Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Pump

Post by grangeyard » 28 Dec 2014 09:29

Q&D wrote:Vill ha en minipump med bra kvalité. Gärna om det finns med manometer.
Vad för modell(er) i pumpdjungeln köper man då?
Har haft samma modell utan manometer ett bra tag. Behövs inte så ofta p.g.a. få punkor. Ibland får andra låna den längs vägen :) Det var viktigt med en slang på pumpen när man pressar in så högt tryck. Glöm inte att kolla hur mycket tryck den nya pumpen klarar.
http://www.bike-discount.de/en/buy/lezy ... ountry=171
Obs modellen som heter "HV" klarar inte lika högt tryck.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 28 Dec 2014 12:53

Pumptips wrote:lezyne-gauge-drive-hp
Riktigt gott förslag, den ska ju vara så go att använda så att man nästan ser fram emot att få punktering.
Finns det andra pumpar som funkar bra så tipsa gärna om fler.

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: Spontanfrågor

Post by B2 » 28 Dec 2014 16:03

Hur gör ni för att slippa vindbruset när ni cyklar och lyssnar på musik?
Har hittat en lösning som borde fungera http://www.cat-ears.com/Products.html men har ni något tips eller lösning? Tror jag såg någon öronmuff i somras på någon cykeldag på Kungsträdgården, typ startup eller liknande.

Martenart
Posts: 50
Joined: 31 Jan 2011 13:34

Bra Cykelbutiker i London?

Post by Martenart » 28 Dec 2014 17:47

Oi!

Vilka Cykelbutiker borde man besöka när man är i London?

/M

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Bra Cykelbutiker i London?

Post by grangeyard » 28 Dec 2014 19:01


User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 28 Dec 2014 20:07

B2 wrote:Hur gör ni för att slippa vindbruset när ni cyklar och lyssnar på musik?
Har hittat en lösning som borde fungera http://www.cat-ears.com/Products.html men har ni något tips eller lösning? Tror jag såg någon öronmuff i somras på någon cykeldag på Kungsträdgården, typ startup eller liknande.
Tidigare har jag använt tunna öronmuffar med en tunn bygel som fungerar kanon.
Vill man ha hjälm så borde lösa öronmuffar fungera bra också beroende på hur öronen är skapta.
Image

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: Spontanfrågor

Post by B2 » 28 Dec 2014 22:26

Q&D wrote:
B2 wrote:Hur gör ni för att slippa vindbruset när ni cyklar och lyssnar på musik?
Har hittat en lösning som borde fungera http://www.cat-ears.com/Products.html men har ni något tips eller lösning? Tror jag såg någon öronmuff i somras på någon cykeldag på Kungsträdgården, typ startup eller liknande.
Tidigare har jag använt tunna öronmuffar med en tunn bygel som fungerar kanon.
Vill man ha hjälm så borde lösa öronmuffar fungera bra också beroende på hur öronen är skapta.
Tack så mycket nu hittade jag produkten jag letade efter. http://www.windfree.se/
Dock så tror jag att jag köper löspäls och syr till vinddämpare och testar.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 29 Dec 2014 01:45

Det verkade faktiskt riktigt intressant med de där vindsusdämparna, hur fåniga de än tedde sig när jag började läsa om dem.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Bra Cykelbutiker i London?

Post by AndreasVH » 29 Dec 2014 09:22

Martenart wrote:Oi!

Vilka Cykelbutiker borde man besöka när man är i London?

/M
http://www.lookmumnohands.com/
Pflanzgarten stole my virginity

otto_cash
Posts: 14
Joined: 14 Jan 2013 20:08

Re: Spontanfrågor

Post by otto_cash » 30 Dec 2014 13:16

Alex rims ace-19 sitter på hur många fabrikshjul som helst men går inte att hitta separat på nätet? Har min LBS sådana hemma tro?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 30 Dec 2014 14:04

Någon som har bra erfarenheter med Alexrims kompletta hjul? Inte jag tyvärr, kanske de sämsta hjulen jag haft, men det var inte de dyraste i utbudet heller.

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Spontanfrågor

Post by Je85 » 04 Jan 2015 13:33

Tja! Är sugen på att köpa en keirin ram från ebay för första gången, finns ju en uppsjö av sådana där. Har sett att de flesta ramar har små dings och repor o så, vilket är ok för mig. De jag undrar är ifall de är något annat jag bör hålla koll på? Nån annan som köpt dessa ramar från Japan?

Peace!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 04 Jan 2015 13:50

Dingen ska vara där, hur ska man annars veta att det är NJS?

Det enda jag skulle tänka på är bredden på bakgaffeln. Vissa är bara 110mm vilket kan leda till lite bök om du vill köra något annat än 110mm NJSnav.

Jag har köpt mycket från två ställen.

NJS Export som du säkert redan hittat.
http://www.njs-export.com/

Och sen 8pilgrim8 på ebay.
http://stores.ebay.com/8pilgrim8?_rdc=1

Superbra säljare!

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Spontanfrågor

Post by Fixen » 04 Jan 2015 14:02

Spana köp och sälj på LFGSS också

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Spontanfrågor

Post by Je85 » 04 Jan 2015 14:39

Bratt wrote:Dingen ska vara där, hur ska man annars veta att det är NJS?
Så sant!:)

Tack för tips!

Boone
Posts: 66
Joined: 03 Sep 2013 12:55
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by Boone » 07 Jan 2015 12:09

Tjenixen!
Ska utöka mitt ödmjuka stall med en växlad racer. Tanken är att testa om det fortfarande är kul att cykla fort när man kan sluta trampa.
Jag undrar hur värdeminskningen ser ut på några år gamla racers? 10% per år? Mer/mindre?
Vad är det värsta med att köpa begagnat? Viktigaste att tänka på?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 07 Jan 2015 12:41

Boone wrote:Tjenixen!
Ska utöka mitt ödmjuka stall med en växlad racer. Tanken är att testa om det fortfarande är kul att cykla fort när man kan sluta trampa.
Jag undrar hur värdeminskningen ser ut på några år gamla racers? 10% per år? Mer/mindre?
Vad är det värsta med att köpa begagnat? Viktigaste att tänka på?
Värdet beror helt på modell av hoj, vissa slutar att minska i värde; allt är väl relativt, beror på hur man ser på det och om man bytt slitdelar etc. Gör man ett klipp på ett par tusenlappar så är det kanske inte mycket att tänka på. Om vi pratar ett par år endast så droppar cykeln ofta rätt mycket i värde de första par åren och stannar av lite sedan, men man kan också se till kostnaden av ägandet. Cyklar man 1000 mil om året så blir kostnaden förstås en del. Man kan få mycket för pengarna om man köper en gammal, relativt bra stålracer i fint skick för några tusen.

Det värsta för mig är tanken av att saker kanske har så många "mikro-sprickor" p.g.a. stress att en gaffel eller vevarm går av plötsligt.

Äldre grejer:
Viktigaste för mig är att man kan få tag på delar, t.ex. att vevlager fortfarande finns i samma dimension (till ett vettigt pris; finns specialtillverkade titaniumlager som passar skumma pressfit-ramar från urminnes tider men de kostar många tusen). Jag håller mig gärna till 28"-hjul - då passar moderna bromsar. Kassetter kan man också forska i om man är ok med utbud och priser.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 07 Jan 2015 12:59

Boone wrote:Tjenixen!
Ska utöka mitt ödmjuka stall med en växlad racer. Tanken är att testa om det fortfarande är kul att cykla fort när man kan sluta trampa.
Jag undrar hur värdeminskningen ser ut på några år gamla racers? 10% per år? Mer/mindre?
Vad är det värsta med att köpa begagnat? Viktigaste att tänka på?
Jag skulle köpa beggat om jag vore du. Tror många hojar med 10-delade system kommer att sjunka i pris nu när 11 mer eller mindre blivit standard.

Kolla efter sprickor och bucklor och kolla så att reglagen fungerar som dom ska.

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by Slowie » 07 Jan 2015 13:34

Officiellt så sjunker alla cyklar med 20% per år, dock varierar det mellan cykeltyper på beg-marknaden. Många sätter önskepriser på sina stackars cyklar så pruta järnet..

När du köper beg så fråga lite kort om historiken. Kolla på t.ex. reglage, sadel och sadelstag så det inte är några djupare repor, det tyder ju oftast på att hojen har gått omkull.

Har den smällt men fortfarande är intressant, kika efter bucklor/sprickor om alu. Är det kolfiber så kika efter sprickor i lacken. Man brukar kunna klämma på de tjockare rören i alla fall och då känna/höra knaster om det är sprickor i kolfibret.
Hos finare märken klarar sig oftast kolfibret även om lacken kan se risig ut, på billigare märken bör man vara mer försiktig. Gäller även äldre kolfiber (läs typ 2005 och äldre).

Är de mindre/okända ramtillverkare med invändig wiredragning, speciellt på kolfiber, så provkör gärna och se att wirestoppen håller för trycket så inte växlarna ballar ur efter några växlingar. Gäller självklart inte om höljet följer me genom ramen.

Annars är det väl de klassiska; känna på lagerglapp i hjulen, bakväxel, och vevlager.
Lagerstorlekar är inget att vara orolig över, det finns alltid att få tag i på något vis.
Alla maskinlager till hjul, press vevlager etc. brukar rotera.se kunna hjälpa till med för en billig peng.

Att behöva byta wire'ar, kedja/kassett och styrlinda brukar va standard, bra prut argument.

Det "värsta" med att köpa beg. är väl att du inte har några som helst garantier kvar på cykeln då du inte är första ägaren. Ett väl dolt fel kan bli en dyr historia..

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 11 Jan 2015 00:23

Funderar på om en kan spola dricksvatten genom cykelslang? Då efter att pudret är bortsköljt. Misstänker att gummit är ganska giftigt?

Edit: har ett behov att på långcyklingar spola vatten från handfat ner i stor flaska - som inte får plats i handfatet. Får väll kika på typ järnia annars.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply