Page 25 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 07:01
by Q&D
pendlarn wrote:Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..
Tvärt om, det är total tempoväxling, från 0 (trackstand) till otroliga +70 km/h under en väldigt kort tidsrymd. Det borde vara mycket bättre med växlar tycker jag.

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 10:51
by Jonatan F
Fast växlar måste du ju "pausa" lite med i själva växlingen va? Du kan ju kötta i en växel med kraft på pedalerna men jag misstänker att du tappar en hel del i själva övergången i alla fall. Alltså blir det en jävla massa minipauser från 0-70 (är ju sjukt många växlar från 10-40 kmh på mina hojjar iaf :roll: ). Min tes är alltså att växlar inte hjälper så mycket i acceleration eftersom så mycket kraft förloras i själva växelögonblicket.

Köra ss. utan broms känns väll lagom kul. Lär ju ta ett tag innan man stannar efter avslutat lopp :wink:

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 11:51
by Muffat Stål
Varför fixed på bana? Så här ser jag det :)

1. Tradition. Det ingår i bancyklingens innersta väsen. Enkelhet och tjusning i att behärska alla farter med en och samma växel. Mindre materialsport - enklare att jämföra cyklister. Det ligger också i tävlingen att hitta den utväxling du behärskar, som du orkar dra runt varv efter varv men som ändå ger dig toppfart nog. Kadens är nyckeln i bancykling.

2. Vissa säkerhetsaspekter finns ju också (hävdas iof mer än vad som kanske är relevant). Bromsar kan vara direkt farligt under så tight körning - bättre då att ingen kan stanna hastigt utan hela klungan har en jämn fartminskning. Det finns inget behov av att kunna stanna för hinder etc.
Och om du inte kan ha bromsar kan du inte heller ha frihjul av förklarliga skäl. Banmuttrar istället för vingmuttrar skulle användas (idag istället för snabbspännare) för att inte riskera att kroka i och skruva upp hjul i onödan.

3. En drivlina med fixerat drev och ingen växelförare har något högre verkningsgrad, även om det nog inte är särskilt stor skillnad längre. Vill du cykla i 70+ är det då ändå det naturliga valet.
Men om man tar en gren som t ex kilometern hade det antagligen lönat sig med ett par växlar (mikropauserna till trots). Att införa växlar på bana av den anledningen är dock helt tokigt. Trassel med cyklar skulle öka, tjusningen skulle minska och det skulle mest kännas märkligt. Vissa regler finns där för att bevara sportens kärna.

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 21:53
by Q&D
Muffat Stål wrote:Varför fixed på bana? Så här ser jag det :)

1. Tradition. .....

2. Vissa säkerhetsaspekter ......

3. ....högre verkningar. ..... Vissa regler finns där för att bevara sportens kärna.
Tack för bra utläggning! Den klargör en hel del.
Det är ju lätt för oss fixie-entusiaster att förstå att man vill framhålla den härliga känslan med fixedgear.

Men finns det någon gren där bancykeln är det bästa valet? Hur är det om man ex kör timmen, skulle man komma längre om man hade en växlad cykel?

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 23:03
by abacaxi
längst kommer man säkert med bil, eller liggcykel för att ta ett mindre utstuderat exempel.

Re: Spontanfrågor

Posted: 16 Feb 2015 23:20
by Q&D
Image

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 00:32
by ravelax
Vettefan om en växelcykel hade varit fördelaktigt på timmen. Kanske om du skulle cykla så långt som möjligt på en timme ute i verkligheten, men inte inne på en velodrom. En grej jag själv upplever som en fördel med fixed är just att det känns lättare att hålla cykeln i rörelse, och att hålla en jämn fart, vilket torde vara av yttersta vikt om man t.ex. kör timmen.

Hade det funnits betydande fördelar med att använda frihjul och växlar på bana, hade man nog börjat göra det för länge sedan, liksom man gjorde för ca. 90 år sen inom landsvägscyklingen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 08:12
by Q&D
Någon som vet hur tiderna förändras när man kör timmen med en växlad cykel i en velodrom? Det måste ha testat massor av gånger.

Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 09:29
by Otto
Om man ligger och kör timmen så är det viktigaste att hålla ett jämnt tempo. De sätter på en högsta utväxlingen de klarar av att trampa runt på i en timme. De handlar ju inte så mycket om växlar då. Efter man ligger på max så finns det ju ingen anledning att växla upp eller ner. Det är ju inga backar eller stigningar att ta hänsyn till. Det är ju en liten startsträcka man få trampa igång. Sen är ju planen att hålla ett konstant tempo. Så en växlad cykel blir ju rätt meningslös då med mer rörliga delar och mer som kan gå fel på cykeln.

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 09:37
by Muffat Stål
Nej, det har nog aldrig testats. Att köra timmen är det jävligaste man kan göra på en cykel. Att då göra det med regelvidrig hoj är som att bestiga mount everest utan att ta med kameran - not gonna happen.

Sen skulle det inte hjälpa heller.

Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 10:04
by kwanjangnim
Växlar väger också ;)

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 10:10
by Otto
Dock får ju cykeln väga minst 6,8 kg, dvs samma som på landsväg så det är lite skitsamma.

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 13:00
by Q&D
Ok. Så luftmotståndet från växlar och bromsar är inte så mycket att det ger en uppenbar fördel med trackcykeln.

Posted: 17 Feb 2015 18:32
by olebole
Jag skulle säga att största fördelen med fastnav på bana är möjligheten att finjustera hastigheten utan bromsar. Har kört både med och utan frihjul på "riktig" velodrom och med frihjul är det väldigt svårt att ligga på rulle då man lätt närmar sig framförvarande bakhjul och då måste gå om för att undvika kollision.

Re: Spontanfrågor

Posted: 17 Feb 2015 23:55
by Q&D
och liknande när man cyklar runt i stan med händerna i fickorna :)

Det börjar klarna så smått vad som inom trackcyklingen bygger på tradition och vad som utgår från funktion.

Re: Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 11:56
by Bratt
Men om du ska bygga en cykel som ska väga 6.8kg och inte behöver växlar och bromsar så kan du ju lägga den vikten på lite extra kolfiber på tex ramen för att göra den styvare.

Re: Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 13:26
by abacaxi
och dubbla diskar?

Re: Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 16:01
by Bratt
ja, track-hjul är ju oftast lite tyngre. Även om det inte är diskar vi pratar om. Men mycket väger ju mer på en banhoj. Drev, kedjor osv.

Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 18:20
by Otto
Fast de som kör timmen gör ju oftast det på landsvägsgrejer. Så lite blyklossar vid vid vevkagerklustret blir det nog.

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ted-43546/

Re: Spontanfrågor

Posted: 18 Feb 2015 21:48
by merkur
Ok, det här inte relaterat till cykling utan en ytterst spontan fråga som någon här kanske kan svara på.

En vän till mig berättade för sådär 8 år sedan att han hade sett ett program alternativt dokumentär om en människa som hade vuxit upp med två föräldrar som hade Downs syndrom.

Det skulle tydligen ha varit en sexliberaliseringsvåg på 70-talet då man lärde ut sexualkunskap till alla även dessa två individer med Downs som senare skulle bli föräldrar till ett barn med normal kromosonuppsättning.

Det lustiga är att den här människan som berättade detta för mig har inget minne av storyn, så möjligtvis har jag flummat ihop detta själv i något delirieliknande tillstånd.

Är det någon här som hört talas om denna "dokumentär" eller som hört samma historia?