Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 22 Apr 2015 01:42

Svinto som nämnt i annan tråd funkar bra på rostig krom. Vad är det för stål? Kan vara värd 400 om 531 eller liknande, om carbolite kan du gott pruta eller leta vidare.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by fredsays » 22 Apr 2015 06:59

Min kompis hade bra framgång genom att:
1) hälla på coca cola och gnugga med aluminiumfolie
2) torka rent
3) vaxa

Image

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 22 Apr 2015 07:02

Har hört att kopparull ska vara bättre då svinto repar lite. Aldrig sett kopparull dock. Gärna i kombination med 5-56 har kag också hört. Oklar amerikan är dock källa på detta. Edit: Ovan ser ju mkt smidigare ut!


Ang mina problem.
Var kan jag få tag på 1.1/8 gängat styrlager med sealed bearings?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Spontanfrågor

Post by Alex » 22 Apr 2015 08:38

Autosol + aluminiumfolie = <3

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 22 Apr 2015 09:13

autosol är onödigt och eventuellt skadligt på krom som jag förstått det. det är inte polering man behöver, kromet är redan blankt, utan "bara" rengöring.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Spontanfrågor

Post by Alex » 22 Apr 2015 09:47

abacaxi wrote:autosol är onödigt och eventuellt skadligt på krom som jag förstått det. det är inte polering man behöver, kromet är redan blankt, utan "bara" rengöring.
Autosol är som du säger ett kromputsmedel som rengör, polerar och skyddar krom. Det kan ge mikrorepor i topytan, men det är inget som syns alls, inte ens med förstoringsglas.

Om man nu talar om en rostig stålgaffel på en gammal dussin Pegeuot så skulle jag inte oroa mig att det skulle göra mer skada än stålull..

Den enda nackdelen är nog att det är dyrare än coca-cola.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 22 Apr 2015 09:54

Alex wrote:Autosol är som du säger ett kromputsmedel
nä, det är väl ett putsmedel som ger kromglans på annat än krom typ aluminium.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Spontanfrågor

Post by Alex » 22 Apr 2015 10:26

abacaxi wrote:
Alex wrote:Autosol är som du säger ett kromputsmedel
nä, det är väl ett putsmedel som ger kromglans på annat än krom typ aluminium.
nej

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Spontanfrågor

Post by Alex » 22 Apr 2015 10:34

"Polercreme Kromglans för bilar, båtar och alla blanka metaller. Fungerar som finpolerande rubbing på billacker, gelcoat, mjuka och hårda plaster. Rengör effektivt fendertar med flera mjuka plastdetaljer. Koppar, krom, mässing, tenn alla blanka metaller poleras bäst med Autosol Polercreme Kromglans."

User avatar
PierrotLunaire
Posts: 182
Joined: 18 Mar 2015 16:48
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by PierrotLunaire » 22 Apr 2015 11:01

Tack för alla förslag. Intressant att Coca Cola dyker upp i diskussionen, det känns som att det bekräftas/avskrivs som myt ungefär en gång i veckan.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 22 Apr 2015 16:25

Svinto har funkat för mig med.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 22 Apr 2015 17:38

Alex wrote:Autosol Polercreme Kromglans.
ja baksidestexter är ju alltid mer sanna än kunskap. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 22 Apr 2015 19:19

svinto är bra för att få bort det mesta rosten, sedan kan autosol användas till efterpolering. Autosol fungerar så klart på annat än krom, det är en kräm med fina slipkorn i och det går att polera lite vad som med den, även hård plast fungerar fint som etiketten säger, klockglas exempelvis...

Aluminium går så klart bra att polera det med[med autosol], det är bara en fråga om uthållighet hos poleraren.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Spontanfrågor

Post by Muffat Stål » 22 Apr 2015 19:22

Har polerat en hel del i mina dagar och min erfarenhet säger: använd stålull på rostig krom. Om möjligt ull med finare trådar men Svinto går fint. Gärna med olja i nystanet så får man en gnutta rostskydd som bonus när oljan tränger in i rostporerna. Autosol må heta kromglans men det används nog främst att polera upp metaller vars yta fått ett oxidskikt, typ alu, mässing och koppar. Eller bart stål, före kromatering. Funkar väl fint på kromat stål i och för sig men jag tycker ull är mer effektivt och repar mindre.
The thigh's the limit

Entillandersson
Posts: 168
Joined: 06 Jul 2011 18:51
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Entillandersson » 23 Apr 2015 15:12

Image

Image

Här kommer en spontanfråga!

En kollega till mig har fått ett gäng cyklar över från ett dödsbo och nu undrar vi vad det är för något. Det står Campagnolo på växelgruppen men ingen aning om vad det kan var för något. Framhjulet är ett Campagnolo Khamsin och bak är det även Campagnolo, okänd modell dock.

Ramen står det ingenting på, sadelstolpen står det Boardman på men hittar inte någon ram som ser ut som deras hojar.


Hursom! någon som har en aning om vad det är för något och om det finns något värde i den?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 23 Apr 2015 16:26

Kinaram, ser det ut som. Går säkert att kränga, men det blir nog lättare om man fixar till den tokigt inställda styrkombon först. Växlarna överlåter jag åt någon mer Campa-kunnig att bedöma.

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 29 Apr 2015 10:51

Har fått hem en ram och ett styrlager som ska pusslas ihop. Inga konstigheter tror jag men styrlagerkittet har en bricka med en klack på som jag inte har en aning om var den ska sitta...

https://www.dropbox.com/s/ads6a1nzq1sf5 ... 9.JPG?dl=0

Vem svarar först?

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by even » 29 Apr 2015 10:57

Mellan låsringen (allra överst) och lagerkonan så att lagerkonan inte roterar när du drar åt låsringen. Alltså från toppen - låsring, bricka, lagerkona.

Kan väl tilläggas att alla gängade gafflar kanske inte har ett lika djupt spår för den klacken. Det kan vara fräst bara genom gängorna eller så kan det vara fräst ett spår rakt genom röret. Bäst är nog ändå att nyttja två verktyg. Ett som håller lagerkonan still och ett som drar runt låsringen. Men inte absolut nödvändigt.

Exempelbild på spår för klack viewtopic.php?f=4&t=15909
Last edited by even on 29 Apr 2015 11:31, edited 1 time in total.

Tidningsbudet
Posts: 185
Joined: 03 Jun 2014 20:33
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by Tidningsbudet » 29 Apr 2015 11:28

even wrote:Mellan låsringen (allra överst) och lagerkonan så att lagerkonan inte roterar när du drar åt låsringen. Alltså från toppen - låsring, bricka, lagerkona.

Kan väl tilläggas att alla gängade gafflar kanske inte har ett lika djupt spår för den klacken. Det kan vara fräst bara genom gängorna eller så kan det vara fräst ett spår rakt genom röret (bättre för klacken men sämre för hålbarhet, speciellt om man vill kapa röret). Så jag misstänker att man ibland kan får slipa ner den där klacken för att minska risken att den ska dra in i gängorna. Bäst är väl att ha två verktyg så man kan hålla lagerkonan med ett av dem och vrida låsringen med den andra.

Exempelbild på spår för klack viewtopic.php?f=4&t=15909
Ok, gaffeln är från blb och har inget sånt spår alls. ska jag bara slipa ner klacken då?

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by even » 29 Apr 2015 11:36

Äsch jag som tog bort den texten för att inte ge någon onödiga idéer. :)

Det känns inte som du har några alternativ (än att slipa bort klacken). Klacken är ju inte nödvändig och riskerar annars bara ligga offcenter och dra in i gängorna. Slipa bort, putsa ren, fetta brickan ovan och under så delarna glider mot varandra och använd två verkyg.

Någon annan kanske kan bekräfta med verklig erfarenhet, jag har aldrig behövt göra detta - bara sett resultatet när man inte gör det. :) Ingen större fara det heller.

Post Reply