Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
olle
Posts: 1301
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by olle » 10 Jul 2015 16:42

Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.

Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..

QR: det sitter inte lika bra..

Kanske..

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 10 Jul 2015 17:53

Finns det ett behov av qr?

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 10 Jul 2015 20:43

Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?

olle
Posts: 1301
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by olle » 10 Jul 2015 22:00

Q&D wrote:Det går väl inte att dra loss en korrekt åtspännd qr med trackutväxling?
kanske inte för dig och mig men proffsen kanske gör det. Sen är det lättare att dra åt en mutter med korrekt spänning än QR.

Dessutom finns det väl inget behov av QR då man inte stannar och byter hjul mitt under tävling på velodromen.. om man får punka eller så är det redan kört och man får rulla in i mitten och har gått om tid att ta fram sin ringnyckel!

User avatar
Håkan
Posts: 1735
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Håkan » 13 Jul 2015 00:14

olle wrote:
Q&D wrote:Vad är fördelen med trackends?
Horisontella dropout är ju lättare att hantera.

Och varför används inte QR på trackcyklar?
Även det är väldigt praktiskt
Trackends: så att man inte ska råka trampa ur/loss bakhjulet vid starten..
Trackends vs drop outs: Med trackends kan du få bra kedjespänning utan att meka med kedjan när du byter utväxling. Det kan du inte med moderna dropouts...
+ det som olle skrev.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

jkarlsson
Posts: 45
Joined: 30 Sep 2011 14:46

Re: Spontanfrågor

Post by jkarlsson » 14 Jul 2015 14:24

Hej!

Sitter i sommarstugan och är lite nojjig.

Slagit personligt rekord i punka på min lilla fixietouring light och är nere på min sista slang, så jag har lappat de två andra jag fått punka på. Men när jag blåser upp de lagade slangarna för att kolla så lapparna tål lite tryck så är de jävligt ojämna i diameter! Slangarna ser liksom ut som om de är ormar som svalt en råtta, men vid lapparna har de rediga midjor.

Är ju en bit från nåt ställe som säljer slang, men ska man vara orolig, är det normalt? Aldrig lappat räserslang förut, så känner mig lite osäker...

Såhär ser det ut: https://www.dropbox.com/s/zzg9wk9sm4a4c ... 8.jpg?dl=0

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Spontanfrågor

Post by viktor » 14 Jul 2015 14:33

Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.
/Viktor

jkarlsson
Posts: 45
Joined: 30 Sep 2011 14:46

Re: Spontanfrågor

Post by jkarlsson » 14 Jul 2015 14:46

viktor wrote:Det är normalt, lapparna är inte lika följsamma som slangarna alltså blir det midjor. Däcket kommer "hålla emot" sen så trycket sprids jämnt över slangen.
Godt! Mange takk!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 14 Jul 2015 14:50

Jag tror att det är ok. Där det är lappat blir ju gummit dubbelt så tjockt och därmed mindre elastiskt, väl på plats i fälgen jämnar däcket förhoppningsvis ut trycket i slangen tillräckligt mycket...


Edit: lol, viktor hann tydligen posta exakt samma inlägg medans semesterhjärnan skrev.
Last edited by RZ-1 on 14 Jul 2015 18:58, edited 2 times in total.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Lars Grov » 14 Jul 2015 18:06

Glöm inte att detaljgranska insida av däck och fälg för att utesluta skavanker som orsakar punkorna, vassa kanter, dåliga fälgband, vassa gruskorn osv.
Lick my decals off, baby

User avatar
Randeas
Posts: 181
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Spontanfrågor

Post by Randeas » 14 Jul 2015 18:30

Vars köper man billiga och bra tubdäck?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 14 Jul 2015 19:52

Randeas wrote:Vars köper man billiga och bra tubdäck?
http://www.bike-discount.de/en/shop/roa ... 47/o-preis

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Spontanfrågor

Post by Indurain » 14 Jul 2015 21:26

Rule #242 - More is good ... all is better.

kimw
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2015 19:27
Location: sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by kimw » 14 Jul 2015 23:14

Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by Slowie » 14 Jul 2015 23:18

kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...

kimw
Posts: 18
Joined: 10 Apr 2015 19:27
Location: sthlm

Re: Spontanfrågor

Post by kimw » 16 Jul 2015 19:53

Slowie wrote:
kimw wrote:Vart hittar man "fista" klistermärken i sthlm?
Det gör man inte. Med lite tur hittar dem dig...
Lägger min tillit till turen då :) Får cykla runt sjöstaden och hoppas min cykel blir bombad!

Tidningsbudet
Posts: 184
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 05 Aug 2015 13:07

Var lite sugen på att ta med hojen på bilen. Har ingen dragkrok så jag började kolla på takvarianterna. Spontant känns det ju stabilare med gaffelfäste fram men de har alla en maxfartbegränsning på 130 km/h medan de där man spänner fast hjulen inte skriver ut fartbegränsing. Kan man utgå ifrån att det är samma? Är det lätt att skada gaffel/fälg vid transport? Ska stockholm-mora och skulle gärna köra lite fortare än 130...

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Spontanfrågor

Post by Je85 » 05 Aug 2015 13:23

Jag använder en Thule freeride där hjulet sitter kvar. Man klämmer fast den i ramen, kör även DH cykeln på den som är rätt tung. Klarar säkert hastigheter över 130, men tappar du hojen över 130 och skadar nån annan så blir de inte så kul för dig tror jag :)

abacaxi
Posts: 5640
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 05 Aug 2015 13:23

det är väl bara till enköping du behöver/kan köra fortare än så? jag brukar testa fartresurserna på 2-1-vägen efter sala men då kommer man ju bara ifatt folk hela tiden så det är ingen idé utom för skojs skull. framhjulet vobblar järnet redan i 90 med de där du spänner fast för övrigt så kör skruvar du.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Tidningsbudet
Posts: 184
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 05 Aug 2015 13:33

Tackar för input! Finns det nån annan än Thule som har gaffelfäste?

Post Reply