Boone wrote:Tjenixen!
Ska utöka mitt ödmjuka stall med en växlad racer. Tanken är att testa om det fortfarande är kul att cykla fort när man kan sluta trampa.
Jag undrar hur värdeminskningen ser ut på några år gamla racers? 10% per år? Mer/mindre?
Vad är det värsta med att köpa begagnat? Viktigaste att tänka på?
Värdet beror helt på modell av hoj, vissa slutar att minska i värde; allt är väl relativt, beror på hur man ser på det och om man bytt slitdelar etc. Gör man ett klipp på ett par tusenlappar så är det kanske inte mycket att tänka på. Om vi pratar ett par år endast så droppar cykeln ofta rätt mycket i värde de första par åren och stannar av lite sedan, men man kan också se till kostnaden av ägandet. Cyklar man 1000 mil om året så blir kostnaden förstås en del. Man kan få mycket för pengarna om man köper en gammal, relativt bra stålracer i fint skick för några tusen.
Det värsta för mig är tanken av att saker kanske har så många "mikro-sprickor" p.g.a. stress att en gaffel eller vevarm går av plötsligt.
Äldre grejer:
Viktigaste för mig är att man kan få tag på delar, t.ex. att vevlager fortfarande finns i samma dimension (till ett vettigt pris; finns specialtillverkade titaniumlager som passar skumma pressfit-ramar från urminnes tider men de kostar många tusen). Jag håller mig gärna till 28"-hjul - då passar moderna bromsar. Kassetter kan man också forska i om man är ok med utbud och priser.