Imorrn drar jag mot Polen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 11 Jul 2014 08:56

Dag 4.

Natten spenderades på ett hotell som ligger precis vid en flod. De andra som bodde där var roddare på träningsläger. På natten grillar vi och blir myggbitna. Jag är en av de första i säng. Vågar inte chansa och jag är också helt slut.

Jag har fått frågan om jag vill köra bil idag, men jag vill inte. Jag måste ha en bra dag innan jag kan köra bil, för jag vill inte att körningen ska vara att ge upp. Det visar sig vara en bra tanke.

Vi äter frukost och vi ger oss ut på vägarna. En sen start, runt 12. Vi kommer ut på vacker mjuk asfalt som är fantastisk att köra på. Jag pumpar i mig socker. Och jag är stark. Första tre milen är jag antingen bland de första eller i mitten. Jag pumpar. De stela benen som varit som timmerstockar mjuknar upp. Jag hittar styrkan. Det är en bra jävla dag.

När vi kommer in till en stad möter vi upp med följebilen som serverar lunch. Bröd, skinka, majonnäs, saltgurka, paté, snickers, cola, ost, sallad, tonfisk - allt som behövs. Och gruppen har fattat att jag MÅSTE ha tonvis med socker i mig för att kunna köra hårt så många försöker ge mig en extra snickers för att ha i bakfickan. De har sett skillnaden. Och jag har också sett det. Så jag pumpar i mig socker.

Vi fortsätter på vackra asfaltsvägar och det är bara i två uppförsbackar jag känner mig svag. Annars kör jag som en jävla kung, i ett mycket högre tempo än jag någonsin gjort.

Sen händer det. Precis efter en fet uppförsbacke får vi lite rull nedförs och jag tappar balansen i klungan. Och jag ligger för nära. Mitt hjul touchar hans framför mig och jag gör det igen. Kan inte rädda det. Fallet blir hårt och hänsynslöst och jag ser asfalten komma närmre och närmre. Hakan möter asfalten.

En bil stannar och ut kommer en man med en första-förbands-kudde. Jag sitter så still jag bara kan för att få koll på hur det är med nacken, innan jag rör mig för mycket. Han plåstrar darrande om mig och kör mig till en doktor. Summa kardemumma efter ett till sjukhusbesök är fem stygn i hakan.

Vi möter upp med de andra efter jag blivit sydd och kör en sjuk offroad-sträcka med växelvis sten, lera, veteåker och packat grus. Jag är lite försiktigare än vanligt då jag fortfarande blöder. Men det är en nice sträcka. Till slut når vi ut på asfalt och kör de sista åtta kilometerna. Jag har fortfarande kraft, trots min hunger. Klockan är runt 20.00.

När vi möter upp med följebilen beställer vi kebab till alla. Väntetiden är lång, men belöningen desto bättre. Vi tar in på hotell och festen börjar.

Imorgon kör jag följebil, så då blir det ingen uppdatering.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 11 Jul 2014 09:00

ImageImageImageImage

User avatar
Bjoerling
Posts: 142
Joined: 29 Aug 2010 22:13
Location: Lund

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by Bjoerling » 11 Jul 2014 16:12

Trevlig läsning. Kämpa på! :)
-Lundacyklisterna

SirUlrich
Posts: 259
Joined: 03 Aug 2011 16:54
Location: Stockholm - västerort

Imorrn drar jag mot Polen

Post by SirUlrich » 11 Jul 2014 17:33

Kul läsning och kämpa på sista sen! Du verkar ha ett bra pannben!

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 11 Jul 2014 23:21

Dag 5.

Jag sa att det inte skulle bli någon uppdatering, men det blir det.

Vi spenderade natten på ett hotell, i källarrummen - fem pers i varje rum. Ett rum utsågs till festrum. Hotellet låstes kl 23 så de festsugna var tvungna att hitta en alternativ ingång, vilket till slut löste sig då några hittade receptionisten full på stan. Hon körde tydligen grabbarna hem till hotellet och låste upp.

Danskarna är helt jävla sjuka, jag fattar inte hur de gör det. De festar hårt på kvällarna, sover tre timmar och sen kör de tempo 35+ hela dagen. Det är hard-core på riktigt och jävligt skoj att uppleva. Tråkigt att inte kunna delta bara, för jag kan inte köra både fest och hård cykling. Det blir några bärs och sen sängen.

Idag körde jag följebil och hade två co-drivers. Vi hade det fett och gjorde en riktigt fin lunch till grabbarna. Förbredda mackor, våtservetter fint uppdukat i en vacker skugglagd park.

Ja-hatten tröttnar på att vänta på de andra efter lunchen är klar och drar iväg tillsammans med en annan snubbe före de andra. Problemet med det är bara en sak - han har bilnycklarna i bakfickan. Och hans telefon är död. Det går inte att nå honom och han är a man with a mission. Det är ingen som hinner ikapp dem.

Väntandet är såklart tråkigt, men vi hittar ett hotell där jag kan skita. De små tingen i livet som bara förgyller allt. En lång stund på en bra toalett.

Den yngsta deltagaren, 17 år, säger till mig att han upplever Polen som mkt lugnare och trevligare än förväntat.

Väntandet blir mer spännande när vår yngling tar en egen promenad, och efter 50 meter försöker kontakta lite locals i hans egen ålder. Kontakten slutar snabbt med att de börjar skrika hora och fuck you till honom. Han går lugnt bortåt men när han kommer tillbaks inom synhåll börjar en av de jaga honom och jag börjar jaga dem. Och den tredje co-drivern efter mig. Men allt lugnar sig, de får inte tag i honom och upptäcker att han inte är ensam.

Den kommande timmen cirkulerar de på avstånd med cyklar och mopeder men ingen vågar fronta oss. De är bara riktigt uttråkade ungdomar.

Efter 3 timmar och 11 minuter dyker Ja-hatten upp i Taxi med nycklarna. Nu äter vi schnitzel och dricker öl.

Och jag längtar efter att få cykla imorgon.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by herr_brun » 12 Jul 2014 00:18

^riktigt gött att läsa, vore kul att göra en sån resa någon gång!

Har hört att det kan vara lite sketchigt för utomstående i polen, om man visar sig ute med tighta brallor så kan man få stryk osv :)

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Imorrn drar jag mot Polen

Post by ollek » 12 Jul 2014 07:08

Bra läsning! Bra resa. Hur långa distanser kör ni ungefär varje dag?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 12 Jul 2014 07:24

ollek wrote:Bra läsning! Bra resa. Hur långa distanser kör ni ungefär varje dag?
Runt 8-13 ungefär.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 12 Jul 2014 07:28

Off road.. ImageImageImage

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 13 Jul 2014 10:55

Dag 6.

Det regnar.

Kvinnan som äger det Hostel där vi sovit anklagar oss för att ha spytt på rummet för att vi luktar så mycket. Jag försöker förklara för henne att det är våra sura cykelkläder och skor som luktar men hon ger sig inte.

Stämningen smittar av sig. Och folk är inte så jävla glada över regnet. Dessutom är det nån jävla lam stämning som råder - folk tar två timmar på sig att komma igång. Bara går runt o glor. Småpillar på cyklarna i onödan.

En av de bästa sakerna med att inte förstå danska så bra är att man missar pikar, gliringar och elakheter. Det är bara när stämningen är riktigt dålig man märker av det. Och det är den fan idag.

Halva gruppen, starka cyklister, sticker iväg för att de är trötta på att vänta och vill köra hårt. Jag är på väg att hänga på, för att jag tror att alla ska dra men får en heads up att "vi kommer köra riktigt fort, du är välkommen men du borde veta om det". Jag backar ur snabbt.

Den "långsamma" gruppen som jag cyklar i börjar med lite dålig stämning men det lättar upp så fort vi ätit frukost. Vi kör på hårt i samlad klunga och mina ben är starka. Jag ligger upp i fronten nästan hela tiden och lyckas till och med att ta en skylt. Det är en ständigt pågående tävling att vara först till skyltarna med namn på staden eller byn. Vi får stanna för två broar som har stora hål i mitten och klättra upp. Ett parti kör vi sand, lera, grus och där hinner vi upp med de snabba cyklisterna.

Alla är blöta, trötta och hungriga och vi lägger 30 minuter på att virra omkring i en stad för att hitta en restaurang. Det är en konstig jävla spökstad. Gruppen delas upp igen när folk tröttnar på att leta, den "långsamma" gruppen blir nästan exakt densamma, förutom att vi byter ut Monogear och får Ja-hatten med oss.

Vi hittar en restaurang - riktigt skit. Men det är varm mat och vi skakar nästan av kyla så vi äter riktigt mycket ändå.

När vi kommer igång igen har vi bestämt att ta en annan rutt än den planerade för att få mer asfalt. Det innebär att vi tar en lite större risk att köra i mer trafik. Och vi pumpar riktigt hårt i klungan. Jag lyckas ta min andra skylt. Vi kör 3,2 mil i ett högt tempo och jag ligger nära gränsen för vad jag klarar av. Benen känns bra men ryggen fuckar upp helt. Vi stannar en stund för min skull. Ja-hatten berättar då att vi nu kört 3,2 mil i tempo 37-40 km/h. Det är fantastiskt för mig.

Igår råkade jag berätta för några av killarna att jag inte kört över 2,1 mil på minst 1,5 år och det blir lite snack om det. Berättar också att jag aldrig cyklat långt två dagar i rad. Danskarna tycker väl antagligen att jag är helt jävla dum i huvudet som kör det här med så lite träning och erfarenhet :)

Efter de 3,2 milen dör jag. Helt stekt. Vi delas upp i två grupper - jag och Mack är trötta och turas om att dra i en mil. De sista tre kilometerna kör jag i tio kilometer i timmen för att hela kroppen strejkar. När vi når byn hittar vi inte de andra och sätter oss och äter pizza och dricker öl.

Det har helt klart varit min starkaste och hårdaste dag. Jag är en aning oroad för morgondagen och hur kroppen kommer svara. Morgondagen kommer förtälja allt och den sista cykeldagen på det här äventyret väntar.

Imorgon ska jag suga i mig av allt - hastigheten, tröttheten, kämpandet, vinnandet och broderskapet.

Mer bilder kommer när jag har ett bättre wifi.

filmen_heat
Posts: 21
Joined: 08 Mar 2010 10:50

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by filmen_heat » 13 Jul 2014 11:14

Rolig läsning! Fortsätt kriga på på cykeln och uppdatera oss med mer text och bilder!

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by olletrens » 13 Jul 2014 12:01

Verkligen en underhållande tråd detta! Och häpnadväckande att du kan ligga på 37+ km/h utan att vara förberedd. Är det otrolig grundfysik eller annan träningsform som tar dig igenom det?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 13 Jul 2014 21:36

Jag tränar mycket annat, så lungor och hjärta är bra, det är mest benen som är lite för svaga. Och ryggen. Cyklingspecifika muskler liksom.

Dessutom är det mkt lättare att hålla ett snitt på 37+ när man ligger på rulle nästan hela tiden. Jag drog extreemt lite, kanske två minuter eller nåt.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 13 Jul 2014 21:39

ImageImage

Min grupp var först i Warszava. Berättar mer när jag orkar för nu är det fan fest som gäller.
Och dusch.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 13 Jul 2014 21:40

Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 13 Jul 2014 21:43

Bra jobbat! Sista dagen skriver du, hur kommer ni hem? Eller ska ni bo i Warszawa nu? :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 13 Jul 2014 21:43

Helblinda av polsk fulvodka, halta och lytta av cyklingen liksom.

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by saltstoder » 13 Jul 2014 21:58

Fantastiskt kul att ta del av detta! Festa hårt!

User avatar
El rey
Posts: 56
Joined: 17 Oct 2013 18:39

Re: Imorrn drar jag mot Polen

Post by El rey » 14 Jul 2014 00:03

Er hatten død?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Imorrn drar jag mot Polen

Post by patrik » 14 Jul 2014 01:16

Ja.

Post Reply