Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 10 Feb 2015 23:58

Swissbb wrote: @ravelax ja håller med, hade bara tyckt det var gött med cartidge bb.
Varför? "Underhållsfritt"? Underhållsmöjligheten är en fördel, med rätt underhåll kommer lagret hålla längre än ett billigt kapslat, som också får i sig skit men som man inte kan serva. Och det rullar som sagt sååå mycket bättre.

@RZ: Jag misstänker att det gäller för 7600 också faktiskt... Kör som sagt 7600 med Sugino 75-lager på 109,5, kedjelinjen blir typ två milimeter off. Men det skulle också kunna bero på baknavet, som inte är NJS... Andra erfarenheter?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 11 Feb 2015 00:48

Haja nej bara vanligt som i ej track och ej njs, nåt random octalink för 149 spänn.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by klasolsson » 11 Feb 2015 08:12

ravelax wrote:
Swissbb wrote: @ravelax ja håller med, hade bara tyckt det var gött med cartidge bb.
Varför? "Underhållsfritt"? Underhållsmöjligheten är en fördel, med rätt underhåll kommer lagret hålla längre än ett billigt kapslat, som också får i sig skit men som man inte kan serva. Och det rullar som sagt sååå mycket bättre.

@RZ: Jag misstänker att det gäller för 7600 också faktiskt... Kör som sagt 7600 med Sugino 75-lager på 109,5, kedjelinjen blir typ två milimeter off. Men det skulle också kunna bero på baknavet, som inte är NJS... Andra erfarenheter?
Kört sönder två kapslade lager (Sugino RD och Tange) under samma tid som jag kört ett Hatta-lager och ett gammalt DA på en lvg-hoj (båda med lösa kulor) och de rullar fortfarande.

Vidare är det väl DA 7500 (samma lager som till DA 10P) som har 107mm lång axel? Äldre är 109mm, ISO. Nåja, det är en mm det handlar om, no biggie.

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by kwanjangnim » 11 Feb 2015 10:55

2mm inte en va? ;)

Edit: inte ens kul skoj då det är 1 mm per sida..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 11 Feb 2015 15:47

Skulle kunna vara en mm också faktiskt. Vevlageraxlarnas vägar äro outgrundliga. Hur som, det är inget jag märker när jag cyklar, men för den som stör sig på att veta att något inte är perfekt kanske det spelar roll.

pendlarn
Posts: 107
Joined: 17 Aug 2012 19:35

Re: Spontanfrågor

Post by pendlarn » 11 Feb 2015 18:31

Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Spontanfrågor

Post by Wooria » 13 Feb 2015 20:16

pendlarn wrote:Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?
Ett likadant som campa använder till sina kapslade fyrkantslager.
Extreme music for extreme people!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by klasolsson » 14 Feb 2015 09:18

Wooria wrote:
pendlarn wrote:Vad för verktyg behöver man för att montera ett miche primato vevlager egentligen?
Ett likadant som campa använder till sina kapslade fyrkantslager.
Vill minnas att man kan använda en frikansavdragare för Campa..?

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 14 Feb 2015 17:22

Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 14 Feb 2015 18:19

inga backar?
Och har hört att växlar tar några procent i kraftöverföringen (eller promille)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 14 Feb 2015 22:18

Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)
Är det bara en regel att växlar är förbjudet eller är fixies tekniskt bättre vid velodromcykling?

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Kiliam » 15 Feb 2015 02:17

Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?

LeJoel
Posts: 53
Joined: 11 Jul 2014 20:12

Re: Spontanfrågor

Post by LeJoel » 15 Feb 2015 09:44

Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
Har du en hemförsäkring med allrisk ("drulle"), brukar den oftast kunna ta materiella skador på egendom som uppstått genom plötslig och oförutsedd händelse.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Spontanfrågor

Post by peteholmberg » 15 Feb 2015 11:22

Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
När jag blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart i somras sa två försäkringsbolag samt polisen att bilisten inte hade skyldighet att stanna. Så det tar jag med mig när föräldrar släpper ut sina småbarn i cykelbanan.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 15 Feb 2015 13:15

Kiliam wrote:Om jag cyklar i cykelbanan och det går en person i cykelbanan som jag kolliderar med. Hur går försäkringsjiddret i den frågan ifall båda är oskadda men materiella skador har uppkommit?
Har det uppkommit skada på cykeln eller cyklistens tillhörigheter, gäller nog allrisk. Har det uppkommit skada på fotgängarens egendom får nog cyklisten betala för detta. Tror inte fotgängaren kan bli betalningsskyldig i något fall, trots att han befann sig i en cykelbana.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 15 Feb 2015 14:27

Q&D wrote:
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
(....eller bara 1 växel för att vara korrekt)
Är det bara en regel att växlar är förbjudet eller är fixies tekniskt bättre vid velodromcykling?
Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 15 Feb 2015 17:51

peteholmberg wrote:När jag blev påkörd av en bil vid en cykelöverfart i somras sa två försäkringsbolag samt polisen att bilisten inte hade skyldighet att stanna.
de måste inte stanna för att släppa fram dig men de måste anpassa farten så du kan passera, enkel lag va? men i försäkringshänseende spelar det ingen roll, det är alltid det trafikförsäkrade fordonet som är vållande vid krock mellan typ bil/mc och cykel/gående.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 15 Feb 2015 22:06

grangeyard wrote:
Q&D wrote:
Q&D wrote:Varför inga växlar på bancyklar?
Snabbare acc med tung växel. Frihjul överflödigt och farligt. Växlar överflödiga; det är mycket kraft i spel på en kort distans, vilket även skulle göra växlande kontroversiellt och olycksbådande, gissar jag.
Det blir väl ändå snabbare acceleration med en lättare växel? Jag är inte heller riktigt med på hur du tänker med att ett frihjul är farligare.

Min funderingar har kretsat kring om det tar för mycket tid att växla och man därförriskerar tappa viktiga hundradelar.

Men om det är någon som kan berätta mer så är det mycket välkommet. Tycker för min egen del att det är lite besvärande att hänga på ett fixed forum och inte veta svaret på frågan.

pendlarn
Posts: 107
Joined: 17 Aug 2012 19:35

Re: Spontanfrågor

Post by pendlarn » 15 Feb 2015 23:42

Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 16 Feb 2015 07:00

pendlarn wrote:Min uppfattning är att man i princip vill hålla konstant fart, och då behöver man väl bara en växel egentligen. Då gör det säkert lite att man slipper effektförlusten som en växel skulle ge. Men varför singlespeed in skulle fungera lika bra vet jag ej..
Tvärt om, det är total tempoväxling, från 0 (trackstand) till otroliga +70 km/h under en väldigt kort tidsramrymdrymd. Det borde vara mycket bättre med växlar tycker jag.

Post Reply