Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 17 Jan 2011 22:14
atomlab wrote:Dom är svinsnygga! Har ett set i silver liggandes till bättre saker och även ett par "v-bromsar" med tillhörande handtag. Paul kan sina saker!
Egentligen ot och det finns bättre trådar. Men varför använder man canti på cross och inte skivbromsar eller v-bromsar?
Framförallt är dom bra och inte bara snygga!
Ja mud-clearance:en är bättre på canti:s än v-broms, det är ett som är säkert. Så det fastanar mer skit i v-bromsar än cantis, för cross är lerigt och smutsigt på en annan niva. Sen är det där med skivor på cross väldigt nytt. Uci godkände det först till årets säsong så det är inte många tillverkare som fått ut ramar/gafflar med fästen. Sen så finns ingen bra lösning för att köra hydraliska skivor för cross så man är fast vid mekaniska. Bromsbeläggen slits rätt fort också, det gör säkert sitt till.
-
chrobin
Post
by chrobin » 17 Jan 2011 22:31
jag gillar orginalen
Gamla goda MAFAC
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 18 Jan 2011 17:40
Visst är orginalen fina chrobin, men dom här kom jag över så billigt att det var omöjligt att säg nej. Nu ska jag bara över till Malmö och hämta upp den här skrothögen som ska på Yeti:n, hoppas på premiärrullning i helgen!
-
urban cycles
- Posts: 252
- Joined: 06 Apr 2008 18:11
- Location: Malmö
-
Contact:
Post
by urban cycles » 19 Jan 2011 10:07
Paket med framdisk anlände från Indurain. Tackar!
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 19 Jan 2011 10:10
urban cycles wrote:Paket med framdisk anlände från Indurain. Tackar!
[img]lotus[/img]
Oj vad fin den blev! Snyggaste lotusen jag sett!
-
Andye
- Posts: 2062
- Joined: 06 Dec 2007 10:06
- Location: Västertorp
Post
by Andye » 19 Jan 2011 10:31
PorrPorrPorrPorr!!
Gillar verkligen att du även kan ta fina bilder på dina cyklar UC!
--------->>><<<<--------------
-
urban cycles
- Posts: 252
- Joined: 06 Apr 2008 18:11
- Location: Malmö
-
Contact:
Post
by urban cycles » 19 Jan 2011 20:43
Tack. Fula bilder på snygga cyklar går fetbort!
-
Eliasn1
- Posts: 149
- Joined: 22 Aug 2010 22:09
- Location: GBG
Post
by Eliasn1 » 20 Jan 2011 13:06
I lagom tid till att den mesta snön är borta från vägarna.
Hade gärna varit utan loggorna dock, fula som fan.
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 20 Jan 2011 16:59
Eliasn1 wrote:[img]starklätt.jpg[/img]
I lagom tid till att den mesta snön är borta från vägarna.
Hade gärna varit utan loggorna dock, fula som fan.
Loggorna kan du ju lätt putsa bort med lite våtsandpaper eller autosol. Det brukar bara vara "tryckt" på vevarna och inte dit-etsat.
-
Streamliner
- Posts: 536
- Joined: 16 May 2010 18:12
Post
by Streamliner » 20 Jan 2011 18:24
Viggen wrote:Eliasn1 wrote:[img]starklätt.jpg[/img]
I lagom tid till att den mesta snön är borta från vägarna.
Hade gärna varit utan loggorna dock, fula som fan.
Loggorna kan du ju lätt putsa bort med lite våtsandpaper eller autosol. Det brukar bara vara "tryckt" på vevarna och inte dit-etsat.
De är väl anodiserade och då pajas ytan av slipmedel så försök först med aceton (aceton utan olja) som du köper i liten flaska i livsmedeslaffären, brukar funka direkt eller med lite gnuggande.
Loch Ness is Deep.
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 20 Jan 2011 19:29
Precis vad jag glömde bort, tack där. Gör som ovan så ska det nog lösa sig fint
-
Orwar
- Posts: 425
- Joined: 19 Jun 2009 15:46
- Location: Göteborg, 416
Post
by Orwar » 25 Jan 2011 15:45
Till våren väntar taktfast och elegant cykling.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
-
Eliasn1
- Posts: 149
- Joined: 22 Aug 2010 22:09
- Location: GBG
Post
by Eliasn1 » 25 Jan 2011 16:05
Streamliner wrote:Viggen wrote:Eliasn1 wrote:[img]starklätt.jpg[/img]
I lagom tid till att den mesta snön är borta från vägarna.
Hade gärna varit utan loggorna dock, fula som fan.
Loggorna kan du ju lätt putsa bort med lite våtsandpaper eller autosol. Det brukar bara vara "tryckt" på vevarna och inte dit-etsat.
De är väl anodiserade och då pajas ytan av slipmedel så försök först med aceton (aceton utan olja) som du köper i liten flaska i livsmedeslaffären, brukar funka direkt eller med lite gnuggande.
Perfekt, ska testa det där, tack för hjälpen!
-
Patch
- Posts: 653
- Joined: 25 Sep 2008 07:58
- Location: Malmø
-
Contact:
Post
by Patch » 25 Jan 2011 17:41
Orwar wrote:Till våren väntar taktfast och elegant cykling.
Fuck. Snyggt.
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 25 Jan 2011 18:18
Orwar wrote:Till våren väntar taktfast och elegant cykling.
I lördags hade P3 Dans en Kraftwerk special med Calle Dernulf.
Superbra och intressant om man gillar att cykla! Finns på webbradion.
/Fredde
-
Jonatan F
- Posts: 2584
- Joined: 23 Sep 2009 15:35
- Location: GBG
Post
by Jonatan F » 25 Jan 2011 18:55
@Fredde: Samma som de kört två gånger innan?
@Orwar: Blir till att beställa en av de där när jag fått lite kapital!
Har man inget projekt har man inget liv
-
Orwar
- Posts: 425
- Joined: 19 Jun 2009 15:46
- Location: Göteborg, 416
Post
by Orwar » 25 Jan 2011 20:35
Fredde wrote:
I lördags hade P3 Dans en Kraftwerk special med Calle Dernulf.
Superbra och intressant om man gillar att cykla! Finns på webbradion.
/Fredde
Vill minnas att jag lyssnat på nåt liknande för längesen, men det var nog lite för längesen i så fall. P3 Dans och Kraftwerk kan ju nästan inte bli annat än en mysig kombination.
Jonatan F: Du undrade om kvallen på tröjan i "Vänta på paket"-tråden vill jag minnas, och jag är positivt överraskad. Trodde att det skulle vara nån halvracklig plojtröja men den känns synnerligen vettig både i material och form, och storlek S var utmärkt för min del. Sen känns det ju ack så fint att beställa från en webshop där självaste Ralf Hütter står som "geschäftsführer".
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
-
Jonatan F
- Posts: 2584
- Joined: 23 Sep 2009 15:35
- Location: GBG
Post
by Jonatan F » 25 Jan 2011 21:05
Topp! Det blir Kraftwerk möter Grekisk åskgud i skåne i sommar tycks det som! Högst ohelig combo men något måste ju vinkel-fascisterna fnysa åt!
Edit: Om inget nyförvärv står och frustar i stallet och vill ut då förstås...
Har man inget projekt har man inget liv
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 25 Jan 2011 21:12
Orwar wrote:Fredde wrote:
I lördags hade P3 Dans en Kraftwerk special med Calle Dernulf.
Superbra och intressant om man gillar att cykla! Finns på webbradion.
/Fredde
Vill minnas att jag lyssnat på nåt liknande för längesen, men det var nog lite för längesen i så fall. P3 Dans och Kraftwerk kan ju nästan inte bli annat än en mysig kombination.
Jepp, "originalet" sändes 2004 eller 2005, lördagens är baserat på det men är dubbelt så långt - hela två timmar och precis som Jonathan påpekar har det sänts innan, i höstas.
Det var fö just det inslaget om Kraftwerk som fick mig att börja cykla!
/Fredde
-
Busken
- Posts: 1100
- Joined: 05 Aug 2009 20:15
Post
by Busken » 25 Jan 2011 22:14
Viggen wrote:atomlab wrote:Dom är svinsnygga! Har ett set i silver liggandes till bättre saker och även ett par "v-bromsar" med tillhörande handtag. Paul kan sina saker!
Egentligen ot och det finns bättre trådar. Men varför använder man canti på cross och inte skivbromsar eller v-bromsar?
Framförallt är dom bra och inte bara snygga!
Ja mud-clearance:en är bättre på canti:s än v-broms, det är ett som är säkert. Så det fastanar mer skit i v-bromsar än cantis, för cross är lerigt och smutsigt på en annan niva. Sen är det där med skivor på cross väldigt nytt. Uci godkände det först till årets säsong så det är inte många tillverkare som fått ut ramar/gafflar med fästen. Sen så finns ingen bra lösning för att köra hydraliska skivor för cross så man är fast vid mekaniska. Bromsbeläggen slits rätt fort också, det gör säkert sitt till.
Den största anledningen till att man kör med cantibromsar på cross är precis samma enkla skäl som att man rakar benen som seriös cyklist; respekt för sporten. Cantibromsar är värdelösa på alla sätt och vis, dom bromsar extremt dåligt i vått underlag och om det är snöigt så fungerar dom inte alls.
Den största anledningen till att proffsen inte kör med skivor är vikten, det dom vinner i bromsförmåga anser dom sig tappa i vikt. Vidare så finns det inte några bra system för hydraliska bromsar till sti/ergo reglage. Jag tror svempa nys hinner gå i pension innan skivor på cross blir legio.