Keirin-köp eller annat

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 28 Jun 2014 19:32

Tjena!

Jag är i farten att köpa och bygga mig en ny cykel. Jag är inne på stålramar framförallt och såg att nätet svämmar över av second-hand Keirin. Är det något man bör tänka på gällandes sådana ramar avseende geometri, passande delar eller annat som kan anses värt att veta innan köp?


Edit: Ah, såg att det finns en nyligen tråd om detta nu!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Ronny » 28 Jun 2014 19:43

Man bör vara observant med all rost som förekommer. Den höga luftfuktigheten i Japan kombinerat med ramar utan ventilationshål är inte bra. Köpte en nyligen som säkert kommer ge lite bryderi med fastrostat vevlager m.m. fast loss får man det alltid. Värre är det med ramar som har rost där man kan förmoda att det finns hål genom stålet.
Мясо это убийство

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 28 Jun 2014 20:39

Brukar annonserna ange rostmassan på ramen eller är det grisen i säcken som gäller? Annonsen säger bara om det är rost eller inte, men bra tips! Ska skriva till säljaren och fråga.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Ronny » 28 Jun 2014 21:50

Hos 8pilgrim8 som jag köpte min ram från kan man finna ramar i skiftande skick.
Min ser bra ut och det positiva är att det inte verkar vara mer än ytterst lite rost vid vevlagerhylsan. Men bla. den bruna vevlageraxeln indikerar att den har varit exponerad för fukt. Problemet som sagt är att de saknar dränering vid vevlagerhylsan som ställer till det. Kör man med en keirinram under regniga förhållande bör man regelbundet lufta ramen genom att ta bort sadelstolpen. Kanske även vända den upp och ner och se ifall det står vatten i ramen. Vatten tränger sig alltid in i ramar. Självklart ska man rostskyddsbehandla dessa ramar.
Diverse ding på topprören är petitesser i sammanhanget. Geon på dem är inte mer spännande än någon linjeram och således väldigt bra ramar att träna distans på.

Heltäppt.
Image
Image
Мясо это убийство

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by NKDMS » 30 Jun 2014 08:56

Om man köper från japan brukar ramarna vara i bättre skick än de beskrivs.
De är väldigt ärliga i sina beskrivningar.
Köpte min brigestone som var helt utdömd, big ding, lots of scratches etc...
Visade sej vara i mycket bra skick.
Bankiren Maeda, var ju listad som bike for parts, men det var mest ytrost vad jag förstår.
FISTASTHLM

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Keirin-köp eller annat

Post by wastegård » 30 Jun 2014 09:04

Nu har det dock bara pratats rost, och det finns även ramar som inte är rostiga/ytrostiga!
Jag äger ingen NJS som är rostig.

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 30 Jun 2014 11:26

Tack för bra svar. Jag vet dock varken ut eller in. NJS-hojarna är jädrigt fina men som det låter ovan så verkar det knappt som man kan cykla i regn med dem. Ifall jag enligt index ska ha en cykel med storlek 54 till 55, är det samma storlek jag bör skaffa då på NJS med samma komfortabilitet?

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by NKDMS » 30 Jun 2014 12:01

Bara köp, rullar ju flera njs hojjar i stan (i ur och skur), de funkar fint.
FISTASTHLM

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Keirin-köp eller annat

Post by ravelax » 30 Jun 2014 12:17

Senior herb wrote:Ifall jag enligt index ska ha en cykel med storlek 54 till 55, är det samma storlek jag bör skaffa då på NJS med samma komfortabilitet?
Ja, varför skulle det inte vara det? 55 centimeter är ju lika långt i Europa som i Japan!

Sen det här med regncykling... Brukar du verkligen cykla sådär jättemycket i ösregn? Nån gång ibland kommer inte döda ramen, ventilationshål eller ej. Tänker du cykla mycket i regn kan du ju alltid borra upp ett hål i vevlagerhylsan.

Köp på! Du blir nog nöjd! :)
Last edited by ravelax on 30 Jun 2014 12:18, edited 1 time in total.

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Re: Keirin-köp eller annat

Post by wastegård » 30 Jun 2014 12:18

Mät din "stand over". På med skor och mät från marken till grenen!

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 30 Jun 2014 15:17

Klappat och klart! Leveranstid 300 år i mina upphetsade mått men det här blir bra

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Keirin-köp eller annat

Post by ravelax » 30 Jun 2014 15:45

Kul! Vad blev det?

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 30 Jun 2014 16:49

Blev en fräsch Samson i vitt som påminner en del om den på bilden ovan.. fast den kanske är silver

User avatar
Jackson
Posts: 156
Joined: 13 Oct 2013 19:45
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Jackson » 30 Jun 2014 17:36

byggtråd!!
«»«»«»«»«»

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 30 Jun 2014 17:49

Det lovart!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Ronny » 04 Jul 2014 21:53

Risken finns men vevlagret i Samsonramen ovan var mycket fint.
Axeltapparna var rostangripna men fotot här visar att allt var mycket bra med lagren och skålarna. Ramen för övrigt hade blott lätt ytrost och är nu rostskyddsbehandlad.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Post by Senior herb » 05 Jul 2014 11:26

Ok, ska kolla det. Ramen är redan hos tullen

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 12 Jul 2014 18:40

Ronny wrote:Hos 8pilgrim8 som jag köpte min ram från kan man finna ramar i skiftande skick.
Min ser bra ut och det positiva är att det inte verkar vara mer än ytterst lite rost vid vevlagerhylsan. Men bla. den bruna vevlageraxeln indikerar att den har varit exponerad för fukt. Problemet som sagt är att de saknar dränering vid vevlagerhylsan som ställer till det. Kör man med en keirinram under regniga förhållande bör man regelbundet lufta ramen genom att ta bort sadelstolpen. Kanske även vända den upp och ner och se ifall det står vatten i ramen. Vatten tränger sig alltid in i ramar. Självklart ska man rostskyddsbehandla dessa ramar.
Diverse ding på topprören är petitesser i sammanhanget. Geon på dem är inte mer spännande än någon linjeram och således väldigt bra ramar att träna distans på.

Heltäppt.
Tänkte köpa mig en sadelstolpe, vad har Samson för diameter på sina cyklar?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Ronny » 13 Jul 2014 19:25

Senior herb wrote:
Ronny wrote:Hos 8pilgrim8 som jag köpte min ram från kan man finna ramar i skiftande skick.
Min ser bra ut och det positiva är att det inte verkar vara mer än ytterst lite rost vid vevlagerhylsan. Men bla. den bruna vevlageraxeln indikerar att den har varit exponerad för fukt. Problemet som sagt är att de saknar dränering vid vevlagerhylsan som ställer till det. Kör man med en keirinram under regniga förhållande bör man regelbundet lufta ramen genom att ta bort sadelstolpen. Kanske även vända den upp och ner och se ifall det står vatten i ramen. Vatten tränger sig alltid in i ramar. Självklart ska man rostskyddsbehandla dessa ramar.
Diverse ding på topprören är petitesser i sammanhanget. Geon på dem är inte mer spännande än någon linjeram och således väldigt bra ramar att träna distans på.

Heltäppt.
Tänkte köpa mig en sadelstolpe, vad har Samson för diameter på sina cyklar?
Min ram har 27mm men det varierar så du måste kontrollmäta. F.ö. stod diameter inte angivet i auktionen?
Мясо это убийство

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Re: Keirin-köp eller annat

Post by Senior herb » 13 Jul 2014 21:32

Ronny wrote:
Senior herb wrote:
Ronny wrote:Hos 8pilgrim8 som jag köpte min ram från kan man finna ramar i skiftande skick.
Min ser bra ut och det positiva är att det inte verkar vara mer än ytterst lite rost vid vevlagerhylsan. Men bla. den bruna vevlageraxeln indikerar att den har varit exponerad för fukt. Problemet som sagt är att de saknar dränering vid vevlagerhylsan som ställer till det. Kör man med en keirinram under regniga förhållande bör man regelbundet lufta ramen genom att ta bort sadelstolpen. Kanske även vända den upp och ner och se ifall det står vatten i ramen. Vatten tränger sig alltid in i ramar. Självklart ska man rostskyddsbehandla dessa ramar.
Diverse ding på topprören är petitesser i sammanhanget. Geon på dem är inte mer spännande än någon linjeram och således väldigt bra ramar att träna distans på.

Heltäppt.
Tänkte köpa mig en sadelstolpe, vad har Samson för diameter på sina cyklar?
Min ram har 27mm men det varierar så du måste kontrollmäta. F.ö. stod diameter inte angivet i auktionen?
Jorå, det gjorde det såklart. 27.2 har jag. Håller på med för mycket på en gång nu tror jag :)

Post Reply