Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Spontanfrågor

Post by CarlJohan » 02 Feb 2016 12:16

Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 02 Feb 2016 12:45

Tror Sheldon Brown har en artikel om det där. Tror att han hävdar att det funkar, i motsats till alla som hävdar att det inte funkar...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 02 Feb 2016 20:53

Måste ju funka med ss och fjäderbelastad kedjespännare...
Har man inget projekt har man inget liv :)

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Spontanfrågor

Post by CarlJohan » 02 Feb 2016 22:15

Jo det är klart, men har inget på lagret direkt hehe, tänkte mest om någon hade erfarenhet av att kedjan hoppade väldigt mycket eller så.
Såg även efter lite googling att det kunde funka med en så kallad ghostring, såg rätt coolt ut.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Spontanfrågor

Post by matsa » 02 Feb 2016 22:41

Randeas wrote:Får inte dessa dojjor att klicka in i ett par campa chorus pedaler, passar de ens eller måste jag byta klossar? den lilla metall bygeln verkar vara lite ivägen och klossarna verkar lite stora:
Det där ser ut som Look klossar. Och de passar Look Keo pedaler. Köp nya klossar.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 03 Feb 2016 12:56

Nu skriver jag, igen! Nu är det dock roligare saker på gång 8) Den är beställd:

Image

Jag planerar att bygga upp den helt själv, eftersom det är första gången skulle jag uppskatta om någon kunde hojta till om något är glömt, se listan nedan. Styrlager och sadelklämma följer ju med. Framförallt är jag helt grön vad gäller installation av vevlager och framgaffel/styrlager, det är tur att Youtube finns...

Hjulpar
Däck
Bakdrev
Låsring
Sadelstolpe (kolfiber)
Sadel
Kedja
Vevparti (Miche Primato Advanced)
Vevlager (Miche Primato Track)
Pedaler
Styrstam
Styre

Verktyg:

Park Tools Vevlager- och vevarmsverktyg
Vevlagerverktyg för Campagnolo
Fiber Grip (sadelstolpe)
Monteringsfett (framgaffelrör samt styrlager)

Jag har redan 5Nm-skruvnyckel, pedalnyckel, kedjebrytare, låsringsverktyg och kedjepiska utöver "de vanliga verktygen".
Last edited by omnium on 03 Feb 2016 14:13, edited 1 time in total.

DawWwes
Posts: 251
Joined: 13 Nov 2015 00:06
Location: Örgryte, Gbg

Re: Spontanfrågor

Post by DawWwes » 03 Feb 2016 13:10

Kul!

jag hade kört på korgar o straps också!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 03 Feb 2016 14:03

Du kommer ju även behöva en nyckel för låsringen. Annars låter det som att du har allt. Var försiktig bara när du drar i vevlagret. Du ska kunna skruva i flera varv innan du tar fram verktygen.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 03 Feb 2016 14:15

Det blir landsvägspedaler, jag planerar inte att glida runt på stan i Vans med denna.

Tack, Bratt, jag har så klart de verktygen sen gammalt... Ska tänka på det där med vevlagret.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by RZ-1 » 03 Feb 2016 14:21

Jag är ingen mekaniker men använder fett överallt där metall monteras mot metall. Alla gängor osv.

Är det kanttrådshjul saknas fälgband och slang i listan.
Och någon form av grips/linda till styret.

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 03 Feb 2016 14:31

Fälgband följer med! Jag nämnde inte allt i inköpslistan men slang och styrlinda är givetvis med. Fett är bra har jag hört :)

Knurra
Posts: 19
Joined: 31 Jul 2015 18:28
Location: Umeå

Re: Spontanfrågor

Post by Knurra » 03 Feb 2016 16:03

CarlJohan wrote:Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?
Körde hela förra säsongen på biopace utan problem. Nu kör jag förvisso vare sig särskilt aggressivt eller extremt långt, utan dagspendling till och från jobb. Det har dock gått problemfritt, låter kanske lite extra, men inte så noga på ett fulbygge. Se bara till att kedjan är som mest spänd när klingan är i störst läge.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 04 Feb 2016 19:31

CarlJohan wrote:Hur funkar biopaceklingor med ss/fixed? jag förvirrar mig själv känner jag då jag försöker klura ut det, men kedjan kommer väl inte vara tillräckligt spänd hela tiden? någon som har erfarenhet av att köra biopace, hoppar kedjan mycket?
Körde en halv säsong SS på biopace. Det var innan jag fattade att de var ovala. De är gjorda på så sätt att de inte diffar så värst mycket ändå..

sheldon brun körde fixed med det så det borde du också göra
http://www.sheldonbrown.com/biopace.html

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 04 Feb 2016 20:05

Knurra wrote:Se bara till att kedjan är som mest spänd när klingan är i störst läge.
Svårt att undvika tänker jag. :) men vi hajar vad du menar.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

filipberggren
Posts: 89
Joined: 13 Oct 2013 10:05
Location: Malmø

Re: Spontanfrågor

Post by filipberggren » 04 Feb 2016 23:31

Skulle ett Dura Ace 7700 vevparti funka på en gammal crescent fashion line 307, gammal gubbracer? Vevlagret ser nog ut som nedanstående lånad bild.

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 04 Feb 2016 23:50

Nej fungerar inte tyvärr, fel vevlagerhus

Det är bara såna vevalager som bilden visar som fungerar har jag för mig, men de går bra att serva!

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Randeas » 04 Feb 2016 23:59

matsa wrote: Det där ser ut som Look klossar. Och de passar Look Keo pedaler. Köp nya klossar.
Allright, tack för hjälpen. Efter lite googling så verkar det vara campagnolo pro-fitklossar jag ska ha, kan det stämma?

(http://www.wiggle.com/campagnolo-profit-pedal-cleats/)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 05 Feb 2016 01:04

filipberggren wrote:Skulle ett Dura Ace 7700 vevparti funka på en gammal crescent fashion line 307, gammal gubbracer?
Snacka om att sminka en gris...

filipberggren
Posts: 89
Joined: 13 Oct 2013 10:05
Location: Malmø

Re: Spontanfrågor

Post by filipberggren » 05 Feb 2016 11:16

ravelax wrote:Snacka om att sminka en gris...
Vad är problemet med det? Om jag har delen liggandes och det skulle funka, why not?

Tack för svar Mr. Brown.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 05 Feb 2016 16:47

Vem har sagt något om fel? :)

Jag menar bara att det skulle se rätt knasigt ut med en sån vev på en sån cykel. Det är liksom inte en cykel som vinner särskilt mycket på att få en Dura-Ace-vev, varken prestandamässigt eller estetiskt (men visst, det senare är ju en smaksak). Om du helt enkelt behöver ett nytt vevparti finns det lämpligare lösningar (t.ex. en billig fyrkantsvev som funkar med axellängden du har där, det bör du kunna hitta i en vanlig cykelaffär), och om du vill ägna dig åt landsvägscykling är det bättre att hitta en landsvägscykel (vilket Crescent 307 inte är, oavsett vevparti).

Om du nu har veven och vill använda den på cykeln borde det gå att lösa, men det kostar nog mer än det smakar. Vevlagret på Crescenten är ett fauber-vevlager och Dura-Ace 7700 är en vev för octalink-standarden. Du behöver alltså en adapter för att kunna montera ett vanligt gängat vevlager i ramen, samt ett passande octalink-vevlager. Oavsett vad du vill göra blir det ju lite att gå över ån efter vatten, vilket inte är fel, men ganska onödigt. :)

Post Reply