Har en kompis som kör ett gammalt Simplex-reglage (6 vxl original tippar jag) med en 8-växlad kassett på Deore-nav och Acera-bakväxel. Har funkat fint.rallykalle wrote:Går det att köra "ramväxlar", i detta fall andra generationens c-record med 8-delad kassett? Eftersom den inte är indexerad så borde det väl inte vara något problem? 6- och 7-delat har funkat fint och är väl ingen större skillnad på avståndet från innersta till yttersta drev som borde vara det avgörande?
Spontanfrågor
Re: Spontanfrågor
Re: Spontanfrågor
Min hojj hade 7-delat (från typ slutet av 80-talet). Men det fungerade fint att smacka på en 9-delad kasett!
Re: Spontanfrågor
Ja, det funkar bra, så länge bakväxeln når (vilket inte borde bli några problem med 8-delat). Olika avstånd mellan dreven ställer främst till problem om man blandar olika indexerade system där reglagen drar olika mycket kabel (inte ett problem med friktionsreglage utan fasta lägen).
Re: Spontanfrågor
Tänkte byta från riser till drop på min cx. Borde jag gå ner i stamlängd eller kan jag behålla min nuvarande? Ska köra med bromsar och att sitta på hoods (?) är helt nytt för mig..
Onykter cyklist
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Kanske blir lagom att behålla stamlängden om du sitter relativt upprätt med risern? Hur "sportigt" vill man sitta kan man fundera över.julle wrote:Tänkte byta från riser till drop på min cx. Borde jag gå ner i stamlängd eller kan jag behålla min nuvarande? Ska köra med bromsar och att sitta på hoods (?) är helt nytt för mig..
Re: Spontanfrågor
Jag har italienskt gängat vevlager på min fixie, har inte märkt av det här med uppgängning förrän nyligen då det gängats upp av sig själv rätt mycket.
Tog och drog dit den igen ganska hårt tyckte jag. Har inte skiddat så mkt förut men börjar bli bättre på det nu och på senaste rundan så kändes det två gånger som att allt släppte när jag tryckte till. Antar att det var lagret som vevar ur då? Kan inte komma på nån annan förklaring?
Tog och drog dit den igen ganska hårt tyckte jag. Har inte skiddat så mkt förut men börjar bli bättre på det nu och på senaste rundan så kändes det två gånger som att allt släppte när jag tryckte till. Antar att det var lagret som vevar ur då? Kan inte komma på nån annan förklaring?
Re: Spontanfrågor
Har du också dragit åt drev och låsring, jävligt hårt?
Re: Spontanfrågor
Nä det har suttit sen jag köpte hjulen förra året och jag har inte varit på och pillat där, men det ser ut att sitta, tanken har slagit mig men jag tänkte att det borde vara vevlagret som är boven?
Är ändå lite sugen på att köpa lite större ram, funderar på om det kanske är rimligare att bara konvertera till en SS då brorsan ville ha en ny hoj.
Är ändå lite sugen på att köpa lite större ram, funderar på om det kanske är rimligare att bara konvertera till en SS då brorsan ville ha en ny hoj.
Alltså vill inte låta dryg, i alla fall inte så värst, men hur skulle det kunna "släppa" för att lagret gängat ur?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Spontanfrågor
Hehe bra fråga, jag kanske är ute och cyklar men det kändes som ett rimligt scenario. Tänkte med släppa att det inte tar helt stopp när jag spjärnar emot utan det känns som att något typ släpper ett hack och att jag med min kraft (eller mer vikt än kraft ;D )då dragit vevlagret en bit.
Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret..
Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret..
Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Spontanfrågor
Kan det vara slacket på kedjan som "tuggar" till om det sedan tar stopp? Om allt är stumt separat..?Ogge wrote:Hehe bra fråga, jag kanske är ute och cyklar men det kändes som ett rimligt scenario. Tänkte med släppa att det inte tar helt stopp när jag spjärnar emot utan det känns som att något typ släpper ett hack och att jag med min kraft (eller mer vikt än kraft ;D )då dragit vevlagret en bit.
Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret..
Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Spontanfrågor
Gör du så. På min fabriksfixie av sämre kvalité lossade drevet ganska snabbt efter lite tyngre tryck.Ogge wrote:Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret.. Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.
Re: Spontanfrågor
Kedjan sitter rätt tajt så jag tror inte det finns slack nog för den att hoppa/tugga. Får spara meckandet till helgen så jag hinner tvätta den innan också, insåg att den var allt annat än ren och sen börja med omniums tips om att kolla drevet. Hursom tack för alla svar!
Re: Spontanfrågor
Låter 100% som drev/låsring-släpp. Dra åt för kung och fosterland, rotafix på drevet och ordentlig haknyckel på låsringen.
Re: Spontanfrågor
Alright, hoppas på att det är det som gäller och att jag hittar min haknyckel så kanske man hinner lösa det i helgen
Går att hamra fast med lämpligt dorn också om du inte är så rädd om ringen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Tänkte precis att det här med låsring och drev måste skrivas in i "Råd Till Nybörjare" eftersom det är såpass vanligt. Men det fanns ju med
viewtopic.php?f=4&t=503
viewtopic.php?f=4&t=503
Re: Spontanfrågor
Är det knycken på stolpen som säger att det är seatback eller handlar det om var sadelfästet på sadelstolpen befinner sig i förhållande till seat tube?
Re: Spontanfrågor
sadelfästet bakom sadelstolpen = setback