Page 18 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 25 Oct 2014 14:34
by Bankmannen
Har en fråga om Bianchi. Är en Campione Del ondo 73-74. Har ett nr vid sadel klustret, hur är denna cykel? Jämfört med ex 748 Rekord. Denna har ju bättre komponenter i o m campa nouvo record.

Re: Spontanfrågor

Posted: 25 Oct 2014 16:34
by Ronny
rallykalle wrote:
Ronny wrote:
rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Jag funderade på att använda dessa:
Image
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.

Kromad under lacken

Posted: 26 Oct 2014 00:04
by merkur
Jag har en Pinarello-ram som likt många andra cyklar har kromade sadelstag.

Dessvärre har cykeln blivit målad med vad som ser ut att vara väggfärg, så jag har tänkt strippa den på lack. Då var det en som hävdade att hela ramen borde vara kromad under lacken.

Kan det stämma?

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 02:28
by ravelax
Beror väl lite på modell? Att bara doppa baktriangeln i krom är nog vanligare. Hoppas inte för mycket.

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 05:56
by Q&D
Hur kommer det sig att man ofta just bara kromar bak och framgaffeln?

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 09:41
by abacaxi
ibland bara kedjestagen och ibland bara höger och det är ju det som kan skadas av kedjan. sadelstag och framgaffel är väl utsatta för stenskott och kanske ett hjul som pajar/lossnar eller en eker eller vad vet jag. kan inte detaljerna men poängen är att krom används som skydd. svaret på frågan varför man inte kromar hela skiten stavas väl pris. :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 11:12
by mille
Tror inte krom är den bästa grunden när delar av ramen skall lackeras :?:

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 13:48
by abacaxi
kanske inte men det är ju inte ovanligt att man gör det så det är nog inte huvudproblemet?

Re: Spontanfrågor

Posted: 26 Oct 2014 16:23
by Muffat Stål
Ibland är hela kromad men det är väldigt sällan hela är polerad före kromningen. Bakstagen brukar poleras och sen doppas den. Prisskillnaden på att doppa hela och bara delar måste vara mycket liten så jag skulle också säga att det är lacken som är grejen. Krom måste slipas och dras över med en etsande primer före färg och ändå sitter det sämre än på rent stål..

Re: Spontanfrågor

Posted: 28 Oct 2014 19:47
by tsarpjotyr
Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?

Re: Spontanfrågor

Posted: 28 Oct 2014 19:55
by grangeyard
tsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Cartridge har en helt annan utformning, om det var dessa du tänkte på. Det finns säkert många som skulle föreslå att båda typer är förseglade, eftersom själva förseglingen är relativ på båda varianter. Kolla med närmaste cykelbutik om de har lösa kulor. Ibland finns det ett gäng i närheten som säljer lager. Kanske slå en pling hit annars: http://www.nomo.se/default.asp?page=sid ... ktpersoner

Re: Spontanfrågor

Posted: 28 Oct 2014 21:32
by Ronny
tsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Nej det går inte att montera i vad man kallar i cykelsammanhang kapslade lager/maskinkullager i ett traditionellt nav med lösa kulor. Lösa kulor och kullager är Momentum en bra källa till. Vet att flera av deras butiker är vana att serva cyklister med lager. Bör noteras att kullager är vad man utanför cykelkretsar kallar kapslade lager för.

http://www.toolsmomentum.com/

Re: Spontanfrågor

Posted: 28 Oct 2014 21:37
by abacaxi
det kan nog vara bra med kvalitetskulor i ett nav men jag vill bara tipsa om att du får en hel påse kinakulor på ebay för samma pris som en kula i cykelbutiken. har funkat utmärkt i styrlager för mig och jag skulle inte tveka i ett vevlager heller.

Re: Spontanfrågor

Posted: 29 Oct 2014 10:59
by rallykalle
Ronny wrote:
rallykalle wrote:
Ronny wrote:
rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Jag funderade på att använda dessa:
[img]hjul[/img]
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.
Tackar, var både estetiska och prismässiga skäl som ledde mig in på dem.

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Nov 2014 09:09
by tsarpjotyr
Något tips på en bra lampa, som inte kostar massor, men ändå håller 2-3 timmar på en bra nivå av lumen?

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Nov 2014 09:17
by Indurain

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Nov 2014 09:45
by grangeyard
Har den här (också kina-lampa):http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/ ... Zt/$_1.JPG
Halva trycket och kostar nästan lika mycket utan batteri. Den är bra men den där Cree XM verkar rätt nice och prisvärd. Segt det där med Sjöpost.

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Nov 2014 09:47
by tsarpjotyr
Tack för tipset! Knep den här http://www.ebay.co.uk/itm/271425057684? ... EBIDX%3AIT då den du länkade hade en leveranstid på 6-8 veckor från Australien

EDIT: Precis som Grangeyard skriver, från Hong-Kong

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Nov 2014 09:49
by grangeyard
tsarpjotyr wrote:Tack för tipset! Knep den här http://www.ebay.co.uk/itm/271425057684? ... EBIDX%3AIT då den du länkade hade en leveranstid på 6-8 veckor från Australien
Hong Kong

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Nov 2014 22:59
by Q&D
Funkar det att köra tubless i minusgrader?
Tätar guckan som den ska om man får punktering.