Page 68 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 01 Feb 2017 00:19
by robinkarlsson
Cane ceek har rätt schyssta. Googla på "tandem Stoker hoods". Används ibland av den bakre cyklisten på tandemcyklarna. Jag ska beställa ett par, tror det var dia campo, men inte den där knoppvarianten.

Re: Spontanfrågor

Posted: 01 Feb 2017 20:30
by Ogge
Tack för tipset Robin!
Såg riktigt grymt ut det där. Nackdelen är ju att jag dock vill ha en vanlig broms och en sån där. Tänker att det rent estetiskt inte blir så fint med olika utseende/utformning på dem?

Posted: 01 Feb 2017 22:04
by russ_meyer
Kör ett par vanliga bromshandtag för bock men använd bara det ena, så har jag det. Sen såg jag nån på lfgss som hade en slags koppling så man kunde bromsa fram med vilket som helst av handtagen, rätt smart.

Edit: så här ser min ut, känns inte alls konstigt att det högra är en attrapp/bara för att hålla i.
Image

Re:

Posted: 01 Feb 2017 22:56
by robinkarlsson
russ_meyer wrote:Kör ett par vanliga bromshandtag för bock men använd bara det ena, så har jag det. Sen såg jag nån på lfgss som hade en slags koppling så man kunde bromsa fram med vilket som helst av handtagen, rätt smart.
Så hade jag gjort om jag hade haft broms. Kolla efter en fjäderbelastad så slipper du att den ena är slapp också.

Re: Spontanfrågor

Posted: 01 Feb 2017 23:28
by abacaxi
^ jag petade in en hopknycklad tejpbit i min slappa, funkade minst lika bra som en fjäder.

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 10:05
by Ogge
Hehe, gillar fulmeck med tejpbit! 8)
Kanske får bli att beställa ett par handtag nästa gång man lägger order på wiggle. Eller ebay:a hem ett par. Även om jag har ett bullhorn på G nu. Alltid gött å kunna byta när andan faller på ;)
Fortsätter med de dumma frågorna, när det står intern dragning på dem, måste man dra det genom styret då eller kan man dra det utanpå? Tänker att extern dragning av vajern är när den går ut rakt upp ur hoodsen som på gamla hojar?

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 11:39
by abacaxi
på ett bullhorn tycker jag du ska ha riktiga pursuitreglage. intern dragning är inne i röret, annars utanpå under styrlindan. finns inga reglage nuförtiden där höljet går i luften vad jag vet.

jag har ett sånt här, tyvärr inte till salu: https://www.amazon.com/Cane-Creek-Trial ... B000ZTNXCS

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 12:11
by Ogge
Sorry nu blev det lite ihopblandat, menade till bockstyret. Till bullhornen har jag liggandes ett par reglage för intern dragning men ville slippa borra.
Det har dock löst sig, en polare hade för extern dragning liggandes :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 18:03
by grangeyard
abacaxi wrote:på ett bullhorn tycker jag du ska ha riktiga pursuitreglage. intern dragning är inne i röret, annars utanpå under styrlindan. finns inga reglage nuförtiden där höljet går i luften vad jag vet.

jag har ett sånt här, tyvärr inte till salu: https://www.amazon.com/Cane-Creek-Trial ... B000ZTNXCS
Har kört med två uppsättningar samtidigt på olika bullhorn varav ett pursuitstyre (RB-021), med vajern längs styret. Bra kvalitet på handtagen, pluppen behöver man inte stoppa om man inte gillar looken. :)

http://www.pedalroom.com/bike/avanti-monza-21660

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 19:44
by Randeas
Hallå alla, har en visom-brandad daccordi ram där hemma där nån paltskalle har spraymålat denna svart. Vad det verkar, är den kromad undertill, som jag fattat var vissa racers helkromad som ett första lager. Frågan blir då om man bara kan blästra krom för att få bort den svarta lacken och orginal lacken eller skadar det kromet?
Tänkte lämna in den hos en lack-firma...

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Feb 2017 20:12
by grangeyard
Randeas wrote:Hallå alla, har en visom-brandad daccordi ram där hemma där nån paltskalle har spraymålat denna svart. Vad det verkar, är den kromad undertill, som jag fattat var vissa racers helkromad som ett första lager. Frågan blir då om man bara kan blästra krom för att få bort den svarta lacken och orginal lacken eller skadar det kromet?
Tänkte lämna in den hos en lack-firma...
Kanske soda. Sand kan bli kaos.


Posted: 02 Feb 2017 23:25
by abacaxi
Definiera skadar. Kromet kommer sitta kvar men inte vara spegelblankt längre skulle jag säga, efter att ha gjort samma sak fast med sandpapper.

Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2017 12:00
by Dempa
Köpte nytt Sram omnium, monterade på Affinity lo pro. Snurrar trögt och låter inte supersmooth, klingan gick emot ramen så gängade inte i hela vägen på drive side, typ 3mm. Nojjig eller rimligt? Alternativ? Blir tokig av små diffar och tappar förmågan att analysera så snälla hhhjjääälllppp





Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2017 13:12
by matsa
Dempa wrote:Köpte nytt Sram omnium,....klingan gick emot ramen...
Omnium vevar funkar tyvärr inte på alla ramar. Jag testade på fgfs ram och där var det tvärkört.

Men om det bara är marginellt att klingan tar emot så kan det gå att lösa med distanser. Oklart dock hur säkert det är. Men jag har läst om andra som har kört så.

Om jag vore du så skulle jag fråga en vass mekaniker, typ Slowie på Cykelcity (om du bor i Sthlm?)

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2017 18:55
by grangeyard
matsa wrote:
Dempa wrote:Köpte nytt Sram omnium,....klingan gick emot ramen...
Omnium vevar funkar tyvärr inte på alla ramar. Jag testade på fgfs ram och där var det tvärkört.

Men om det bara är marginellt att klingan tar emot så kan det gå att lösa med distanser. Oklart dock hur säkert det är. Men jag har läst om andra som har kört så.

Om jag vore du så skulle jag fråga en vass mekaniker, typ Slowie på Cykelcity (om du bor i Sthlm?)
Omnium-vevar måste precis som alla andra vevar dras åt ordentligt, annars förstörs GXP-interfacet direkt när man trampar. Det är en stålaxel som äter upp de fina "toleranserna" på vevarna. Lagret är något segt p.g.a. konstruktionen - måste för övrigt också dras åt ordenligt. Distanser med för dåligt vrid kan förstöra dem. Kolla manualen, torque specs borde ligga runt 54 Nm. Är man ovan så kanske man inte har känslan för hur mycket det är.

Re: Spontanfrågor

Posted: 03 Feb 2017 23:00
by matsa
^Hittade tråden om att det ska funka med distansbricka:

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... cer+omnium

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Feb 2017 19:00
by rilleh
Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Feb 2017 19:41
by grangeyard
rilleh wrote:Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.
Speciella i vilken bemärkelse? Om bultarna inte nyper för att en annan klinga är tunnare så behövs det kortare bultar. Maila Factory 5 och fråga hur de har gjort :)

shoutout@wearefactoryfive.com

https://wearefactoryfive.com/products/omni-lattice

Re: Spontanfrågor

Posted: 07 Feb 2017 22:40
by rilleh
grangeyard wrote:
rilleh wrote:Vill slänga på en ny klinga på mina Omniums, typ en F5 Lattice eller nåt i den stilen. Funkar det med nuvarande bultar eller måste jag beställa nya? Har läst på internet att Omnium-vevarna är lite speciella i den bemärkelsen.
Speciella i vilken bemärkelse? Om bultarna inte nyper för att en annan klinga är tunnare så behövs det kortare bultar. Maila Factory 5 och fråga hur de har gjort :)

shoutout@wearefactoryfive.com

https://wearefactoryfive.com/products/omni-lattice
Tack för det! Jag slängde iväg ett mail. Jag tar för givet att det ska passa, men det skadar väl inte att fråga en extra gång :wink:

Spontanfrågor

Posted: 08 Feb 2017 20:00
by Zombiekrig
Någon testat att köra styrstamsreducering som denna jag fick hem idag?
Image
Har en stor förkärlek till quill-stammar och stålgafflar med platt krona. Ska köra det på min Script för rätt C-dale Track känsla!:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk