Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 16 Feb 2015 07:01

pendlarn wrote:Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..
Tvärt om, det är total tempoväxling, från 0 (trackstand) till otroliga +70 km/h under en väldigt kort tidsrymd. Det borde vara mycket bättre med växlar tycker jag.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 16 Feb 2015 10:51

Fast växlar måste du ju "pausa" lite med i själva växlingen va? Du kan ju kötta i en växel med kraft på pedalerna men jag misstänker att du tappar en hel del i själva övergången i alla fall. Alltså blir det en jävla massa minipauser från 0-70 (är ju sjukt många växlar från 10-40 kmh på mina hojjar iaf :roll: ). Min tes är alltså att växlar inte hjälper så mycket i acceleration eftersom så mycket kraft förloras i själva växelögonblicket.

Köra ss. utan broms känns väll lagom kul. Lär ju ta ett tag innan man stannar efter avslutat lopp :wink:
Har man inget projekt har man inget liv :)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Spontanfrågor

Post by Muffat Stål » 16 Feb 2015 11:51

Varför fixed på bana? Så här ser jag det :)

1. Tradition. Det ingår i bancyklingens innersta väsen. Enkelhet och tjusning i att behärska alla farter med en och samma växel. Mindre materialsport - enklare att jämföra cyklister. Det ligger också i tävlingen att hitta den utväxling du behärskar, som du orkar dra runt varv efter varv men som ändå ger dig toppfart nog. Kadens är nyckeln i bancykling.

2. Vissa säkerhetsaspekter finns ju också (hävdas iof mer än vad som kanske är relevant). Bromsar kan vara direkt farligt under så tight körning - bättre då att ingen kan stanna hastigt utan hela klungan har en jämn fartminskning. Det finns inget behov av att kunna stanna för hinder etc.
Och om du inte kan ha bromsar kan du inte heller ha frihjul av förklarliga skäl. Banmuttrar istället för vingmuttrar skulle användas (idag istället för snabbspännare) för att inte riskera att kroka i och skruva upp hjul i onödan.

3. En drivlina med fixerat drev och ingen växelförare har något högre verkningsgrad, även om det nog inte är särskilt stor skillnad längre. Vill du cykla i 70+ är det då ändå det naturliga valet.
Men om man tar en gren som t ex kilometern hade det antagligen lönat sig med ett par växlar (mikropauserna till trots). Att införa växlar på bana av den anledningen är dock helt tokigt. Trassel med cyklar skulle öka, tjusningen skulle minska och det skulle mest kännas märkligt. Vissa regler finns där för att bevara sportens kärna.
The thigh's the limit

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 16 Feb 2015 21:53

Muffat Stål wrote:Varför fixed på bana? Så här ser jag det :)

1. Tradition. .....

2. Vissa säkerhetsaspekter ......

3. ....högre verkningar. ..... Vissa regler finns där för att bevara sportens kärna.
Tack för bra utläggning! Den klargör en hel del.
Det är ju lätt för oss fixie-entusiaster att förstå att man vill framhålla den härliga känslan med fixedgear.

Men finns det någon gren där bancykeln är det bästa valet? Hur är det om man ex kör timmen, skulle man komma längre om man hade en växlad cykel?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 16 Feb 2015 23:03

längst kommer man säkert med bil, eller liggcykel för att ta ett mindre utstuderat exempel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 16 Feb 2015 23:20

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 17 Feb 2015 00:32

Vettefan om en växelcykel hade varit fördelaktigt på timmen. Kanske om du skulle cykla så långt som möjligt på en timme ute i verkligheten, men inte inne på en velodrom. En grej jag själv upplever som en fördel med fixed är just att det känns lättare att hålla cykeln i rörelse, och att hålla en jämn fart, vilket torde vara av yttersta vikt om man t.ex. kör timmen.

Hade det funnits betydande fördelar med att använda frihjul och växlar på bana, hade man nog börjat göra det för länge sedan, liksom man gjorde för ca. 90 år sen inom landsvägscyklingen.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 17 Feb 2015 08:12

Någon som vet hur tiderna förändras när man kör timmen med en växlad cykel i en velodrom? Det måste ha testat massor av gånger.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Spontanfrågor

Post by Otto » 17 Feb 2015 09:29

Om man ligger och kör timmen så är det viktigaste att hålla ett jämnt tempo. De sätter på en högsta utväxlingen de klarar av att trampa runt på i en timme. De handlar ju inte så mycket om växlar då. Efter man ligger på max så finns det ju ingen anledning att växla upp eller ner. Det är ju inga backar eller stigningar att ta hänsyn till. Det är ju en liten startsträcka man få trampa igång. Sen är ju planen att hålla ett konstant tempo. Så en växlad cykel blir ju rätt meningslös då med mer rörliga delar och mer som kan gå fel på cykeln.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Spontanfrågor

Post by Muffat Stål » 17 Feb 2015 09:37

Nej, det har nog aldrig testats. Att köra timmen är det jävligaste man kan göra på en cykel. Att då göra det med regelvidrig hoj är som att bestiga mount everest utan att ta med kameran - not gonna happen.

Sen skulle det inte hjälpa heller.
The thigh's the limit

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by kwanjangnim » 17 Feb 2015 10:04

Växlar väger också ;)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by Otto » 17 Feb 2015 10:10

Dock får ju cykeln väga minst 6,8 kg, dvs samma som på landsväg så det är lite skitsamma.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 17 Feb 2015 13:00

Ok. Så luftmotståndet från växlar och bromsar är inte så mycket att det ger en uppenbar fördel med trackcykeln.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 17 Feb 2015 18:32

Jag skulle säga att största fördelen med fastnav på bana är möjligheten att finjustera hastigheten utan bromsar. Har kört både med och utan frihjul på "riktig" velodrom och med frihjul är det väldigt svårt att ligga på rulle då man lätt närmar sig framförvarande bakhjul och då måste gå om för att undvika kollision.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 17 Feb 2015 23:55

och liknande när man cyklar runt i stan med händerna i fickorna :)

Det börjar klarna så smått vad som inom trackcyklingen bygger på tradition och vad som utgår från funktion.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 18 Feb 2015 11:56

Men om du ska bygga en cykel som ska väga 6.8kg och inte behöver växlar och bromsar så kan du ju lägga den vikten på lite extra kolfiber på tex ramen för att göra den styvare.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 18 Feb 2015 13:26

och dubbla diskar?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 18 Feb 2015 16:01

ja, track-hjul är ju oftast lite tyngre. Även om det inte är diskar vi pratar om. Men mycket väger ju mer på en banhoj. Drev, kedjor osv.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Spontanfrågor

Post by Otto » 18 Feb 2015 18:20

Fast de som kör timmen gör ju oftast det på landsvägsgrejer. Så lite blyklossar vid vid vevkagerklustret blir det nog.

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... ted-43546/

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Spontanfrågor

Post by merkur » 18 Feb 2015 21:48

Ok, det här inte relaterat till cykling utan en ytterst spontan fråga som någon här kanske kan svara på.

En vän till mig berättade för sådär 8 år sedan att han hade sett ett program alternativt dokumentär om en människa som hade vuxit upp med två föräldrar som hade Downs syndrom.

Det skulle tydligen ha varit en sexliberaliseringsvåg på 70-talet då man lärde ut sexualkunskap till alla även dessa två individer med Downs som senare skulle bli föräldrar till ett barn med normal kromosonuppsättning.

Det lustiga är att den här människan som berättade detta för mig har inget minne av storyn, så möjligtvis har jag flummat ihop detta själv i något delirieliknande tillstånd.

Är det någon här som hört talas om denna "dokumentär" eller som hört samma historia?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Post Reply