Någon som testat dessa hjul

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Någon som testat dessa hjul

Post by Jimmiq » 07 Jun 2014 13:12

De är ju nästan så pass billiga att man kan slänga dom efter en säsong.

Någon testat dom?

http://chappelli.se/produkter/hjul/

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Motorcity » 07 Jun 2014 13:33

Om du vill ha ett dåligt hjul som du kan slänga finns det billigare alternativ. Om du däremot vill ha ett par keepers som i längden blir billigare, roligare och bättre bör du lyfta din budget några hundra. Sist det var en sån här tråd var vi flera som rekommenderade halo aerotrack/aerorage som stabila budgethjul.

Som svar på din fråga har jag inte testat hjulen du länkar, men misstänker att det är samma typ av obrandade taiwanhjul som krängs snorbilligt på ebay och som chapelli kränger i eget namn.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Jimmiq » 07 Jun 2014 13:54

Motorcity wrote:Om du vill ha ett dåligt hjul som du kan slänga finns det billigare alternativ. Om du däremot vill ha ett par keepers som i längden blir billigare, roligare och bättre bör du lyfta din budget några hundra. Sist det var en sån här tråd var vi flera som rekommenderade halo aerotrack/aerorage som stabila budgethjul.

Som svar på din fråga har jag inte testat hjulen du länkar, men misstänker att det är samma typ av obrandade taiwanhjul som krängs snorbilligt på ebay och som chapelli kränger i eget namn.
Misstänkte det. Har redan ett par hjul, men blev lite sugen på högprofilsfälgar.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Huliganen » 07 Jun 2014 23:18

Köp miche pistard. Om de inte är höga nog, bygg på deep v:s och michenav. Lär inte bli jättedyrt.
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by crookbert » 08 Jun 2014 19:29

Annars finns ju V-sprint. De har både 40mm och 30mm höga fälgar samt Michenav. Jag rekommenderar att betala extra fraktavgift för att få ett spårbart paket.

http://www.v-sprintwheels.com/pages/tra ... ustom.html

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Jimmiq » 09 Jun 2014 08:58

crookbert wrote:Annars finns ju V-sprint. De har både 40mm och 30mm höga fälgar samt Michenav. Jag rekommenderar att betala extra fraktavgift för att få ett spårbart paket.

http://www.v-sprintwheels.com/pages/tra ... ustom.html
Ja det var ju ganska schyssta.

Vad är stora skillnaden på Quando och Michenav? Skiljer ju ändå typ 40 pund.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by K-dregg » 09 Jun 2014 09:46

Ingen? Ett nav är bara en bit aluminium som håller ekrar och lager på plats..
Köp billigt och SKF uppgradera då lagren som sitter i blir trötta..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by abacaxi » 09 Jun 2014 10:19

jag har varit med om att nav har blivit vinda och att axlar blivit böjda och att låsmuttrar gängar ur sig utan anledning och att drevgängan mjukostar när man rotafixar för hårt, så inte fan är det bara lagren som räknas. novatec är sämst, typ alla problem jag haft är med dem, sen är säkert alla andra lika typ och jag har ett hjulpar med miche som aldrig klagat, fwiw.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by grangeyard » 09 Jun 2014 17:27

abacaxi wrote:jag har varit med om att nav har blivit vinda och att axlar blivit böjda och att låsmuttrar gängar ur sig utan anledning och att drevgängan mjukostar när man rotafixar för hårt, så inte fan är det bara lagren som räknas. novatec är sämst, typ alla problem jag haft är med dem, sen är säkert alla andra lika typ och jag har ett hjulpar med miche som aldrig klagat, fwiw.
+1 !!

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Jimmiq » 19 Jun 2014 14:58

Har nu mailat lite med herrarna på v-sprint.

Deras hjul kommer med ett nav på 120 mm, och min ram är 130 mm

Enligt honom är det "bara" sätta 5 mm spacer på varje sida. Så jag antar att axeln räcker till för det.

Blir inte kedjelinjen knas då? Fast bakdrevet borde väl sitta på samma ställe på en ett 120 nav som ett 130 nav.

Vart köper jag isåfall dessa spacers, måste väl vara en standard på dessa.

(För de intresserade av dessa hjul så väger de 1400 och 900 gram för 40 mm profil).

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by grangeyard » 19 Jun 2014 15:06

Jimmiq wrote:Har nu mailat lite med herrarna på v-sprint.
Vart köper jag isåfall dessa spacers, måste väl vara en standard på dessa.
(För de intresserade av dessa hjul så väger de 1400 och 900 gram för 40 mm profil).
Tracknav är 120. Kedjelinjen är lugn, vevlagerbredden är ju densamma och hjulet är centrerat. Ditt gamla nav lär vara smalt eftersom det ska husa en kassett med massa kugg. Ett tracknav är relativt brett. Rätta mig om jag har fel. Hoppas att axeln räcker (om inte se nedan).

Här finns spacers:
CNC Aluminium Axle Spacers for 120mm to 130mm Spacing
http://www.velosolo.co.uk/shoptrack.html

De har varit mycket trevliga och tillmötesgående.
När du pröjsar så blir shipping alltså £2,50 + £2(måste lägga på själv: köpa shipping units, finns längst ner på sidan).

Du måste lossa muttarna som "spänner" lagret och sätta in spacern bakom den yttre muttern och sedan spänna lagret korrekt.

De säljer axlar också: http://www.velosolo.co.uk/shophub.html
Man bör helt enkelt kunna byta bara om de visar sig att man har en för kort axel.
Kanske har någon input ang. om en 180mm skulle funka bra i en 130mm ram: känns ju som att det blir bra.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by Jimmiq » 19 Jun 2014 15:47

grangeyard wrote:
Jimmiq wrote:Har nu mailat lite med herrarna på v-sprint.
Vart köper jag isåfall dessa spacers, måste väl vara en standard på dessa.
(För de intresserade av dessa hjul så väger de 1400 och 900 gram för 40 mm profil).
Tracknav är 120. Kedjelinjen är lugn, vevlagerbredden är ju densamma och hjulet är centrerat. Ditt gamla nav lär vara smalt eftersom det ska husa en kassett med massa kugg. Ett tracknav är relativt brett. Rätta mig om jag har fel. Hoppas att axeln räcker (om inte se nedan).

Här finns spacers:
CNC Aluminium Axle Spacers for 120mm to 130mm Spacing
http://www.velosolo.co.uk/shoptrack.html

De har varit mycket trevliga och tillmötesgående.
När du pröjsar så blir shipping alltså £2,50 + £2(måste lägga på själv: köpa shipping units, finns längst ner på sidan).

Du måste lossa muttarna som "spänner" lagret och sätta in spacern bakom den yttre muttern och sedan spänna lagret korrekt.

De säljer axlar också: http://www.velosolo.co.uk/shophub.html
Man bör helt enkelt kunna byta bara om de visar sig att man har en för kort axel.
Kanske har någon input ang. om en 180mm skulle funka bra i en 130mm ram: känns ju som att det blir bra.

OK

Har redan ett fixiebakhjul med ett drev. Köpte för inte så länge sedan, men går fort innan man vill ha nytt :)

Men då kommer det kanske lösa sig med lite spacers då :)

Får se om det blir något köp. Inväntar nytt styre och styrstam. En uppgradering i taget :)

User avatar
crookbert
Posts: 80
Joined: 31 Aug 2012 20:46
Location: Stockholm

Re: Någon som testat dessa hjul

Post by crookbert » 19 Jun 2014 16:14

Jimmiq wrote:Har nu mailat lite med herrarna på v-sprint.

Deras hjul kommer med ett nav på 120 mm, och min ram är 130 mm

Enligt honom är det "bara" sätta 5 mm spacer på varje sida. Så jag antar att axeln räcker till för det.

Blir inte kedjelinjen knas då? Fast bakdrevet borde väl sitta på samma ställe på en ett 120 nav som ett 130 nav.

Vart köper jag isåfall dessa spacers, måste väl vara en standard på dessa.

(För de intresserade av dessa hjul så väger de 1400 och 900 gram för 40 mm profil).
Jag rekommenderar spårbart paket. Deras standardlösning de hade när jag beställde var någon slags pakettjänst utan trackingnummer, vilket är vanskligt när man har med svenska Posten att göra. Det slutade med att paketet efter att ha legat i Sverige i tre veckor skickades tillbaka med motiveringen att mottagaren inte hämtat ut det. Posten hade då inte skickat ut någon avi till mig varken när paketet kom eller när det skickades tillbaka.

Men det löste sig med att jag och V-sprint delade på leveranskostnaden för att skicka hjulen igen.

Post Reply