Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 25 Aug 2017 10:07

Ogge wrote:Jag köpte ett bullhorn från Kina till min förra tempohoj. Funkade prima på den cykeln, sen när jag sålde den behöll jag styret och skulle sätta det på nån fixie medan jag väntade in min nya tempocykel.
Körde på med en momentnyckel som gick upp till 5Nm, styret skulle sättas fast med 8Nm om man körde styrstam med fyra skruvar (och 6Nm på de med 2). Eller om det var tvärtom? Hursom så var min momentnyckel lägre än nån av rekommendationerna.
Innan jag ens kommit särskilt långt i mitt skruvande så knakade det till och jag fick en liiiiten spricka. Så det styret var förbrukat, mailade som fan med lirarn på ebay för att få ett nytt eller kompensation men tröttnade tillslut då de skulle ha mer å mer bilder av samma skit, och även tyckte att jag skulle köra med det tills det blev en större spricka som syndes bättre på bild...
Men många klarar sig ju bra, men man ska nog fundera lite innan man kör på!
Tack för input!

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by SåsenFrÅsen » 25 Aug 2017 20:31

grangeyard wrote:
SåsenFrÅsen wrote:Ngn som har tips på budget-klinga för 1x? J&L, är det ngt bra?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
5-arm, 110
Bike24.de
B.O.R Germany 1x11 Road Kettenblatt - 5-Arm - 110mm
Artikel: ORB309881

4-arm, 110
Bike24.de
B.O.R Germany 1x11 Road Kettenblatt - 4-Arm - 110mm
Artikel: ORB309878

iaf hälften så dyr som t.ex. Wolf Tooth
Tack (och övriga ovan)! Nu trillade jag dit på en direct mount vev från sram och då blev det Wolftooth. Ganska dyrt men man får ju ändå ett tufft namn och gratis frakt...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 28 Aug 2017 07:59

Du kanske får mer input snart Rilleh, beställde just det här.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 28 Aug 2017 09:38

Ogge wrote:Du kanske får mer input snart Rilleh, beställde just det här.
Intressant! Återkoppla gärna.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 28 Aug 2017 11:22

Valde å beställa från ett brittiskt företag den här gången. Hoppas på att det är lite smidigare om det skulle hända något. Och förstås att de gjort liiite grundkoll på stället de köper dem från :)

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by MatKar » 29 Aug 2017 12:58

rilleh wrote:
Ogge wrote:Du kanske får mer input snart Rilleh, beställde just det här.
Intressant! Återkoppla gärna.
Beställde detta nyss.. Återkommer med feedback.

http://www.ebay.com/itm/TOSEEK-Carbon-f ... LggBVJCySA

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 29 Aug 2017 14:06

Hur vet man om ens vevlager är slut?
Har jagat ett knakande ljud på min Dolan PC ett jävla tag nu, trodde först det var framhjulets ekrar som gav ifrån sig ljudet men så var inte fallet..
Har sen dess tagit bort gaffeln och smörjt ALLT, detsamma runt veven/vevlager/trampor samt testat att byta både fram och bakhjul.
Ljudet kommer bara när jag lägger mer vikt på vevpartiet t.ex. när jag ställer mig upp. Det kommer både när jag lägger tryck på vänster och höger sida. Det enda som känns rimligt nu är lagret, eller kan man få ett knakande ifrån kedjan på något sätt? Tror jag köpte ett rätt billigt vevlager men det borde väl inte vara slut redan tänker jag.
Inget har gått särskilt långt, byggde ihop cykeln i höstas och har mest kört runt i stan.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 29 Aug 2017 14:22

antingen har du redan prövat det, men om inte, kolla även att klingbultarna är ordentligt åtdragna. tycker fan alltid de knakar..

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 29 Aug 2017 14:48

h.wallin wrote:antingen har du redan prövat det, men om inte, kolla även att klingbultarna är ordentligt åtdragna. tycker fan alltid de knakar..
Ah glömde skriva att jag varit framme å känt på dem och de verkar sitta bra. Men kanske får börja om från början och då även ge dem en omgång till! Tack! :)

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by even » 29 Aug 2017 15:42

Sadelstolpen? (Kan låta även vid stående eftersom röret stolpen sitter i rör på sig av krafterna)
Singlespeed frihjulsdrev? (Shimanos och Dictas har en tendens att låta efter ett tag utan underhåll)
Kedjan kan ge ifrån sig höga smällar om framdrevet är slitet, men det kommer inte vara synkat med tramptagen. Knak från kedja får man väl mest bara om den är för hårt spänd.
Last edited by even on 29 Aug 2017 15:45, edited 2 times in total.

User avatar
Sugar
Posts: 310
Joined: 12 Apr 2013 21:22

Spontanfrågor

Post by Sugar » 29 Aug 2017 15:44

Ogge wrote:Hur vet man om ens vevlager är slut?
Har jagat ett knakande ljud på min Dolan PC ett jävla tag nu, trodde först det var framhjulets ekrar som gav ifrån sig ljudet men så var inte fallet..
Har sen dess tagit bort gaffeln och smörjt ALLT, detsamma runt veven/vevlager/trampor samt testat att byta både fram och bakhjul.
Ljudet kommer bara när jag lägger mer vikt på vevpartiet t.ex. när jag ställer mig upp. Det kommer både när jag lägger tryck på vänster och höger sida. Det enda som känns rimligt nu är lagret, eller kan man få ett knakande ifrån kedjan på något sätt? Tror jag köpte ett rätt billigt vevlager men det borde väl inte vara slut redan tänker jag.
Inget har gått särskilt långt, byggde ihop cykeln i höstas och har mest kört runt i stan.
Hade samma problem
Prova smörja sadelstolpe ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 29 Aug 2017 16:47

Får testa sadelstolpen, låter ju dock inte när man sitter ner men kan ju som sagt ovan kanske vara pga kraften i krängandet av ramen när man står.
Inget SS-drev, inget slitet och inte smällar så borde inte vara det. Och har experimenterat med spänningen av kedjan.

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 29 Aug 2017 18:44

Någon som vet vart jag kan köpa ett smalt riserstyre i butik i Sthlm? Gärna prick 38 cm men +/- någon cm går bra.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 29 Aug 2017 21:11

Köp ett Biltema o såga av!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 29 Aug 2017 21:44

Eller skär med biltemas skärare (allt den duger till faktiskt)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 30 Aug 2017 09:24

Vet inte riktigt om det här klassas som en spontanfråga men jag kör på ändå. Någon får gärna flytta inlägget om det skulle vara så. En vän till mig susar omkring på någon billig damcykel och nu vill hon uppgradera till sin första riktiga racer. Budget är runt 10-15 tusen. Vad hade ni köpt? Hon kan inget om cyklar men älskar att träna överlag.

Inser att det är en rätt bred fråga med många svar men jag är ändå nyfiken på hur ni resonerar.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Post by SåsenFrÅsen » 30 Aug 2017 09:45

Jag hade köpt begagnat med hyfsad komfortgeo och lätta hjul för att inte döda körglädjen när man nu gör dwt relativt stora steget från dam- till landsvägscykel.
Jag tycker nog att LFGSS har mest bang for buck, men då måste man ju se till att hitta en säljare som vill skeppa till Sverige.
Alternativ är såklart Happy.

Vilken storlek letar hon efter (om man skulle se ngt passande)?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 30 Aug 2017 09:59

Tack för svar!

Jag kollar igenom Blocket just nu, ska glo igenom Happy också. Om man nu mot förmodan ska köpa nytt så verkar Giant Defy 1 Disc som ett bra alternativ. Shimano 105 runt om och diskbromsar. Den är dock i dyraste laget...

Hon är 170 cm, så typ storlek 52?

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 30 Aug 2017 13:29

rilleh wrote:Tack för svar!

Jag kollar igenom Blocket just nu, ska glo igenom Happy också. Om man nu mot förmodan ska köpa nytt så verkar Giant Defy 1 Disc som ett bra alternativ. Shimano 105 runt om och diskbromsar. Den är dock i dyraste laget...

Hon är 170 cm, så typ storlek 52?
Cykolteket har rea, kolla gravelbikes.. sequoian kostar 15900kr

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 03 Sep 2017 13:46

I backen precis innan Hilton (Slussen) hoppade kedjan idag. Det var precis i en ganska skarp sväng och det kändes först som om framdäcket förlorade greppet och jag var helt säker på att falla åt sidan. Nån sekund efter kom samma känsla igen trots att jag hade rätat upp cykeln men då rasslade det till och jag satt där och trampade luft. Ganska obehagligt men det gick bra.

Kom hem nu och skruvade av bultarna vid navet, tog av kedjan men kunde inte rubba hjulet. Jag fick inte till någon hårdare spänning. Är det bara att skruva av igen och ta i mer eller riskerar jag att pajja något? Kan ju förstås vara så att det har rostat fast.

Mvh

Post Reply