Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Spontanfrågor

Post by matsa » 17 Jun 2017 22:04

^Adaptern som du har köpt funkar alldeles utmärkt till ett disc hjul. Men du behöver en hand att hålla den mot ventilen när du pumpar.

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 18 Jun 2017 11:40

Jag har en cykel där styrstammen och styret sitter ihop. Detta sitter i sin tur ihop med stolpen som går ner i ramen. Har jag fattat det rätt så kallas det för quillstam. Jag kan alltså inte skruva loss enbart styret. Om jag däremot nu vill byta styre, kräver det att jag hittar en liknande anordning i perfekt storlek eller finns det någon skönare lösning?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 18 Jun 2017 13:36

Sickan wrote:Jag har en cykel där styrstammen och styret sitter ihop. Detta sitter i sin tur ihop med stolpen som går ner i ramen. Har jag fattat det rätt så kallas det för quillstam. Jag kan alltså inte skruva loss enbart styret. Om jag däremot nu vill byta styre, kräver det att jag hittar en liknande anordning i perfekt storlek eller finns det någon skönare lösning?
Sitter i gaffelröret. Köp en quillstam och ett styre som passar klämman så är du hemma. Om du vill byta styre så ser jag inte hur det finns en annan lösning om styret är svetsat i stammen.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 18 Jun 2017 15:55

Det kluriga med discadaptern, har en likadan själv, är att den ju ska ersätta det vanliga munstycket på slangen, och det är alltså ingen "adapter" per se. Jag köpte en pumpförlängningsslang för en tia, klippte av och monterade så nu har jag en regelrätt adapter.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re:

Post by hägern » 18 Jun 2017 18:33

abacaxi wrote:Det kluriga med discadaptern, har en likadan själv, är att den ju ska ersätta det vanliga munstycket på slangen, och det är alltså ingen "adapter" per se. Jag köpte en pumpförlängningsslang för en tia, klippte av och monterade så nu har jag en regelrätt adapter.
Tack för svar. Men någon insats måste man väl köpa till?
Se nedan,

https://flic.kr/p/VHxpyc
https://flic.kr/p/VRuN5h

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Spontanfrågor

Post by matsa » 18 Jun 2017 20:24

^Min ser ut så här:

Image

...och är också köpt på cykelcity. Det ser ut som det fattas en packning i din?

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re: Spontanfrågor

Post by hägern » 18 Jun 2017 20:28

Tack. Packning var ordet. Jag missade att man skulle köpa till det. Jag får höra med dem om vilken det ska vara.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Spontanfrågor

Post by matsa » 18 Jun 2017 20:31

Annars låter Abacaxis lösning bäst. För även om min "adapter" funkar så är det rätt bökigt att pumpa med den. Brukar behöva hjälp av nån som håller i...

Sickan
Posts: 99
Joined: 11 Jun 2017 13:39

Re: Spontanfrågor

Post by Sickan » 19 Jun 2017 00:26

grangeyard wrote:
Sickan wrote:Jag har en cykel där styrstammen och styret sitter ihop. Detta sitter i sin tur ihop med stolpen som går ner i ramen. Har jag fattat det rätt så kallas det för quillstam. Jag kan alltså inte skruva loss enbart styret. Om jag däremot nu vill byta styre, kräver det att jag hittar en liknande anordning i perfekt storlek eller finns det någon skönare lösning?
Sitter i gaffelröret. Köp en quillstam och ett styre som passar klämman så är du hemma. Om du vill byta styre så ser jag inte hur det finns en annan lösning om styret är svetsat i stammen.

Image
Tack så mycket. Bara att börja leta då!

hägern
Posts: 96
Joined: 05 Nov 2012 21:57

Re: Spontanfrågor

Post by hägern » 19 Jun 2017 12:18

matsa wrote:Annars låter Abacaxis lösning bäst. För även om min "adapter" funkar så är det rätt bökigt att pumpa med den. Brukar behöva hjälp av nån som håller i...
De skickar en ny adapter så får jag testa. Tröttnar jag på den får jag väl testa Abacaxis lösning. Tack för era svar.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 20 Jun 2017 08:36

Märkte igår att jag skiddat sönder bakdäcket så nu är det dags för byte. Tro det eller ej så hittade jag ett Gatorskin liggandes i cykelgaraget på jobbet i rätt storlek och allt. Skicket är inte det bästa, det är hyfsat mörbultat och snett på sina ställen. Jag tror inte att det är några problem att kränga på det, frågan är bara om det är funktionellt och säkert att cykla på. Vad tror ni?

Bilder.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by SåsenFrÅsen » 20 Jun 2017 12:52

rilleh wrote:Märkte igår att jag skiddat sönder bakdäcket så nu är det dags för byte. Tro det eller ej så hittade jag ett Gatorskin liggandes i cykelgaraget på jobbet i rätt storlek och allt. Skicket är inte det bästa, det är hyfsat mörbultat och snett på sina ställen. Jag tror inte att det är några problem att kränga på det, frågan är bara om det är funktionellt och säkert att cykla på. Vad tror ni?

Bilder.
Det där ser väl ganska bra ut. Skulle kolla hur det ser ut med luft i och om det finns några skär i det

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 20 Jun 2017 15:01

rilleh wrote:Märkte igår att jag skiddat sönder bakdäcket så nu är det dags för byte. Tro det eller ej så hittade jag ett Gatorskin liggandes i cykelgaraget på jobbet i rätt storlek och allt. Skicket är inte det bästa, det är hyfsat mörbultat och snett på sina ställen. Jag tror inte att det är några problem att kränga på det, frågan är bara om det är funktionellt och säkert att cykla på. Vad tror ni?

Bilder.
Ser inte så dåligt ut härifrån - vad säger indikatorhålen?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 20 Jun 2017 15:13

det där ser ju brand spanking nytt ut, kommer sitta rakt o tight när du krängt på det. att det är snett nu ser ju på bilden mer ut som att det legat vikt.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 20 Jun 2017 15:19

Jepp, det verkar i det närmaste vara helt nytt.

Tack för svar, ska prova kränga på det ikväll och återkommer.

User avatar
rilleh
Posts: 345
Joined: 16 Nov 2016 11:56
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rilleh » 20 Jun 2017 17:08

Däcket är på utan konstigheter och det är rakt och fint. Ibland har man tur! 8)

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by fredsays » 22 Jun 2017 17:36

grangeyard wrote:
Ser inte så dåligt ut härifrån - vad säger indikatorhålen?
Måste vara det löjligaste jag hört att folk börjat oroa sig över indikatorhål i Continentals däck :lol:

Gatorskins kör man ju som bakdäck tills väven kommer fram. Som framdäck lär de hålla i 1000mil+. 4Seasons börjar vara rätt så slut efter typ 6-700mil då de blivit så knapriga att de börjar släppa i kurvorna och de är fulla med jack från stenar. Behöver inget indikatorhål för det.

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 22 Jun 2017 21:38

matsa wrote:Annars låter Abacaxis lösning bäst. För även om min "adapter" funkar så är det rätt bökigt att pumpa med den. Brukar behöva hjälp av nån som håller i...
Haha, jag trodde jag var ensam i hela världen med det problemet. Brukar förbanna mitt öde som lättviktare när trycket närmar sig 7 bar och man bara har en hand till pumpen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by ANTR » 23 Jun 2017 09:57

kan man stretcha ett tubdäck på en clincher-fälg?

clinchern är ju lite djupare tänker jag..

någon som har en tubfälg till övers?

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Lars Grov » 23 Jun 2017 11:52

ANTR wrote:kan man stretcha ett tubdäck på en clincher-fälg?

clinchern är ju lite djupare tänker jag..

någon som har en tubfälg till övers?
Det har jag gjort och det funkade. Lät det stå uppumpat ett dygn ca.
Lick my decals off, baby

Post Reply