Page 60 of 92

Re: Spontanfrågor

Posted: 19 Jun 2016 08:07
by grangeyard
Jasså ja, super light. Men SLX är något annat.

Re: Spontanfrågor

Posted: 19 Jun 2016 08:08
by grangeyard
Snarf wrote:Nja, jag trodde också det hade med något sådant att göra. Här är t. ex. En mtb från Trek och ett asfaltsspjut med SL i modellbeteckningen:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cykla ... 78600-2016

http://www.scott-sports.com/us/en/produ ... t-sl-bike/

Hittar liksom inte den gemensamma nämnaren.
Finns det modeller med SLX i beteckningen?

Columbus SLX iofs...och Canyon Ultimate CF SLX...jag ger upp haha.

Re: Spontanfrågor

Posted: 19 Jun 2016 11:03
by ravelax
Det är nog bara nåt marknadsföringstjafs som inte betyder något särskilt, men ser lite ballt ut i någons ögon, typ.

Men historiskt sett har det ofta, som fredsays antyder, avsett ngt med superlätta ambitioner.

Spontanfrågor

Posted: 28 Jun 2016 18:40
by SåsenFrÅsen
Har gått runt och funderat ett tag på att fixa ett par roligare och snabbare hjul till min Bianchi Pista och har gått runt och funderat på det här med antal ekrar vs. styvhet i fälgen. Vad vinner man mest på, många ekrar på lätt fälg eller få ekrar och tung/styv fälg?

Förstår att det nog står på internet men tänkte att det finns en del uppfattningar här och kanske ngn form av "magisk" combo.
Tack tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted: 28 Jun 2016 19:07
by abacaxi
Den magiska kombon är lagom hög fälg typ 25-35 mm och lagom många ekrar typ 24-32. "Alla" fabriksbanhjul är byggda så.

Spontanfrågor

Posted: 29 Jun 2016 08:59
by SåsenFrÅsen
Topp då tar jag och hämtar inspiration från ett trevligt fabrikshjul

Tack!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spontanfrågor

Posted: 02 Jul 2016 12:41
by Vederbörande
Någon som har lust att kommentera denna ram? Är den prisvärd? Kan det bli något problem med den italienska standarden vid inköp av delar mm?

http://www.ebay.com/itm/Tomi-Mod-Super- ... SwGIRXbCCe

Re: Spontanfrågor

Posted: 06 Jul 2016 18:21
by A2825
Fick nyligen en cykel stulen.

Nu har jag fått besked från mitt försäkringsbolag att de vill att jag styrkar värdet med kvitto, (som jag tyvärr inte har), på ett antal delar.
Bl.a. ett par Campa Pista pedaler, och själva låset som tjuvarna tagit sig igenom.

Resten hade jag kvitto på. Är det kört eller?
Och för framtiden, Hur gör man?

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Jul 2016 21:32
by Freeza
I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Jul 2016 21:39
by wressus
Freeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)
Depends on what width. But I think the conti sport contact is the best cheap 28mm tire. Good puncture protection and rolls nicely. (not really a racing tire, but good for the city)

158kr at rosebikes.

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Jul 2016 21:44
by Freeza
wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Jul 2016 21:51
by wressus
Freeza wrote:
wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).

Re: Spontanfrågor

Posted: 11 Jul 2016 21:55
by Freeza
wressus wrote:
Freeza wrote:
wressus wrote:
Depends on what width.

I'm riding 25's on my fixed gear. but 28 could work fine as well.

I suppose those you mention hold the ocasional skid/skip?
Yes, they are a bit heavier than a racing tire, but is a bit tougher. But for 158kr a tire they are great. The clincher gator skin is way overrated at the price you pay for them (5-600kr).

nice tip. thanks :)

Re: Spontanfrågor

Posted: 12 Jul 2016 06:08
by grangeyard
Freeza wrote:I'm thinking about swapping from riding tubular to clincher.

Any recommendations on what tyres and tubes to buy? I'm looking for something with a good quality price relation.

I currently ride on gatorskins tubular, on a fixed gear obviously :)
Continental Grand Prix GT 25-622 mm
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... /wg_id-246

Continental Schlauch Race 28 S42
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609

or
Continental Tube Race 28 Set of 5 + 2 Tyre Lever(s) for free
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/c ... wg_id-8609

Re: Spontanfrågor

Posted: 13 Jul 2016 19:05
by Nobody
Sååå..

Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?

Re: Spontanfrågor

Posted: 13 Jul 2016 19:12
by wressus
Nobody wrote:Sååå..

Lizardskin dsp greppen är för tunna och jag är för tung.
Ska jag prova något annat typ esi-chunky eller vad tror ni om att köra en dubbel styrlinda istället?
Åt vilket håll ska man linda isf?

Skönaste lindan jag testat: Cinelli cork gel

Skönaste grips: Ergon GP1

Annars oury grips, om du tycker ergon ser lite handikappad ut. :P

Re: Spontanfrågor

Posted: 13 Jul 2016 23:15
by RZ-1
Till specialized bar phat följer det med självhäftande gel-strips som kan sättas på före lindan (som iofs är skön i sig, ser ut som mocka)

Ourys dämpar kanske bättre? Går dock att kränga av de "vanliga" med tillräckligt mkt tyngd på då de är "genommjuka", tror iofs de finns som lock-on?

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Aug 2016 09:02
by ANTR
Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Aug 2016 10:04
by NKDMS
ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

Från Sheldon Brown
The best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html

Re: Spontanfrågor

Posted: 04 Aug 2016 11:27
by ANTR
NKDMS wrote:
ANTR wrote:Hajj,
har ni några smarta tips för att bestämma kedjelängd till en växelhäxa?

Från Sheldon Brown
The best technique for setting chain length is to thread the chain onto the large/large combination, without running it through the rear derailer. Mesh the two ends on to the large chainwheel so that one complete link (one inch, -- one inner and one outer half-link) overlaps. In almost all cases, this will give the optimum length.
http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html
Sheldon, varför tänkte jag inte på det? Tack iaf :)