de gamla campaverktygen inte fungerar längre. Jag ska hoja mer för att testa. Köp om du är sugen och hoppas att allt håller och att din LBS har uppdaterat sina verktyg.
Ah tackar för denna utförliga info! Har redan lite erfarenheter av Campas Power Torque system och den där 14mm insex:en som du nog menar när du säger 15 och bytet mot torx, har en Veloce-grupp för 2011 på min cross som använder samma system i grunden som Athena. Valet står just nu mellan Athena i alu och Veloce i silver till nya lvg spjutet, synd att Centaur som mellansteg inte finns i silver (vad tänkte dom med där?!?). För jag kan inte med helgerånet med att sätta en kolfiber- eller svart grupp på en klassisk stålram med krom på..

Athena känns som ett rejält kliv uppåt från Veloce och prisskillnaden hos "min" handlare är inte stor. Så kvalitets steget uppåt känns värt. Kedjan är som du säger ett stort "men" och servicebiten på den är helt klart ett minus, som tur är börjar Connex (har jag för mig) och KMC få ut dedikerade 11s kedjor med snabblås som går att öppna och stänga lika lätt som en kedja ska göra. eller så gör man som du och skaffar ett snabblås från BBB. Det enda och första jag åtgärdade på crossen var ett köp av en 10s kedja från Connex. Förstår att det är ett litet aber för dig som Randonörd att inte kunna fulmeka lika mycket som förr och visst är det helt sjukt kasst att man inte kan dra åt vevarmarna ute på vägen med en klassisk 6:a som förr, men det är väl sådant man får leva med antar jag. Jag ska försöka ge mig in lite mer i långcyklingens värld och får hoppas på att grejerna tål sin beskärda del cykling. Men den mesta servicen kan jag nog sköta själv hemma, har utrustat mig ganska väl på verktygsfronten för modern Campa fast inte med deras egna verktyg som kostar skjortan utan Parktools och Pedro.

Dra gärna iväg ett pm eller dylikt när du fått tid till mer hårdkörning!
synes till Girot!

User avatar
Patch
Posts: 653
Joined: 25 Sep 2008 07:58
Location: Malmø
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Patch » 01 Mar 2011 13:09

Vad är det du vinner på att stiga upp ifrån Veloce? förstår fortfarande inte det.
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 01 Mar 2011 13:26

Patch wrote:Vad är det du vinner på att stiga upp ifrån Veloce? förstår fortfarande inte det.
Två växlar ;)

EDIT: Om man ska vara lite allvarligare så fläskigare bromsar framförallt, dual pivot är ju trevligt när man ska stanna. Sen kan jag ju hoppas på att kvalitén överlag på drivlina och växelpaket är något snäpp högre med mer alu och mindre plast/stål och lite lägre totalvikt. Så den tusenlappen, som det faktiskt "bara" skiljer, kan det få vara värt på finhojen. Men det är ju min åsikt som sagt, vet som sagt att du inte alltid delar dom med mig..

P.S Du är bara rädd att jag blir snabbare än din Schpeedvagen..;)
Last edited by Viggen on 01 Mar 2011 14:07, edited 1 time in total.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Fredde » 01 Mar 2011 13:32

Hommus wrote:men vem har en 15 mm insex, inte en av de 4 cykelbutiker jag var inne i iaf
Psstt... svetsa på en M10 mutter (15mm utvändig) på en M10/M8 insexskruv så har du en liten adapter du kan dra med multitoolet och som inte väger så mycket.

;)

/Fredde

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Viggen » 01 Mar 2011 13:48

Fredde wrote:
Hommus wrote:men vem har en 15 mm insex, inte en av de 4 cykelbutiker jag var inne i iaf
Psstt... svetsa på en M10 mutter (15mm utvändig) på en M10/M8 insexskruv så har du en liten adapter du kan dra med multitoolet och som inte väger så mycket.

;)

/Fredde
Men nu råkar ju, i alla fall på mitt Veloce vevparti, vara 14mm. hur löser vi det då fredde? Just nu har jag ju en stor jävla hylsnyckeldragare med gigantisk insex adapter som väger skrot.. Skulle gärna ha ett hem-mekat fulmekarverktyg!

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Hommus » 01 Mar 2011 15:36

Lösningen för mig kom rambyggaren Tegnér på. Ta en gammal vevaxel, ta sidan som är felgängad, stoppa in en vevarmsskruv, en sådan med mutterskalle på skruven. På andra sidan vevaxeln sätter du en vevarm så har du en bra nyckel, bara att höfta fram rätt antal Newtons och sen förvara den i _ _ _ _ _ eller nått när ni cyklar. Kommer säkert en lösning med multitoolsen snart så kan man köpa ytterligare ett.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Ett paket kom på posten idag.

Post by Andye » 01 Mar 2011 15:49

Viggen wrote:
Patch wrote:Vad är det du vinner på att stiga upp ifrån Veloce? förstår fortfarande inte det.
Två växlar ;)

EDIT: Om man ska vara lite allvarligare så fläskigare bromsar framförallt, dual pivot är ju trevligt när man ska stanna. Sen kan jag ju hoppas på att kvalitén överlag på drivlina och växelpaket är något snäpp högre med mer alu och mindre plast/stål och lite lägre totalvikt. Så den tusenlappen, som det faktiskt "bara" skiljer, kan det få vara värt på finhojen. Men det är ju min åsikt som sagt, vet som sagt att du inte alltid delar dom med mig..

P.S Du är bara rädd att jag blir snabbare än din Schpeedvagen..;)
Image
Centaur är 20gram lättare än Athena, är väll så att dom två extra växlarna väger mer än det man sparar in på lite lättare delar. Sedan så tycker dom att funktionsmässigt så skiljer dom sig inte från varandra.
--------->>><<<<--------------

Post Reply