From wrote:+1 Detta gjorde tricket! Men då har vi en traktor ocksåh.wallin wrote:annars är ett billigt fulmek-knep att köpa en liter diesel eller två och släppa ner det som behöver rengöras och låta det ligga där ett litet tag eller så rör man om lite och det är sjukt effektivt verkligen. Men miljöfarligt, så man ska inte hälla ut det bara sen.
Spontanfrågor
Re: Spontanfrågor
Nice! Då är ju väl diesel ännu billigare!
-
- Posts: 185
- Joined: 03 Jun 2014 20:33
- Location: Stockholm
Spontanfrågor
Bra, jag kommer inte svälta ihjäl. Nåt annat? Verktyg?Indurain wrote:Gotland runt, det enda cykellopet där man ökar i vikt, man äter sig runt gotland i princip, stopp för mat väldigt frekvent.
-
- Posts: 2
- Joined: 29 Sep 2015 14:50
Re: Spontanfrågor
Någon här som handlat från Aerofix Cycles, usa? De har inte skickat mitt paket fast jag beställde cykeln för en vecka sedan. Mvh Chrille
Re: Spontanfrågor
Så… jag köpte ett Aerotrack-bakhjul och nytt däck, från Wiggle ska tilläggas. Däcket är ett Continental Grand Prix 25 mm (standard vikbart). Grejen är att däcket är åt helvete för stort, som om hjulet är 650 i dimension. Det ser med andra ord inte ut som ett 23 mm skulle göra så stor skillnad, eller?!
Re: Spontanfrågor
Hittade någon tjänst att ladda upp direkt från telefonen.
I vänstra hörnet syns bredden 25 mm.
I vänstra hörnet syns bredden 25 mm.
Last edited by omnium on 30 Sep 2015 23:06, edited 1 time in total.
Re: Spontanfrågor
Skumt... Sitter resten av däcket (utanför bild) i kanttråden på fälgen? Står det 622 på däcket också?
Re: Spontanfrågor
Stressig kväll och liten erfarenhet gjorde sitt (endast monterat ett däck tidigare, på framhjulet). Jag gav upp lite tidigt helt enkelt, nu sitter däcket på och mäter exakt 25 mm! Tack för hjälpen, behövde det.
Re: Spontanfrågor
Finns det dågra fördelar med skivbroms på tex en växlad lvg/budhoj? Fälgarna håller ju längre och man slipper byta klossar så ofta men utöver det. De tar bättre i blöta oxå såklart.
Re: Spontanfrågor
Det är lättare att skifta hjul om man kör med olika uppsättningar.rich wrote:Finns det dågra fördelar med skivbroms på tex en växlad lvg/budhoj? Fälgarna håller ju längre och man slipper byta klossar så ofta men utöver det. De tar bättre i blöta oxå såklart.
Men i övrigt så kan jag inte komma på någon mer fördel förutom att det känns så mycket mer rätt med skivor.
Re: Spontanfrågor
Gött!omnium wrote:nu sitter däcket på och mäter exakt 25 mm! Tack för hjälpen, behövde det.
Re: Spontanfrågor
rich wrote:Finns det dågra fördelar med skivbroms på tex en växlad lvg/budhoj? Fälgarna håller ju längre och man slipper byta klossar så ofta men utöver det. De tar bättre i blöta oxå såklart.
Bättre än standard racerbromsar, men v-bromsar med koolstop pads tycker jag bromsar nästan lika bra.
Har just nu en charge plug 3 med skivbroms(uppgraderade till bb7), men jag kom över en komplett cross check till ett bra pris, så jag står nu i valet över vilken jag ska behålla.
Det är en skön känsla med skivbromsar, men jag tycker inte de bromsar effektivare än mina XT v-bromsar. Sen tycker jag att skivbromsar är mycket mer omständigare. Skivorna måste riktas, även helt nya skivor kan vara skeva. Det har hänt att jag fått allt att funka perfekt, sen cyklar jag 10km och hör man "kling kling" vida varje hjulvarv.
Att det skulle vara smidigare att byta hjul med skivbromsar stämmer absolut inte. När du byter hjul så måste du lossa oket och centrera det igen. Med v-broms, bara lossar du nodlen för att öppna bromsen och slänger på det andra hjulet.
Men den största fördelen för mig är att skivbromsade hjul är ytterst få jämfört med fälgbromsade. Man kan köpa ett par open pro/tiagra hjulpar för 1500kr, ska du ha likvärdiga hjul för skivbroms, så får man lägga nästan det dubbla.
Det ända man verkligen har en stor fördel med skivbromsade hjul är om man kör på leriga stigar.
Just nu lutar det åt att jag säljer min charge plug 3...
Re: Spontanfrågor
^Tack för svar båda 2. Då glider jag vidare med vanlig fälgbroms .
Re: Spontanfrågor
Smart som jag är traderade jag till mig ett vevparti med ovala klingor. Inte så kul på en fixie
Nu när jag måste haffa en ny klinga är frågan, måste den vara för just track/fixie eller funkar t.ex. denna för 9-delat?
http://www.cyclecomponents.com/komponen ... 30-mm.html
Nu när jag måste haffa en ny klinga är frågan, måste den vara för just track/fixie eller funkar t.ex. denna för 9-delat?
http://www.cyclecomponents.com/komponen ... 30-mm.html
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Spontanfrågor
Bultcirkel och bultlängd.Ogge wrote:Smart som jag är traderade jag till mig ett vevparti med ovala klingor. Inte så kul på en fixie
Nu när jag måste haffa en ny klinga är frågan, måste den vara för just track/fixie eller funkar t.ex. denna för 9-delat?
http://www.cyclecomponents.com/komponen ... 30-mm.html
Re: Spontanfrågor
Den biten har jag koll på, har BCD 130 och får köpa nya bultar/shims för att kunna peta på en klinga istället för två.grangeyard wrote:Bultcirkel och bultlängd.Ogge wrote:Smart som jag är traderade jag till mig ett vevparti med ovala klingor. Inte så kul på en fixie
Nu när jag måste haffa en ny klinga är frågan, måste den vara för just track/fixie eller funkar t.ex. denna för 9-delat?
http://www.cyclecomponents.com/komponen ... 30-mm.html
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Spontanfrågor
Vintersäsongen är på väg och jag har sett flera märken som lanserar dubbfria vinterdäck till cykel. Funkar ju på bil, men vad tror ni om konceptet? Vågar man? Betydligt billigare än dubbat skall sägas.