Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Feb 2015 08:03

Tycker LFGSS jerseys är fina. Men jag tror det kommer kännas fånigt att trampa runt i en sån här hemma i götet. Mer av ett påstående eller 1st world dilemma än en fråga, men ändå.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 06 Feb 2015 08:33

abacaxi wrote:jag tycker john löste rätt problem trots allt, jag förstår varför man vill ha en aheadstam men varför inte ett gängat lager om man nu har en gängad gaffel?
NKDMS hade rätt, var det omvända jag tänkte på alltså gängad gaffel och ett ogängat lager. Verkar funka det med, får se hur det blir.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 06 Feb 2015 08:41

det måste varit därför du uttryckligen skrev "ogängad stam". :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 06 Feb 2015 12:01

abacaxi wrote:det måste varit därför du uttryckligen skrev "ogängad stam". :)
Haha, såg inte ens det när jag läste igenom det. Inte helt klart hur det skall tolkas :D
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 09 Feb 2015 18:27

Varför använder dom korgar och remmar inom Keirin och inte cleats på skorna?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 09 Feb 2015 18:55

Av samma anledning som dom kör på stålramar. Hårt reglerade regler för att skydda spelindustrin runt om ett. Sen gynnar det ju även japans cykelindustri till viss del att dom bara får använda japanska komponenter. (med vissa undantag)

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Motorcity » 09 Feb 2015 18:56

...och varför quillstammar, och stålramar?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 09 Feb 2015 20:11

Motorcity wrote:...och varför quillstammar, och stålramar?
Säkert för att sporten är så traditionell, likt mycket annat i Japan, samt att om alla har exakt samma utrustning spelar det ingen större roll vilken stam eller ram man har, då alla ändå cyklar på samma förutsättningar. (Tror att det är liknande regler f1 eller ngn annan motorsport, att alla måste ha typ samma motor och samma däck, vet dock ingenting om motorsport utan är ngt jag hört bara)

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 09 Feb 2015 20:58

Varför är Keirin så himla fräckt ? :)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 09 Feb 2015 23:21

Tycker det är helt fantastiskt med de där reglerna, det är det som håller liv i de små ramtillverkarna som gör Keirin-ramar. Det har blivit ett underlag för en levande hantverkstradition som inte finns någon annanstans. Tyvärr har Keirin tydligen ganska låg status dock.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by NKDMS » 10 Feb 2015 10:33

Keirin i Japan är väl som v65 i sverige, de flesta som följer det är inte speciellt intresserade av cykling som sådan, det handlar mest om vadslagning.
FISTASTHLM

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Spontanfrågor

Post by h.wallin » 10 Feb 2015 11:17

NKDMS wrote:Keirin i Japan är väl som v65 i sverige, de flesta som följer det är inte speciellt intresserade av cykling som sådan, det handlar mest om vadslagning.
Det och att det verkar inte vara så ovanligt att loppen är riggade så det handlar kanske mer om att veta i förväg vem som ska vinna.. då försvinner ju rätt mycket av grejen med att gå dit och titta på vem som är den snabbaste och listigaste cyklisten. Detta är iofs bara ngt jag har hört och inte kan styrka.

User avatar
Swissbb
Posts: 100
Joined: 16 Mar 2013 11:25
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Swissbb » 10 Feb 2015 12:07

Min fråga anknyter till keirinsnacket!

Står i begrepp att köpa en dura ace 7600 vev!

Jag undrar vad jag ska ha för vevlager, eller snarare vilka vevlager ni som har 7600 har använt till? Har fattat att det råder delade meningar om jis iso, rätt drygt, haha!

Men alltså, vilka vevlager funkar och är beprövade till DA 7600?

Tack på förhand!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by klasolsson » 10 Feb 2015 12:40

Swissbb wrote:Min fråga anknyter till keirinsnacket!

Står i begrepp att köpa en dura ace 7600 vev!

Jag undrar vad jag ska ha för vevlager, eller snarare vilka vevlager ni som har 7600 har använt till? Har fattat att det råder delade meningar om jis iso, rätt drygt, haha!

Men alltså, vilka vevlager funkar och är beprövade till DA 7600?

Tack på förhand!
Hola!

Det är det som är lite finurligt med Keirin och deras godkännande av produkter - NJS-stämpel. Till dina 7600-vevar kan du köra med Hatta R9400 NJS, Shimano Dura-Ace NJS (ej 7710 Octalink och där föll hela snacket om kompatibiliteten och NJS), Sugino 75 NJS och Campagnolo Pista NJS. Alla har rätt axel för ditt ändåmål, ISO och 109mm lång samt koppar för BSA gänga.

Lycka till!

User avatar
Swissbb
Posts: 100
Joined: 16 Mar 2013 11:25
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Swissbb » 10 Feb 2015 13:11

Tack för bra svar!



Är det någon som har kört ett vanligt Shimano tex UN55 lager med vettigt resultat?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 10 Feb 2015 19:09

axeln måste vara iso tror jag, medans vanliga shimano är jis. finns typ token tror jag om du vill ha billigt, eller nåt av campas billigare.

fwiw så lirar mina dura-acevevar med octalink utmärkt med "vanligt" lager.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 10 Feb 2015 20:25

Måste o måste... Det kan funka hyffsat ändå, men eftersom JIS är tjockare än ISO behöver man en kortare axel än med ett ISO-lager.

Om du ändå ska lägga massa pengar på en Dura Ace-vev tycker jag du ska köpa ett NJS-lager också. Jag har ett Sugino, det snurrar så sjukt mycket mjukare än ett billigt kapslat lager, förhöjer cyklingsupplevelsen typ.

User avatar
Swissbb
Posts: 100
Joined: 16 Mar 2013 11:25
Location: Malmö

Spontanfrågor

Post by Swissbb » 10 Feb 2015 22:13

Tack!
@abacaxi menar du att du kör 7710 på fyrkantsaxel? Galet att det funkar!
@ravelax ja håller med, hade bara tyckt det var gött med cartidge bb.

Kanske blir campa centaur 111mm typ!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by klasolsson » 10 Feb 2015 22:19

Kör på ett riktigt lager ffs. Kör njs o lösa kulor, funkar som sagt grymt!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 10 Feb 2015 22:24

Tror mitt njs dura ace 7400 hade 107mm axel..?

Post Reply