Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Larmen » 29 May 2016 15:22

rallykalle wrote:Går det att köra "ramväxlar", i detta fall andra generationens c-record med 8-delad kassett? Eftersom den inte är indexerad så borde det väl inte vara något problem? 6- och 7-delat har funkat fint och är väl ingen större skillnad på avståndet från innersta till yttersta drev som borde vara det avgörande?
Har en kompis som kör ett gammalt Simplex-reglage (6 vxl original tippar jag) med en 8-växlad kassett på Deore-nav och Acera-bakväxel. Har funkat fint.

midi
Posts: 69
Joined: 05 Apr 2016 09:47

Re: Spontanfrågor

Post by midi » 29 May 2016 18:20

Min hojj hade 7-delat (från typ slutet av 80-talet). Men det fungerade fint att smacka på en 9-delad kasett!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 29 May 2016 19:53

Ja, det funkar bra, så länge bakväxeln når (vilket inte borde bli några problem med 8-delat). Olika avstånd mellan dreven ställer främst till problem om man blandar olika indexerade system där reglagen drar olika mycket kabel (inte ett problem med friktionsreglage utan fasta lägen).

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by julle » 30 May 2016 06:36

Tänkte byta från riser till drop på min cx. Borde jag gå ner i stamlängd eller kan jag behålla min nuvarande? Ska köra med bromsar och att sitta på hoods (?) är helt nytt för mig..
Onykter cyklist

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 30 May 2016 10:02

julle wrote:Tänkte byta från riser till drop på min cx. Borde jag gå ner i stamlängd eller kan jag behålla min nuvarande? Ska köra med bromsar och att sitta på hoods (?) är helt nytt för mig..
Kanske blir lagom att behålla stamlängden om du sitter relativt upprätt med risern? Hur "sportigt" vill man sitta kan man fundera över.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Jun 2016 15:07

Jag har italienskt gängat vevlager på min fixie, har inte märkt av det här med uppgängning förrän nyligen då det gängats upp av sig själv rätt mycket.
Tog och drog dit den igen ganska hårt tyckte jag. Har inte skiddat så mkt förut men börjar bli bättre på det nu och på senaste rundan så kändes det två gånger som att allt släppte när jag tryckte till. Antar att det var lagret som vevar ur då? Kan inte komma på nån annan förklaring?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 02 Jun 2016 15:25

Har du också dragit åt drev och låsring, jävligt hårt?

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Jun 2016 15:29

Nä det har suttit sen jag köpte hjulen förra året och jag har inte varit på och pillat där, men det ser ut att sitta, tanken har slagit mig men jag tänkte att det borde vara vevlagret som är boven?
Är ändå lite sugen på att köpa lite större ram, funderar på om det kanske är rimligare att bara konvertera till en SS då brorsan ville ha en ny hoj.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 02 Jun 2016 16:40

Alltså vill inte låta dryg, i alla fall inte så värst, men hur skulle det kunna "släppa" för att lagret gängat ur?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Jun 2016 17:41

Hehe bra fråga, jag kanske är ute och cyklar men det kändes som ett rimligt scenario. Tänkte med släppa att det inte tar helt stopp när jag spjärnar emot utan det känns som att något typ släpper ett hack och att jag med min kraft (eller mer vikt än kraft ;D )då dragit vevlagret en bit.
Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret..
Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Spontanfrågor

Post by troutbum » 02 Jun 2016 18:42

Ogge wrote:Hehe bra fråga, jag kanske är ute och cyklar men det kändes som ett rimligt scenario. Tänkte med släppa att det inte tar helt stopp när jag spjärnar emot utan det känns som att något typ släpper ett hack och att jag med min kraft (eller mer vikt än kraft ;D )då dragit vevlagret en bit.
Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret..
Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kan det vara slacket på kedjan som "tuggar" till om det sedan tar stopp? Om allt är stumt separat..?

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Spontanfrågor

Post by omnium » 02 Jun 2016 19:53

Ogge wrote:Men inser nu att det låter rätt orimligt eftersom vevarmen ju snurrar i lagret.. Jag får kolla på hjulet och se hur allt sitter där då istället.
Gör du så. På min fabriksfixie av sämre kvalité lossade drevet ganska snabbt efter lite tyngre tryck.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 02 Jun 2016 21:34

Kedjan sitter rätt tajt så jag tror inte det finns slack nog för den att hoppa/tugga. Får spara meckandet till helgen så jag hinner tvätta den innan också, insåg att den var allt annat än ren :oops: och sen börja med omniums tips om att kolla drevet. Hursom tack för alla svar! :D

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 03 Jun 2016 01:20

Låter 100% som drev/låsring-släpp. Dra åt för kung och fosterland, rotafix på drevet och ordentlig haknyckel på låsringen.

User avatar
Ogge
Posts: 128
Joined: 05 Mar 2015 21:43

Re: Spontanfrågor

Post by Ogge » 03 Jun 2016 08:18

Alright, hoppas på att det är det som gäller och att jag hittar min haknyckel så kanske man hinner lösa det i helgen 8)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Jun 2016 09:37

Går att hamra fast med lämpligt dorn också om du inte är så rädd om ringen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 04 Jun 2016 09:05

Låter som att låsringen och drevet inte sitter fast, ja.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 04 Jun 2016 10:31

Tänkte precis att det här med låsring och drev måste skrivas in i "Råd Till Nybörjare" eftersom det är såpass vanligt. Men det fanns ju med :)

viewtopic.php?f=4&t=503

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by almlof » 04 Jun 2016 11:26

Är det knycken på stolpen som säger att det är seatback eller handlar det om var sadelfästet på sadelstolpen befinner sig i förhållande till seat tube?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 04 Jun 2016 11:38

sadelfästet bakom sadelstolpen = setback

Post Reply