Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 17 Oct 2014 13:38

ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
2kg?
http://www.renovobikes.com

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Spontanfrågor

Post by kwanjangnim » 17 Oct 2014 17:28

ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
:)

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by zef » 17 Oct 2014 17:35

grangeyard wrote:
ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
2kg?
http://www.renovobikes.com
Ser billiga ut tho
Image

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: Spontanfrågor

Post by B2 » 17 Oct 2014 17:45

zef wrote:
grangeyard wrote:
ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
2kg?
http://www.renovobikes.com
Ser billiga ut tho
Vikt är iofs en sak som ofta talas om. Min filosofi är mer att vikt ger motion. Kanske är helt fel men målet är at bli fit inte att ha en lätt cykel (kan nog plocka en cykel eller två från kroppsvikten istället).

Tack så mycket för länken "grangeyard". Har tidigare byggt en del väl fungerande saker i trä och har en del kunskap så det borde bli rätt bra.

Så en ny fråga: Vilka delar på en cykel är känsligast? Vad är det som går sönder (förutom slitdelar)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 17 Oct 2014 18:04

Deras ramar är alltså ihåliga... Det avhjälper ju vikten en del i alla fall.
B2 wrote: Så en ny fråga: Vilka delar på en cykel är känsligast? Vad är det som går sönder (förutom slitdelar)
Hjul.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 17 Oct 2014 18:35

B2 wrote:
zef wrote:
grangeyard wrote:
ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
2kg?
http://www.renovobikes.com
Ser billiga ut tho
Vikt är iofs en sak som ofta talas om. Min filosofi är mer att vikt ger motion. Kanske är helt fel men målet är at bli fit inte att ha en lätt cykel (kan nog plocka en cykel eller två från kroppsvikten istället).

Tack så mycket för länken "grangeyard". Har tidigare byggt en del väl fungerande saker i trä och har en del kunskap så det borde bli rätt bra.

Så en ny fråga: Vilka delar på en cykel är känsligast? Vad är det som går sönder (förutom slitdelar)
:) ja du fick massa mothugg haha. jag väntar på en custom stålram i dedacciai zero uno, inte lättaste rören men poängen är att den ska hålla för mycket hård körning i många år.
Ekrar har gått hos mig, andra saker försöker jag att byta löpandes innan de spricker. Beror väl på hur hårt man stressar materialet. Alla kör ju inte varje dag med grejerna, andra hoppar med dem.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Re: Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 18 Oct 2014 11:55

ravelax wrote:Bygga en cykel i trä blir väl mest snortungt?
Sök på woody och woody 2 på lfgss!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 18 Oct 2014 16:42

Här är en träcykel som kom upp på blocket idag, jag misstänker att den kommer vara kvar där ett tag

http://www.blocket.se/alvsborg/Tra_cyke ... ?ca=15&w=2

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: Spontanfrågor

Post by russ_meyer » 18 Oct 2014 19:04

^ hahaha!

tjabolainen
Posts: 70
Joined: 06 Dec 2013 11:48

Re: Spontanfrågor

Post by tjabolainen » 19 Oct 2014 20:49

Hur funkar det med tull på prylar från USA? Finns det nån nedre gräns som det är tullfritt under?

User avatar
B2
Posts: 120
Joined: 08 Oct 2014 09:16

Re: Spontanfrågor

Post by B2 » 19 Oct 2014 20:56

tjabolainen wrote:Hur funkar det med tull på prylar från USA? Finns det nån nedre gräns som det är tullfritt under?
Har diskuterats tidigare på forumet. Från Tullverket "Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor – behöver du inte betala någon tull – momsen däremot måste du alltid* betala."

Mer information hittar du på länken nedan :)
http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 05754.html

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 21 Oct 2014 14:48

Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Spontanfrågor

Post by AndreasVH » 23 Oct 2014 20:52

Någon i Stockholm som kan låna ut verktyg för att plocka av ett Campalager? Skulle gärna svänga förbi och hämta i morgon efter jobbet. Tar med en finöl förstås.

Image
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Spontanfrågor

Post by Ronny » 23 Oct 2014 22:25

rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 23 Oct 2014 23:06

AndreasVH wrote:Någon i Stockholm som kan låna ut verktyg för att plocka av ett Campalager? Skulle gärna svänga förbi och hämta i morgon efter jobbet. Tar med en finöl förstås.
jag har. påminn mig imorgon för jag tror det ligger på jobbet. antingen plockar du där vid 12 eller i hagis efter 16.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 24 Oct 2014 07:14

Ronny wrote:
rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Jag funderade på att använda dessa:
Image
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 25 Oct 2014 10:37

Q&D wrote:Du är nog förklaringen nära. Ekerskruvarna är ju ganska tjocka på det här hjulet. Och det stämmer nog att drivet är det samma oavsett vilken sida de korsade ekrarna sitter. Navet kan ju inte vrida sig i någon riktning om bara ekrarna är absolut stela.
Det fungerar för att navet har så pass stor diameter - ett tunnare nav som ligger tight runt bakaxeln hade vridit sig märkbart om det varit ekrat sådär.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 25 Oct 2014 11:23

Naugas wrote: Det fungerar för att navet har så pass stor diameter - ett tunnare nav som ligger tight runt bakaxeln hade vridit sig märkbart om det varit ekrat sådär.
Det tänkte jag inte på men det känns riktigt när du säger det.
Tror du att det fungerar med likadan ekring om man använder stålekrar? Spinnergyhjulet tycks ha kolfiberekrar som man väl kan betrakta som stela.

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Re: Spontanfrågor

Post by merkur » 25 Oct 2014 13:20

Hur knäcks en ram på det stället som bilden visar i artikeln?

Jag utsätter nog mina hojar för 20 gånger påfrestningen som farbrorn på bilden kan generera så man kanske ska se över ramen lite noggrannare i fortsättningen.


http://www.aftonbladet.se/incoming/article19752492.ab
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Spontanfrågor

Post by peteholmberg » 25 Oct 2014 13:47

Den knäcks för att Crescent är skit. Någon gång kanske Crescent var bra men nu är det som vilken cykel på köpet som helst.

Post Reply