Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Spontanfrågor

Post by cartaq » 08 May 2017 19:37

Råkade köpa en direktmonterad shimano 105 frambroms istället för en "vanlig" modell. går det att hitta den bakre krossen någonstans eller är det kört?

Modell br-5710f

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Spontanfrågor

Post by h.wallin » 08 May 2017 20:18

Haha touché


Skickat från min iPhone med Tapatalk

unsuspected
Posts: 142
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Spontanfrågor

Post by unsuspected » 08 May 2017 21:18

Tack för alla svar. Får suga på fixed lite :) Hur svårt kan det vara och ingen kommer ihåg en fegis eller hur var det nu ;)
Bianchi Super Pista byggs

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 08 May 2017 21:43

du kommer framför allt inte själv komma ihåg fegisen efter två timmar. kör.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by måns » 09 May 2017 08:32

Korg fram på racer med QR, är det big no-no? Eller vilka smidiga lösningar finns, speciellt om man har kort styrrör?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 09 May 2017 08:54

Om skewern är tillräckligt lång borde det väl funka, men när jag försökte var det snarare gaffeln som var problemet så satte racket på en annan cykel istället. Men det borde ju inte vara några konstigheter, funkar väl på samma sätt som om man lägger in 2 spacers?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by måns » 09 May 2017 09:22

h.wallin wrote:Om skewern är tillräckligt lång borde det väl funka, men när jag försökte var det snarare gaffeln som var problemet så satte racket på en annan cykel istället. Men det borde ju inte vara några konstigheter, funkar väl på samma sätt som om man lägger in 2 spacers?
Cool, tack för input! Kom på att jag ju bara kan sätta en gummerad slangklämma runt gaffelbenet också så behöver jag inte blanda in axeln över huvud taget. Tänkte köra nån slags wald-historia, nästa utmaning blir hur det funkar med en 49cm ram.. :)

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 09 May 2017 12:16

Hade tänkt att langa in en halflink, men enda stället som verkar ha är cykelkraft och det tar emot att betala mer för frakt än länken. Hittade dessa men frågan är om de är 1/8, fick svar på spanska som översätts till att de är gjorda i mesh?! antar att de menar att de är halvlänk, vilket ju iaf är rätt... ;)
Vad tror ni, rimligt å chans, tar ju tid å få hem å trist att behöva vara otålig å sen beställa om från cykelkraft istället.

http://www.ebay.com/itm/281810818867?ul_noapp=true

(Hola, estas son de media malla. Un saludo. = Hi, these are half mesh. A greeting.)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 09 May 2017 13:47

Nu är jag ingen hejare på det här med BMX men brukar man inte köra 1/8 där? Ingen garanti iofs, men å andra sidan kan du ju försöka googla runt lite då du ju har tillverkarens namn (KMC), borde gå att ta reda på mer exakta specs.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 09 May 2017 14:20

De finns i flera storlekar.Jag kanske bara ska sluta snåla å beställa från cykelkraft, eller kolla typ 116, de kör ju mkt bmx-grejer och om detta är en bmx-grej så bör det ju inte va omöjligt att de har hemma så man kan få det över disk direkt :D

Cleanus
Posts: 18
Joined: 06 Oct 2016 20:54
Location: Lund/Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Cleanus » 09 May 2017 18:41

Överväger på att köpa en mielec-ram. Solkryssaren Atet med Ra som emblem på huvudröret!

Inte så sjukt duktig på geometri dock, tänkte ha den som en fixed gear med plats för dubb fram och knobby cx-däck där bak för vintern. Rapp styrning men inte så galet aggresiv sittposition, samt rätt flexig så jag inte skakar ur mig benmärgen vid minsta hål i gatan som många trackramar. Smäller på ett framrack också. Frågan är om jag gjort något knasigt med geometrin här?

Image

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Spontanfrågor

Post by Coffe » 09 May 2017 19:30

Ogge wrote:De finns i flera storlekar.Jag kanske bara ska sluta snåla å beställa från cykelkraft, eller kolla typ 116, de kör ju mkt bmx-grejer och om detta är en bmx-grej så bör det ju inte va omöjligt att de har hemma så man kan få det över disk direkt :D
116/childstore ska självklart ha det över disk. 1 1/8 är standard på bmx 3/32 är race bmx.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 10 May 2017 08:58

Cleanus wrote:Överväger på att köpa en mielec-ram. Solkryssaren Atet med Ra som emblem på huvudröret!

Inte så sjukt duktig på geometri dock, tänkte ha den som en fixed gear med plats för dubb fram och knobby cx-däck där bak för vintern. Rapp styrning men inte så galet aggresiv sittposition, samt rätt flexig så jag inte skakar ur mig benmärgen vid minsta hål i gatan som många trackramar. Smäller på ett framrack också. Frågan är om jag gjort något knasigt med geometrin här?
Robert bör kunna korrigera efter önskemål.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 12 May 2017 09:38

Dividerar lite med två polare, den ena har köpt en hoj där han fick med en vev med 52T, han vill bygga en singlespeed av den till en början. (och veven är en stronglight från stenåldern som inte finns klingor att byta till).
Nu vill han hålla nere kostnaderna så det blir nog bara ett stort frihjul bak. Men teoretiskt sätt så t.ex. när man kollar http://www.surplace.fr/ffgc/ så bör det ju bli samma lika om man kör 52x22 och 42x18 (ungefär, diffar ju lite i ratio).
Meeeen nånstans är ändå känslan att den senare av utväxlingarna skulle vara skönare, är det bara magkänsla och hittepå eller finns det något om backar upp detta? Funderade lite på nån sorts hävarms-tänk men då borde man ju kör riktigt litet fram vilket ju ingen gör på sin SS/Fixie?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 12 May 2017 09:41

Ogge wrote:Dividerar lite med två polare, den ena har köpt en hoj där han fick med en vev med 52T, han vill bygga en singlespeed av den till en början. (och veven är en stronglight från stenåldern som inte finns klingor att byta till).
Nu vill han hålla nere kostnaderna så det blir nog bara ett stort frihjul bak. Men teoretiskt sätt så t.ex. när man kollar http://www.surplace.fr/ffgc/ så bör det ju bli samma lika om man kör 52x22 och 42x18 (ungefär, diffar ju lite i ratio).
Meeeen nånstans är ändå känslan att den senare av utväxlingarna skulle vara skönare, är det bara magkänsla och hittepå eller finns det något om backar upp detta? Funderade lite på nån sorts hävarms-tänk men då borde man ju kör riktigt litet fram vilket ju ingen gör på sin SS/Fixie?
Vad är det som känns konstigt? - hänger inte med riktigt. Skönare med större kuggar i allmänhet?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by MatKar » 12 May 2017 10:11

Ogge wrote:Dividerar lite med två polare, den ena har köpt en hoj där han fick med en vev med 52T, han vill bygga en singlespeed av den till en början. (och veven är en stronglight från stenåldern som inte finns klingor att byta till).
Nu vill han hålla nere kostnaderna så det blir nog bara ett stort frihjul bak. Men teoretiskt sätt så t.ex. när man kollar http://www.surplace.fr/ffgc/ så bör det ju bli samma lika om man kör 52x22 och 42x18 (ungefär, diffar ju lite i ratio).
Meeeen nånstans är ändå känslan att den senare av utväxlingarna skulle vara skönare, är det bara magkänsla och hittepå eller finns det något om backar upp detta? Funderade lite på nån sorts hävarms-tänk men då borde man ju kör riktigt litet fram vilket ju ingen gör på sin SS/Fixie?
Min erfarenhet är att det spelar väldigt liten eller ingen roll för känslan. Utväxling som utväxling liksom... Anser dock helt subjektivt att stor kaka fram är snyggare än en pjutteliten. Dock tjänar man väl några gram på det senare alternativet om man nu upplever det som viktigt på en conversion-SS..

Med 52*22 blir det ett jävla pinnande... 52*18 (2.89) eller möjligen 19 skulle jag sikta på om din polare inte bor högst upp på Alp d´Huez och pendlar till jobbet nere i dalen.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 12 May 2017 11:39

Jag röstade för 20T bak så jag är på din sida här, han vill ha något snyggt att rulla till caféet på lugnt mer än att det skall gå undan så han ville iaf testa 22T bak. :)

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 12 May 2017 11:46

Grangeyard nä alltså jag har bara fått för mig att det av någon anledning skulle bli tyngre med stort fram trots att man har samma ratio på växlarna om man har 52x22 vs t.ex. 42x18. Helt ovetenskapligt och troligen helt befängt. Men tänkte att jag kan ju fråga iaf :D

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 12 May 2017 22:17

52/18 är en skön utväxling, körde länge på den. Kanske lite i lättaste laget, men om man är ny på oväxlat är den bra att börja med. 42/18 blir alldeles vansinnigt mycket för lätt.

User avatar
Ewox
Posts: 119
Joined: 11 May 2013 17:18
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Ewox » 26 May 2017 15:18

Sladdad in på denna i slösurfandet:

https://shop.velocycles.com.au/productD ... t-2016/801

Blev sugen, men gärna något i alu och kolfiber, kanske om man kan anpassa lite som ex. färg och drivlina (singelspeed). Finns det något som inte är 100% custom? Tips? Främst tänkt som ultralight tourer för kortare äventyr.
Nihil sine labore!

Post Reply