off topic STHLMS-hjälp

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

off topic STHLMS-hjälp

Post by ANTR » 08 Aug 2014 13:31

Hej!
Vi har förmodligen chans på en lägenhet i Hässelby Villastad. Någon ståkhålmare här som har nån koll på H-by?
Spontant känns ju inte Hässelby som något för en citykid som jag. Men vem vet, kan ju ha fel.
alla tips, råd eller anmärkningar tas tacksamt emot.

/exilgötebårjarn

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by pettermagnus » 08 Aug 2014 14:22

Mina erfarenheter av Hässelby är ganska begränsade till de gånger jag somnat på tunnelbanan och vaknat några stationer för sent. Detta trots att jag är uppväxt typ ett stenkast därifrån (Vällingby) vet inte om det säger mer om mig än om Hässelby, men det jag kan svara på är att:
Bromma är ganska stort och Gröna Linjen är ganska långsam, vilket i kombination gör att det är segt att åka tuben till stan, taxi hem kostar ju också därefter. Sedan har jag aldrig hängt jättemycket på kungsholmen så när man väl är "i stan" så har man (jag) ju oftast en bit kvar till dit man vill.
Men. Det är helt okej vägar att pendla på (med cykel då alltså) och ett ganska bra cykelavstånd om man jobbar någonstans i innerstan, vilket är väl om möjligt vad jag ibland kan sakna med att bo i västerort.

Jag hade alla dagar i veckan tagit en söderort framför västerort att bo i, men det är väl en hel del dåliga tonårsminnen av att sitta och vänta på nattbussen på centralen som spelar in i det.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by ANTR » 08 Aug 2014 14:42

pettermagnus wrote:
Jag hade alla dagar i veckan tagit en söderort framför västerort att bo i
+1 på söderort, tyvärr kan vi inte vara så kräsna att vi kan välja :(
tack för din input!

trulsson
Posts: 59
Joined: 24 May 2012 20:41
Location: Lund/Stockholm

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by trulsson » 09 Aug 2014 20:46

Har bott i Hässelby villastad hela mitt liv i stort sett, ett lugnt ställe med gott om barnfamiljer. Det bästa är väl att det är nära till vattnet och att det finns en hel del badplatser, men så är väl iofs läget i hela Stockholm. Sen är det ju kuperat om man vill åka longboard och liknande. Det som kan ses som både positivt och negativt är att det är ca 15km till stan, positivt då man vill ha en någorlunda bra träningspendling. Det tar dock 22 min från hby-gård till fridhemsplan (avgör själv om det är lång tid, själv tycker jag att det går relativt fort), brukade åka denna sträcka dagligen då jag gick på gymnasium på Kungsholmen. Tbanan går (enligt mig iaf) oftast utan problem! Jag rekommenderar att, om man ska åka tbana till city, cykla då på en skräpcykel till närmsta tbane-station, det går snabbare än att sätta sig på 119 eller 541:an
-Lundacyklisterna

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by ANTR » 10 Aug 2014 09:11

Bra info @trulsson, tack!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by abacaxi » 10 Aug 2014 10:45

vill du ha besök? dina vänner kommer knorra. jag har en nära vän som jag umgås med ofta, men när han under en tid bodde i vällingby hälsade jag på honom typ två gånger totalt, och när han hade fest var det folk som tog bilen dit och var nyktra för att hur skulle de annars ta sig hem efteråt, true story.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: off topic STHLMS-hjälp

Post by ANTR » 11 Aug 2014 08:15

@abacaxi vi har barn, det är ingen som vill hälsa på oss ändå :P

men jag hör dig, jag är lite skeptisk till avståndet. dock har vi släkt och vänner i jakan så det får funka t.v.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 11 Aug 2014 09:03

Vi har barn och bor i hagsätra, inga problem att få dit folk trots avstånd. Det är mentalt närmare helt enkelt. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply