Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 02 Oct 2014 21:46

Chapter 2 wrote:Hur många mm större/bredare ska skärmarna vara jämfört med däckmåttet för bästa passform och skydd?
"ska" kan jag inte svara på men fwiw så kör jag 35mm skärmar och 32mm däck på vintern. det är inte perfekt men good enough och snyggt. vill man ha bästa skydd räcker det inte det stänker lite bredvid.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Steeper
Posts: 112
Joined: 25 Apr 2012 22:59
Location: Lund

Re: Spontanfrågor

Post by Steeper » 03 Oct 2014 07:16

Chapter 2 wrote:Hur många mm större/bredare ska skärmarna vara jämfört med däckmåttet för bästa passform och skydd?
Har hört 10 mm, dvs 5 mm på varje sida om däcket. Sen kan man väl kanske ha mindre med smalare däck.
"If you ride like lightning you're gonna crash like thunder."

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by saltstoder » 03 Oct 2014 08:26

Är det någon som brukar byta till regndäck nu när det börjar bli regnsäsong i Göteborg? Vad kör ni för typ av däck isåfall? Jag funderar nämligen på om det är värt investeringen för att få lite bättre grepp i vått väglag.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 08:36

saltstoder wrote:Är det någon som brukar byta till regndäck nu när det börjar bli regnsäsong i Göteborg? Vad kör ni för typ av däck isåfall? Jag funderar nämligen på om det är värt investeringen för att få lite bättre grepp i vått väglag.
Cyklar vattenplanar inte i regel; så långt jag vet. Därför hjälper mönster inte. Kanske kan någon hoppa in och tillföra info. Jag förlitar mig på bra gummi som t.ex. continental GP4000S-däck. Körde katten i sthlm några veckor sedan när vi bokstavligen hade spöregn (delvis storm) och djupa sjöar på vägarna och däcken greppade fint. Vinterdäck är en annan femma. Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by saltstoder » 03 Oct 2014 09:31

grangeyard wrote:
saltstoder wrote:Är det någon som brukar byta till regndäck nu när det börjar bli regnsäsong i Göteborg? Vad kör ni för typ av däck isåfall? Jag funderar nämligen på om det är värt investeringen för att få lite bättre grepp i vått väglag.
Cyklar vattenplanar inte i regel; så långt jag vet. Därför hjälper mönster inte. Kanske kan någon hoppa in och tillföra info. Jag förlitar mig på bra gummi som t.ex. continental GP4000S-däck. Körde katten i sthlm några veckor sedan när vi bokstavligen hade spöregn (delvis storm) och djupa sjöar på vägarna och däcken greppade fint. Vinterdäck är en annan femma. Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.
Ja, kanske är det bättre att lägga pengarna på vinterdäck (om jag nu kommer att cykla i vinterväglag). Dock är jag lite fundersam kring mina däck då det är ett par "slicks", utan det minsta spår i dem. Kanske är det istället bättre att köpa ett par bättre "vanliga" däck.

Vad kan man klämma på för vinterdäck på en Bianchi Pista-ram? 28mm borde man väl få plats med även om det skulle bli tight?

Jag har ju så dålig koll på det här så det är väl lika bra att ställa sådana här knäppa frågor för att lära sig. :)

jkarlsson
Posts: 45
Joined: 30 Sep 2011 14:46

Re: Spontanfrågor

Post by jkarlsson » 03 Oct 2014 09:38

grangeyard wrote:Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.
Det här var intressant! Hur funkar det?

el_gabri
Posts: 42
Joined: 25 Jul 2014 12:47
Location: Stockholm

Re:

Post by el_gabri » 03 Oct 2014 10:23

abacaxi wrote:Jag gissar att du oavsiktligt snurrar axeln när du monterar hjulet. När allt är på plats är det ju väldigt lite vrid på axeln om inte dina lager är fulla med bajs så inget bör flytta på sig då.
Nja, de sitter ju bra ett par dagar. Lagret i fråga rengjorde jag och fettade om för någon månad sedan så det borde inte vara problemet.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 10:39

jkarlsson wrote:
grangeyard wrote:Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.
Det här var intressant! Hur funkar det?
Jag antog att det också gäller vassa stenar och inte bara glas, men jag kan ha fel.
Den enda punkan jag haft på 1 år fick jag som på beställning i regnig stadstrafik.

"When wet, glass can stick to the tire even in the flat orientation and thereby get a second chance when it comes around again. To make things worse, glass cuts far more easily when wet as those who have cut rubber tubing in chemistry class may remember. A wet razor blade cuts latex rubber tubing in a single slice while a dry blade only makes a nick." http://sheldonbrown.com/brandt/rear-flats.html

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 10:43

saltstoder wrote: Ja, kanske är det bättre att lägga pengarna på vinterdäck (om jag nu kommer att cykla i vinterväglag). Dock är jag lite fundersam kring mina däck då det är ett par "slicks", utan det minsta spår i dem. Kanske är det istället bättre att köpa ett par bättre "vanliga" däck.
Ja det är klart att det kan vara skönt med lite mönster och volym på allt grus etc som flyger omkring.
Last edited by grangeyard on 03 Oct 2014 10:47, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 10:46

saltstoder wrote: Vad kan man klämma på för vinterdäck på en Bianchi Pista-ram? 28mm borde man väl få plats med även om det skulle bli tight?

Jag har ju så dålig koll på det här så det är väl lika bra att ställa sådana här knäppa frågor för att lära sig. :)
Frågor är sällan knäppa, man ska fråga :)
Här finns en tråd om det du söker efter: http://forums.roadbikereview.com/fixed- ... 69000.html

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Oct 2014 10:50

Salta_killen kör 32mm vinterdäck på sin bianchi vet jag, krävs nån millimeterdistans i gagfeländarna fram bara. Och då snackar vi dubbat.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 10:52

saltstoder wrote: Ja, kanske är det bättre att lägga pengarna på vinterdäck (om jag nu kommer att cykla i vinterväglag). Dock är jag lite fundersam kring mina däck då det är ett par "slicks", utan det minsta spår i dem. Kanske är det istället bättre att köpa ett par bättre "vanliga" däck.

Vad kan man klämma på för vinterdäck på en Bianchi Pista-ram? 28mm borde man väl få plats med även om det skulle bli tight?
Kanske kan bli intressant:
http://www.bike-discount.de/en/buy/mich ... ountry=171

http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... y=2;lang=2

http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... ;orderby=2

http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... duct=35613

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 03 Oct 2014 14:09

Svarta tracknuts i m10x1?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 14:15


jkarlsson
Posts: 45
Joined: 30 Sep 2011 14:46

Re: Spontanfrågor

Post by jkarlsson » 03 Oct 2014 15:15

grangeyard wrote:
jkarlsson wrote:
grangeyard wrote:Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.
Det här var intressant! Hur funkar det?
Jag antog att det också gäller vassa stenar och inte bara glas, men jag kan ha fel.
Den enda punkan jag haft på 1 år fick jag som på beställning i regnig stadstrafik.

"When wet, glass can stick to the tire even in the flat orientation and thereby get a second chance when it comes around again. To make things worse, glass cuts far more easily when wet as those who have cut rubber tubing in chemistry class may remember. A wet razor blade cuts latex rubber tubing in a single slice while a dry blade only makes a nick." http://sheldonbrown.com/brandt/rear-flats.html
Aha! Vi tackar för dagens lärdom!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 03 Oct 2014 15:21

Tack grangeyard, bavabici blir det.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 20:05

jkarlsson wrote:
grangeyard wrote:
jkarlsson wrote:
grangeyard wrote:Tjockare gummi är dock aldrig fel, eftersom stenar kan bli jättevassa när de är våta.
Det här var intressant! Hur funkar det?
Jag antog att det också gäller vassa stenar och inte bara glas, men jag kan ha fel.
Den enda punkan jag haft på 1 år fick jag som på beställning i regnig stadstrafik.

"When wet, glass can stick to the tire even in the flat orientation and thereby get a second chance when it comes around again. To make things worse, glass cuts far more easily when wet as those who have cut rubber tubing in chemistry class may remember. A wet razor blade cuts latex rubber tubing in a single slice while a dry blade only makes a nick." http://sheldonbrown.com/brandt/rear-flats.html
Aha! Vi tackar för dagens lärdom!
Jag får tacka.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 03 Oct 2014 20:07

RZ-1 wrote:Tack grangeyard, bavabici blir det.
Kul att höra.

rillepirre
Posts: 14
Joined: 20 Mar 2014 16:41

Re: Spontanfrågor

Post by rillepirre » 04 Oct 2014 14:37

Det finns ett märke på ram/cykel som ser ut att ha namnet skrivet i krylisk text men det står egentligen på engelska (tror jag iaf). Vet någon vad märket heter?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Spontanfrågor

Post by Jonatan F » 04 Oct 2014 16:33

Köra trainer med alu+kolfiberram?

Helkol och helalu går ju fint men är skarven mellan kol o alu extra känslig? Kör såklart sittande men det kommer ju svaja lite för det. Annars får jag köra upp min spinningcykel :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply