Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Lofberg » 15 Nov 2017 22:32

Med vintern kommer tår bedövade av kyla. Så jag gick på ett tips och la två lager aluminiumfolie under sulorna i mina cykelskor, för att isolera och täppa till ventilationshålen undertill. Jag har inte cyklat med dem än, någon som testat?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 16 Nov 2017 13:40

Nej, men aluminium leder ju värme bra så det låter ologiskt. Bättre med nån filtsula?

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Spontanfrågor

Post by blixtensixten » 16 Nov 2017 14:14

aluminium används i byggen för att reflektera strålningsvärme men ytterligare lager med låg värmeledningsförmåga, tex ull eller cellplast behövs för att hindra ledning.

filtsulor som säljs brukar ha aluminiumlager och är bra kombinationer
K : dura ace 7600 49t svart

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 20 Nov 2017 03:55

Köpte precis en aluminiumram med tillhörande gaffel i kolfiber i ganska risigt skick och hörde av en kompis att de båda materialen kan falla ihop om det så bara är en liten småskada.

Jag bryr mig inte så mycket egentligen, fick det väldigt billigt, men undrar om jag kan göra någon enklare kontroll för o ta reda på om ffa ramen är paj på något vis. Gaffeln har en buckla lika bred som ett pekfinger så den kanske bara är att kasta med en gång (?) men gällande ramen; fungerar aluminium som kolfiber att om det så bara är en liten spricka så är det bäst att slänga eller ska det till större bucklor? Jag ser varken eller på ramen men lacken är mer eller mindre helt bortskrapad så sina ställen så det är svårt att urskilja om det finns några sprickor.

Hoppas någon fattar vad jag menar :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 20 Nov 2017 09:54

Njaäe, aluminium håller väl? Se på alla mountainbikes som misshandlats genom åren. Går nåt av så sker det ändå ganska "mjukt". Gå över ramen och tryck & bänd lite försiktigt i bakgaffeln, ser eller hör du inget konstigt så hade jag kört på. En kross-skada på kolfibergaffel låter däremot inte så bra. Har du nån bild?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Spontanfrågor

Post by abacaxi » 20 Nov 2017 10:24

Alu håller och tål repor och bucklor men *sprucken* alu gör det inte. Svetsa eller släng.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 21 Nov 2017 15:41

Har en quillstam som inte vill loss på min nya vinter-beater. Tänkte ge mig på att slå den nedåt med gummiklubba för att lossa den. Är det bara å köra på eller borde man testa något annat mindre våldsamt?
Läste om vända uppåned å köra ammoniak när jag googlade, men tänker att det är ett steg två?

blixtensixten
Posts: 121
Joined: 09 Feb 2011 01:01
Location: Hägersten

Re: Spontanfrågor

Post by blixtensixten » 21 Nov 2017 16:30

coca cola är en potent rostlösare har jag läst. vet inte om något annat kan ta skada.

om du ska slå ska du väl undvika att slå neråt då den kilar fast sig ännu mer då väl?
K : dura ace 7600 49t svart

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 21 Nov 2017 18:28

Skruva upp bulten en bit och smäll till den, när kilen släppt nere i gaffeln brukar man kunna juckla loss stammen.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Spontanfrågor

Post by Ogge » 21 Nov 2017 20:54

russ_meyer wrote:Skruva upp bulten en bit och smäll till den, när kilen släppt nere i gaffeln brukar man kunna juckla loss stammen.
Fick för mig att jag kollat att kilen/bulten var lös men det var den inte, skruven tog sig uppåt. Ett par slag på bulten å voilà!
Tack Russ!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 21 Nov 2017 21:35

abacaxi wrote:Alu håller och tål repor och bucklor men *sprucken* alu gör det inte. Svetsa eller släng.
russ_meyer wrote:Njaäe, aluminium håller väl? Se på alla mountainbikes som misshandlats genom åren. Går nåt av så sker det ändå ganska "mjukt". Gå över ramen och tryck & bänd lite försiktigt i bakgaffeln, ser eller hör du inget konstigt så hade jag kört på. En kross-skada på kolfibergaffel låter däremot inte så bra. Har du nån bild?
Stort tack för svar boys. Ska försöka ordna fram en bild till helgen.

Ramen verkar det inte vara några som helst problem med men jag tror jag håller utkik efter en ny gaffel tillsvidare. Har ju ändå till typ mars på mig att bli färdig :cry:

User avatar
Lofberg
Posts: 661
Joined: 09 Aug 2011 09:33
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Lofberg » 21 Nov 2017 22:05

Lofberg wrote:Med vintern kommer tår bedövade av kyla. Så jag gick på ett tips och la två lager aluminiumfolie under sulorna i mina cykelskor, för att isolera och täppa till ventilationshålen undertill. Jag har inte cyklat med dem än, någon som testat?
Testade skorna med folie i på en femmilsrunda i några minusgrader idag. Blev precis lika dödskall om tårna som vanligt.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 22 Nov 2017 00:09

Lofberg wrote:
Lofberg wrote:Med vintern kommer tår bedövade av kyla. Så jag gick på ett tips och la två lager aluminiumfolie under sulorna i mina cykelskor, för att isolera och täppa till ventilationshålen undertill. Jag har inte cyklat med dem än, någon som testat?
Testade skorna med folie i på en femmilsrunda i några minusgrader idag. Blev precis lika dödskall om tårna som vanligt.
Jag har hört att man skall packa in typ hela foten. Eller, under och sen över tårna upp till vristen.. men jag har också hört att fötter skall värmas med lager över skon.
Kontentan är att jag hör jävligt mycket.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 22 Nov 2017 00:14

Sickan wrote: Stort tack för svar boys.
Vardagssexism, najs..

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 22 Nov 2017 07:04

Jag kör med sådana där överdrag för dem utan vinterskor fast PÅ vinterskorna. Gör stor skillnad. :)

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 12 Dec 2017 13:58

Jag har ett spännande problem med en av mina ramar där det verkar som att sadelröret är för tight en bit ner på ramen. Jag får ner stolpen en bit (kanske 15 cm) men sen tar det mer eller mindre stopp. Jag har försökt kika ner i röret med en lampa och kan inte se att det är nåt som ska ta emot och röret är inte buckligt eller så. Jag hade fett på stolpen när jag försökte. Tar tacksamt emot tips på hur ni hade löst detta på enklast, billigast vis.

EDIT: En (långsökt) teori jag har: Eftersom att vevlagret är iskruvat så tänker jag att luften i sadelröret inte har någonstans att ta vägen när jag pressar ner stolpen, vilket i sin tur gör att den fastnar. Kan det vara så enkelt att bara lossa lite på lagret och prova igen?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 12 Dec 2017 18:47

Känns ytterst tveksamt att det skulle ha med luften att göra. Diagonalröret och kedjestagen är ju öppna inåt vevlagerhuset och luften lär kunna smita ut den vägen (styrlagret i andra änden av diagonalröret är knappast lufttätt, sen har du ju dessutom oftast små ventilationshål nära ändarna på kedjestagen)

Den enkla lösningen är att kapa stolpen i nederkant så att du kan få den tillräckligt långt ner utan att den tar i nånting. Om stolpen inte är någon gammal raritet hade jag inte tvekat att kapa. Annars kan det vara en idé att försöka göra rent sadelröret noga med hjälp av typ flaskborste och ngt rostlösande.

olof.s
Posts: 20
Joined: 25 Feb 2015 23:34

Re: Spontanfrågor

Post by olof.s » 12 Dec 2017 19:16

Tror det kan vara så att sadelröret bara är brotschat ungefär så långt (15cm)?

Har själv en ram där stolpen fastnat, dels har den nog ärgat fast men från början tror jag det var just det att en stolpe med rätt diameter trycktes ner så långt att den antingen gick längre ner än brotschningen, eller bara att väggarna började bli tjockare (visst är sadelrör single-butted?).

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 13 Dec 2017 12:26

Stolpen är en billig Ritchey så det är inga problem att kapa den. Jag får testa det helt enkelt. Har dock ingen bågfil hemma så jag sätter mitt hopp till en röravskärare modell billig från Classe :lol:

Tack för svar!

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 13 Dec 2017 15:49

Asså, kapa den. 15 cm ner i sadelstolpsröret känns ju som att flaskhållarbulten till och med är den som kanske tar i. Behövs ju inte många cm stolpe för att den ska sitta ordentligt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply