Spontanfrågor
Re: Spontanfrågor
Va??
vad går du på ikväll?
vad går du på ikväll?
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Spontanfrågor
Två koppar kaffe är nog det starkaste jag fått i mig idag? Hur menar du?Q&D wrote:Va??
vad går du på ikväll?
Tack russ, det ska jag.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Spontanfrågor
Det var nog mitt gröna te på kvällskvisten som fick mig att läsa något helt annat.Jonatan F wrote: Två koppar kaffe är nog det starkaste jag fått i mig idag? Hur menar du?
En gammal cykelslang verkar som en bra ide´. Bekvämt att det går att vika ihiop den lätt och att man kan kränga fast den på kranen så den sitter fast.
Den korta stund som vattnet är i kontakt med gummit kan jag inte tänka mig skulle kunna påverka vattnet ens om det finns någon substans som inte är så hälsosam.
Re: Spontanfrågor
sök på ¨water thief adapter¨ som kan ge dig lite uppslag hur att gå tillväga.Jonatan F wrote:Två koppar kaffe är nog det starkaste jag fått i mig idag? Hur menar du?Q&D wrote:Va??
vad går du på ikväll?
Tack russ, det ska jag.
Мясо это убийство
Re: Spontanfrågor
Varför försöker inte alla och maska bakom andra under tävlingar, varför cyklar någon längs fram i klungan under en cykeltävling där det är jobbigast?
Re: Spontanfrågor
Well, någon måste ju cykla längst fram...
Eftersom cykel i mångt och mycket är en lagsport så handlar det givetvis om taktik. Har ditt lag ingen bra spurtare kanske laget vill ligga längst fram och hålla ett högt tempo för att försöka hänga av starka spurtare och istället gynna sin toppåkare. Har ditt lag istället en grym spurtare kanske man istället vill ligga längst fram och kontrollera farten i klungan. Det är sällan du ser lagens toppåkare ligga och dra under ett lopp. Sedan vill man ju ligga med hyfsat långt fram för att kontrollera och hänga med i eventuella utbrytningar.
Eftersom cykel i mångt och mycket är en lagsport så handlar det givetvis om taktik. Har ditt lag ingen bra spurtare kanske laget vill ligga längst fram och hålla ett högt tempo för att försöka hänga av starka spurtare och istället gynna sin toppåkare. Har ditt lag istället en grym spurtare kanske man istället vill ligga längst fram och kontrollera farten i klungan. Det är sällan du ser lagens toppåkare ligga och dra under ett lopp. Sedan vill man ju ligga med hyfsat långt fram för att kontrollera och hänga med i eventuella utbrytningar.
The concept of time has been revised and improved...
Re: Spontanfrågor
Den sidan av cykling har jag aldrig varit i kontakt med. Men det förklarar ju förstås skillnaden jämfört om alla tävlar mot alla.Eskiboi wrote:.. i mångt och mycket är en lagsport ...
Re: Spontanfrågor
Om man cyklar i 35km/h med racer på slät asfalt, hur fort går det på en mtb på slät torr grusväg (som bilar går på) om man tar i lika mycket?
Re: Spontanfrågor
Kanske något svårjämförbart med de uppgifterna. Låt säga istället att man kör på samma underlag.
Dvs, vilken hastighet får man på en mtb(med ex raceking-däck) på asfalt om man tar i lika mycket som när man kör i 35km/h på samma sträcka med en racer?
Det är alltså ingen exakt vetenskap det handlar om utan mer en indikation hur mycket mer motstånd det är på en mtb.
En gissning med 4 decimaler är fullt tillräcklig för mig
Dvs, vilken hastighet får man på en mtb(med ex raceking-däck) på asfalt om man tar i lika mycket som när man kör i 35km/h på samma sträcka med en racer?
Det är alltså ingen exakt vetenskap det handlar om utan mer en indikation hur mycket mer motstånd det är på en mtb.
En gissning med 4 decimaler är fullt tillräcklig för mig
Re: Spontanfrågor
ett mtb-däck rullar ungefär dubbelt så trögt som ett racerdäck enligt internet. effekten som går åt för att övervinna rullmotståndet på en racer är ca 30 watt, således förlorar du 30 watt på att köra mtb. om du ligger 35 kör du kanske 200W så då blir det cirkus 35*170/200=30km/h.
källa: http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html
EDIT: sen väger ju mtb:n mer vilket betyder mycket uppför, och har större luftmotstånd vilket betyder mycket mer än rullmotståndet ju fortare du kör. vid ca 30 har jag lärt mig att luftmotståndet blir den största faktorn.
källa: http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html
EDIT: sen väger ju mtb:n mer vilket betyder mycket uppför, och har större luftmotstånd vilket betyder mycket mer än rullmotståndet ju fortare du kör. vid ca 30 har jag lärt mig att luftmotståndet blir den största faktorn.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Spontanfrågor
Tänker att watten inte blir riktigt rättvisande heller eftersom du sitter ineffektivare på en mtb. Tänker att om du har en 29" mtb med slics kanske skillnaden blir ganska låg i motstånd (lite luft förvisso från den mer upprätta kroppen) ramen vet jag inte hur stor skillnad den är men mina racerar brukar inte vara så aero heller.... Däremot tror jag den upprätta ställningen gör det svårare att utveckla samma mängd watt. Det är iaf min upplevelse. Lite som att plattformspedaler nog skulle göra det svårare att utveckla samma mängd watt.
Edit: vände rätt en av mina älskade parenteser
Edit: vände rätt en av mina älskade parenteser
Last edited by Jonatan F on 16 Jan 2015 22:16, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Spontanfrågor
Där kom du med mycket godis.abacaxi wrote:ett mtb-däck rullar ungefär dubbelt så trögt som ett racerdäck enligt internet. effekten som går åt för att övervinna rullmotståndet på en racer är ca 30 watt, således förlorar du 30 watt på att köra mtb. om du ligger 35 kör du kanske 200W så då blir det cirkus 35*170/200=30km/h.
källa: http://www.terrymorse.com/bike/rolres.html
EDIT: sen väger ju mtb:n mer vilket betyder mycket uppför, och har större luftmotstånd vilket betyder mycket mer än rullmotståndet ju fortare du kör. vid ca 30 har jag lärt mig att luftmotståndet blir den största faktorn.
Du sitter möjligtvis inte på info typ tabeller och analyser rörande luftmotstånd och cykling?
Skulle vara intressant att få en känsla för hur mycket modifieringar på cyklar och sittställning inverkar på farten.
Re: Spontanfrågor
Sänkning med 5 km/t verkar rimligt när man räknar på resultat på VR och CV.
Är det någon som kankse har testat och har en känsla att det borde vara mer eller mindre?
Är det någon som kankse har testat och har en känsla att det borde vara mer eller mindre?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Spontanfrågor
Någon som vet hur man kan översätta högskoleprovsresultat till tid på mälaren runt?
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Spontanfrågor
Högskolepoängen är omvänt proportionell till behovet av att räkna ut hur fort man kan cykla.olebole wrote:Någon som vet hur man kan översätta högskoleprovsresultat till tid på mälaren runt?
Re: Spontanfrågor
Så jäkla trött på plugg - hittar på tio tusen projekt.
Detta med att svetsa gamla vattenrörscyklar? Har svetsat i toppröret (med först uselt sedan acceptabelt resultat, mycket filande men en lär sig). Nu vill jag svetsa på v-brake-mounts (med hjälp från en mer skillad bekant) och funderar på gaffeln. Är inte risken att lödningen försvagas av hettan? Eller är den för kortvarig och stålets ledningsförmåga för dålig? Googlade också fram att stålet kan försvagas av hettan men... well... om det vore ett problem borde mina gamla svetsningar göra att jag inte sitter här typ.
Detta med att svetsa gamla vattenrörscyklar? Har svetsat i toppröret (med först uselt sedan acceptabelt resultat, mycket filande men en lär sig). Nu vill jag svetsa på v-brake-mounts (med hjälp från en mer skillad bekant) och funderar på gaffeln. Är inte risken att lödningen försvagas av hettan? Eller är den för kortvarig och stålets ledningsförmåga för dålig? Googlade också fram att stålet kan försvagas av hettan men... well... om det vore ett problem borde mina gamla svetsningar göra att jag inte sitter här typ.
Har man inget projekt har man inget liv