Re: Spontanfrågor
Posted: 25 Oct 2014 14:34
Har en fråga om Bianchi. Är en Campione Del ondo 73-74. Har ett nr vid sadel klustret, hur är denna cykel? Jämfört med ex 748 Rekord. Denna har ju bättre komponenter i o m campa nouvo record.
Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.rallykalle wrote:Jag funderade på att använda dessa:Ronny wrote:Vad är det du undrar över?rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Cartridge har en helt annan utformning, om det var dessa du tänkte på. Det finns säkert många som skulle föreslå att båda typer är förseglade, eftersom själva förseglingen är relativ på båda varianter. Kolla med närmaste cykelbutik om de har lösa kulor. Ibland finns det ett gäng i närheten som säljer lager. Kanske slå en pling hit annars: http://www.nomo.se/default.asp?page=sid ... ktpersonertsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Nej det går inte att montera i vad man kallar i cykelsammanhang kapslade lager/maskinkullager i ett traditionellt nav med lösa kulor. Lösa kulor och kullager är Momentum en bra källa till. Vet att flera av deras butiker är vana att serva cyklister med lager. Bör noteras att kullager är vad man utanför cykelkretsar kallar kapslade lager för.tsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Tackar, var både estetiska och prismässiga skäl som ledde mig in på dem.Ronny wrote:Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.rallykalle wrote:Jag funderade på att använda dessa:Ronny wrote:Vad är det du undrar över?rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
[img]hjul[/img]
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Har den här (också kina-lampa):http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/ ... Zt/$_1.JPGIndurain wrote:http://www.ebay.com/itm/SolarStorm-Bike ... 5afde6d06c
Hong Kongtsarpjotyr wrote:Tack för tipset! Knep den här http://www.ebay.co.uk/itm/271425057684? ... EBIDX%3AIT då den du länkade hade en leveranstid på 6-8 veckor från Australien