Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by ravelax » 29 Mar 2012 21:54

Alltså vafan hände där? Är styret tänkt att agera staket som fångar upp en när man glider av sadeln? :|

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Indurain » 04 Apr 2012 20:52

Ännu en idiot som har slipat ner klackarna.

http://www.ebay.de/itm/CAMPAGNOLO-C-REC ... 372wt_1399
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Teodor » 04 Apr 2012 22:12

Indurain wrote:Ännu en idiot som har slipat ner klackarna.

http://www.ebay.de/itm/CAMPAGNOLO-C-REC ... 372wt_1399
Nog för att det är falsk marknadsföring, men är det någon fysisk skillnad mellan ett par äkta pistavevar och dessa efter nedslipningen? Pista = mer gods och vridstyvare? Annan kedjelinje? Eller bara en uns större klack för 1/8 kedjehjul?

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by måns » 04 Apr 2012 22:23

Mjo, CR pista har aldrig sett ut så där.. :) Sen angående hållfastheten vet jag inte hur det påverkas av att man slipar och har sig.. Spontant känns det som att pistaversionens spindel skulle tåla mer belastning vid sprint och att landsvägsversionen är klenare. Jag utgår från att man utvecklar mer kraft vid tex pursuit på bana än landsvägstempo men det vet nog andra här bättre än jag.. ;)

Tror inte han lyckas lura så många med den auktionen, hoppas inte det iallafall.

pista:
Image
landsväg:
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Muffat Stål » 04 Apr 2012 22:32

Det där var ju vanligt förr på vanliga recordvevar, och då inte för falsk marknadsföring utan för att man fick samma produkt av en vev det fanns gott om. Inget konstigt med det. Här är det ju en annan grej. Olika bcd, olika armar olika vikt tror jag. Har för mig jag kollat på det där och att det typ finns en enda 1/8" klinga på marknaden som är ok, som passar på en sån vev...
The thigh's the limit

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Kj » 05 Apr 2012 09:55

Kan det inte rent funktionellt vara så att klacken slår i kedjestaget om man använder ett par Road vevar till ett pista lager? Och därmed måste man slipa bort denna?
Har en cykel där det bara var någon mm tillgodo.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Indurain » 05 Apr 2012 10:32

väg till väg, bana till bana, inte svårt :roll:
även om man tar bort klacken, så kommer marginal bli mindre till kstaget, eftersom
den inre klingbulten inte kommer att vara försänkt, försänktningen finns där av en anledning
c-record väg har något smalare armar jämfört med c-record pista
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
wellpapp
Posts: 296
Joined: 29 Sep 2009 17:10
Location: Karlstad/Stockholm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by wellpapp » 05 Apr 2012 20:19

Samma lager till båda dock. Iaf senare...
SOLAFIX

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by RZ-1 » 05 Apr 2012 20:48

DIY-custom <3

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Håkan » 05 Apr 2012 21:18

Man ser ju en tydlig skillnad mellan vänstervevarmarna. Pistas spindel visar alla 5 bultar medan landsväg "gömmer" en bult i vevarmen.

Sedan är det ju 135 BCD på landsvägsarmarna och 144 BCD på Pistaarmar. Kan av erfarenhet säga att det är jobbigare att hitta 1/8"-klingor i 135 BCD än i 144 BCD.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Teodor » 05 Apr 2012 23:16

Håkan wrote:Man ser ju en tydlig skillnad mellan vänstervevarmarna. Pistas spindel visar alla 5 bultar medan landsväg "gömmer" en bult i vevarmen.
Shit, det missade jag, det mest uppenbara. Praktiskt att kunna skilja på dem så enkelt, ingen kommer bli lurad igen!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Ronny » 07 Apr 2012 15:02

Vet inte vad Måns syftar på med spindeln med förmodar axeln (?) som givetvis måste vara lika stark till väg som bana. På väg har man stötar som ger stryk till komponenterna.
Brutna axlar var inte ovanligt förr eller vevarmar som gick av. Super Record är kända för att bilda sprickor sen är c-record lvg. den tidiga versionen inte en så stark vev och ger med sig tidigt med flexande vevarmar. Annars är det samma material i c-record strada som pista vevar. Vore intressant att få se par ett c-record pista vevar NOS hur länge de skulle klara av en tränad cyklist användning på blott lvg körning före de flexar ev. spricker.
Мясо это убийство

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by bankiren » 07 Apr 2012 20:26

Image
@fistasthlm

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Håkan » 07 Apr 2012 20:42

bankiren wrote:[img]conversion%20med%2080mm-fälgar[/img]
Men man ska väl uppgradera hjul och sadel först?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Nils » 07 Apr 2012 21:32

För att den inte har "track ends" ? Hahaha

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Muffat Stål » 08 Apr 2012 07:47

-precis. Svetsa på ett par och passa på att räta upp styrröret så har du en helt annan cykel.. :wink:
The thigh's the limit

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by måns » 08 Apr 2012 10:47

Ronny wrote:Spindel/axel
Njae, det var nog ett litet fall av språkförbistring från min sida, det var någon slags direktöversättning på "crank spider" som jag trodde kunde syfta till de armar i veven som håller fast klingan. Intuitivt kändes det som att veven på C-record LVG skulle flexa mer vid belastning med tanke på hur armen fäster klingan(den dolda varianten) medan pistaveven stöttar hela konstruktionen längre ut från center/vevlagret.

Men nu blajar jag bara.. ;)

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Koyo » 08 Apr 2012 14:38

bankiren wrote:djuuupa fälgar
Sjukt oväntad gaffel..

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by Ronny » 09 Apr 2012 08:02

måns wrote:
Ronny wrote:Spindel/axel
Njae, det var nog ett litet fall av språkförbistring från min sida, det var någon slags direktöversättning på "crank spider" som jag trodde kunde syfta till de armar i veven som håller fast klingan. Intuitivt kändes det som att veven på C-record LVG skulle flexa mer vid belastning med tanke på hur armen fäster klingan(den dolda varianten) medan pistaveven stöttar hela konstruktionen längre ut från center/vevlagret.

Men nu blajar jag bara.. ;)
Jo konstruktionen ska vara starkare vilket jag själv är övertygad om att den är för c-record strada med en dold arm är klen. Finns inga som helst fördelar med den dolda och dels är den svårmekad. Den inbyggda självavdragaren enligt campagnolo var tänkt för snabbare service för proffsmekarna men även den en svag punkt.
Мясо это убийство

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Bilder på fula cyklar, komponenter osv.!

Post by atomlab » 09 Apr 2012 19:38

Image
Image

Post Reply