Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 08 Sep 2015 15:23

annars är ett billigt fulmek-knep att köpa en liter diesel eller två och släppa ner det som behöver rengöras och låta det ligga där ett litet tag eller så rör man om lite och det är sjukt effektivt verkligen. Men miljöfarligt, så man ska inte hälla ut det bara sen.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 09 Sep 2015 16:58

Kanske overkill, men det enda sätt jag vet som verkligen rengör kedjan helt är att ha ett gäng pet-flaskor med något avfettningsmedel i - borsta ren och torka av kedjan med en trasa först - ta lös den, sedan släppa ner i den första flaskan, på med kapsylen, skaka runt, låt ligga över natten, fiska upp kedjan, byta till nästa flaska med renare avfettning, göra om proceduren men kedjan behöver inte ligga över natten den här gången, nästa flaska, osv. Fyra flaskor tror jag att jag hade de få gånger jag orkade göra så här på den tiden jag var fattig student och ville maxa livslängden på drivlinan. Som avslutning kan man ha på diskmedel och skrubba kedjan ren med varmt vatten och nagelborste, och så spola med hett vatten på/genom kedjan så att den sista kvarvarande smutsen sköljs ut. Kedjan hängs sedan upp och torkas med varmluftspistol, eller rullas ihop och läggs på en spisplatta för att ånga bort allt vatten.

Funderar på att börja göra så här igen, faktiskt, och ha några kedjor att rotera emellan på varje cykel. Upptäckte för bara några dagar sedan att jag misskött att hålla efter kedjorna och kolla slitaget på alla tre cyklar som jag använder, och det kan vara så illa att jag behöver byta framklingor på dem förutom kassetter och kedjor. Byter man och mäter slitaget på kedjorna en gång i månaden eller så, så riskerar man först och främst inte att missa så här som jag gjorde, och kassetterna och kedjorna håller antagligen betydligt längre än om man kör varje kedja till den är slut, och sedan byter.

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 09 Sep 2015 18:49

@Naugas Jag tänker inte fråga om du skojar... Har själv provat metoden några gånger fast bara med EN flaska. Min sambo blev lätt irriterad över slattarna som stod i städskåpet. Om man bara kör en miche pista-kedja är frågan om det lönar sig att vara så noggrann eller om man bara köper nytt med jämna mellanrum. men så kanske du inte kör med en 100-kronorskedja :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 09 Sep 2015 18:57

Trackkedjor håller väl flera år oavsett pris även utan tvätt, jag tvättar för ljudet och friktionen. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Spontanfrågor

Post by merkur » 10 Sep 2015 16:20

Kedjetvätt.
Såg i classic car mag för många år sedan en liknande grej som det jag nu tänker beskriva. Kapa loss ett sadelrör från valfri skräpcykel. Klinga och vev ska vara kvar. Sedan sätter man ett frihjul på en sadelstolpe, sätter på kedjan.

Sedan monterar man paketet på en träskiva eller nåt och ställer ett kärl med avfettning under som kedjan löper igenom.

Montera en diskborste som skrapar bort skit också.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Spontanfrågor

Post by J2000E » 10 Sep 2015 16:41

Ingen budgetlösning (men det är ju jag... den vite, fete och privilegierade mannen som skriver - ni kommer väl i håg mig?) och man måste montera av kedjan - en ultraljudstvätt är det optimala ur resultat- och miljöperspektiv. Kört kedjor i varmt vatten och Yes. Poängen är att kedjan blir ren där det verkligen räknas - inne i rullarna och mellan plåtarna.

https://www.youtube.com/watch?v=80MuNk2uNAw
https://www.youtube.com/watch?v=YrkOvJi_cWY
Grön våg för grå man...

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 10 Sep 2015 16:56

Cool. Men vad göra med vattnet efteråt?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Spontanfrågor

Post by J2000E » 10 Sep 2015 19:11

Beror på. Normal rengöring fungerar utmärkt med bara varmt vatten och ett bra diskmedel. Om det då handlar om delar som inte är indränkta i petrokemiska produkter så häller jag utan dåligt samvete ut vatten, diskmedel och smuts i mitt vanliga avlopp. Exempel:

Image

Om det är kedjor, kransar, klingor eller riktigt skitiga fett-feta mopeddelar (ja, jag är otrogen...) så måste jag spraya med ett riktigt avfettningsmedel före vatten/diskmedelsbadet och då häller jag ut det i vasken efteråt. Eller nej... Min vask i verkstaden är inte kopplad till avloppet utan det står en dunk under som jag sedan när den är full åker till återvinningen med - eller en mack som tar emot miljöfarliga vätskor.

Vinsten med en ultraljudstvätt ligger i att den rengör inuti små trånga kanaler/utrymmen genom sina imploderande bubblor och den gör det medan du läser tidningen. Inget kladdande med fingrarna i avfettning/lacknafta/lösningsmedel och du kan göra något vettigare än att stå där med tandborste och borsta på utsidan av saker. Ultraljudstvätten tar hand om utsida, insida och små oåtkomliga utrymmen.

Innan jag blev fet och privilegierad så körde jag tandborste och lacknafta. Nu...

Exempel:

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Spontanfrågor

Post by merkur » 10 Sep 2015 21:26

Hehe, ödmjukt skryt.
När jag var i tonåren hade jag en idé om att man skulle ha ett tråg med dubbel botten varav den ena perforerad. Avfettning i och smutsiga grejer, sen en motor på som liksom skulle vagga hela skiten likt en blodblandare av gammal modell. J2000e saknar dina klockreportage.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Spontanfrågor

Post by peteholmberg » 13 Sep 2015 12:00

Köpte en ultraljudsrengörare på classe. Satte i min geggigaste kedja i 10 min i vatten + yes. Hände inte så mycket tyvärr. Ska nog testa att blanda i lite avfettning i vattnet nästa gång och se om det blir bättre. Återkommer med resultat

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Spontanfrågor

Post by J2000E » 13 Sep 2015 16:48

peteholmberg wrote:Köpte en ultraljudsrengörare på classe. Satte i min geggigaste kedja i 10 min i vatten + yes. Hände inte så mycket tyvärr. Ska nog testa att blanda i lite avfettning i vattnet nästa gång och se om det blir bättre. Återkommer med resultat

"Om det är kedjor, kransar, klingor eller riktigt skitiga fett-feta mopeddelar... så måste jag spraya med ett riktigt avfettningsmedel före vatten/diskmedelsbadet"


Riktig avfettning - inte miljövarianten. Låt kedjan ligga i avfettning över natten. Ta upp den och låt den rinna av ordentligt och torka av den ev. ytvätska. Ned med kedjan i ultraljudstvätten. Njut av resultatet. Vätskan i ultraljudstvätten kan du sedan hälla ut i avloppet. Häll den använda avfettningen i en flaska och låt smutsen sjunka till botten några dagar. Häll försiktigt av det som går att återanvända och ta med skiten och resten till stationen för miljöfarligt.
Grön våg för grå man...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Spontanfrågor

Post by Ronny » 13 Sep 2015 16:49

Använder detta på jobbet om det är något som behöver rengöras och hittills har det klarat allt. Tyvärr finns det få ställen att inhandla medlet för privatpersoner.
Image
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 14 Sep 2015 08:44

Tidningsbudet wrote:@Naugas Jag tänker inte fråga om du skojar... Har själv provat metoden några gånger fast bara med EN flaska. Min sambo blev lätt irriterad över slattarna som stod i städskåpet. Om man bara kör en miche pista-kedja är frågan om det lönar sig att vara så noggrann eller om man bara köper nytt med jämna mellanrum. men så kanske du inte kör med en 100-kronorskedja :)
Jag hade flaskorna i källarförrådet, och cykeln och mekutrymme bara några meter bort. Byta kedja gick enkelt och snabbt, men tvättandet och hanterandet kändes lite bökigt efter de första gångerna. Fast när jag tänker efter tror jag aldrig att jag faktiskt kom till den punkten att jag behövde kassera någon kedja... så systemet fungerade bevisligen, de höll sig så rena och välsmorda att de nöttes väldigt lite. Hade två eller tre att växla mellan.

Kedjorna var Dura-Ace - jag hade läst ett test som visade på att de höll allra bäst, och när alla kostnader för hela drivlinan var inräknade gav de den lägsta kilometerkostnaden. Det var en kille som hade kört mycket tandem (där kedjor och drivlina nöts extremt hårt) som hade fört statistik på hur länge olika kedjor hade hållit. I samband med att jag började använda andra cyklar slutade jag tvätta kedjor på det här viset, men uppåt två hela år höll jag nog på. Men när jag slutade med noggrann kedjetvätt slutade jag visst också att kolla slitage regelbundet. Så på grund av det måste jag nu antagligen kassera två Stronglight-klingor från 60-70talet, som annars nog hade hållit i några decennier till. Inte för att det spelar jättestor roll, det är brukssaker och slitdelar, men likväl smått irriterande och onödigt.

Och det som behöver rengöras är som sagt inuti - allra längst inne i rullarna, mellan nitarna och de invikta kanterna på plattorna - de ytor där belastningen ligger.

Min begränsade erfarenhet av ultraljudstvättar är att de tar bort väldigt lite och att det går långsamt - grejerna måste vara väl rengjorda innan de läggs i. Men en ultraljudstvätt klarar av att få lös smuts inne i skrymslen och vrår på ett bra sätt. Och sen måste man få ut den lösgjorda smutsen inifrån kedjan till exempel, skölja noggrant och/eller blåsa med tryckluft.

Den sunkiga och smutsiga avfettningen samlade jag upp i en femlitersdunk, som jag åkte ner och tömde i tvätthallen på den närmaste bensinstationen. Det var bara slattarna från den första grovtvättsflaskan som hamnade där emellanåt, sedan hällde jag över från nästa flaska till den tidigare, och satte nytt fräscht i den sista.

dimman
Posts: 82
Joined: 16 Aug 2009 19:05

Re: Spontanfrågor

Post by dimman » 15 Sep 2015 11:06

Tja

Vet någon om det finns att få tag på gafflar med skivbromsfäste och 1 tums styrrör?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 15 Sep 2015 11:42

dimman wrote:Tja

Vet någon om det finns att få tag på gafflar med skivbromsfäste och 1 tums styrrör?
Orłowski bygger en utan problem.
https://www.facebook.com/Orlowski-frame ... e_internal

Kommer in snart:
http://www.nashbar.com/bikes/Product_10 ... 5019_-1___

walkabout
Posts: 39
Joined: 31 Aug 2013 08:54

Re: Spontanfrågor

Post by walkabout » 16 Sep 2015 05:43

En snabbis:

Någon som har erfarenhet av dessa:

http://bombtrack.com

Letar efter en singelspeed-pendlare att kötta på till och från jobb

User avatar
From
Posts: 92
Joined: 21 Apr 2010 10:42

Re: Spontanfrågor

Post by From » 16 Sep 2015 07:53

+1 På ovanstående.

User avatar
From
Posts: 92
Joined: 21 Apr 2010 10:42

Re: Spontanfrågor

Post by From » 16 Sep 2015 07:55

h.wallin wrote:annars är ett billigt fulmek-knep att köpa en liter diesel eller två och släppa ner det som behöver rengöras och låta det ligga där ett litet tag eller så rör man om lite och det är sjukt effektivt verkligen. Men miljöfarligt, så man ska inte hälla ut det bara sen.
+1 Detta gjorde tricket! Men då har vi en traktor också :mrgreen:

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 16 Sep 2015 10:25

Jag är lite sugen på att köra rutten för gotland 360 över en helg men har ingen som helst erfarenhet av långturer. vad ska man packa med sig? Jag vill så klart ha så lite som möjligt. Något att tänka på i övrigt?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Spontanfrågor

Post by Indurain » 16 Sep 2015 10:51

Gotland runt, det enda cykellopet där man ökar i vikt, man äter sig runt gotland i princip, stopp för mat väldigt frekvent.
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply